طوفان توییتری؛ #شهادت_میدهم به اعدام، کشتار، زندان، شکنجه و مصادره

کاربران ایرانی توییتر با استفاده از هشتگ «شهادت می‌دهم» صدها نمونه از موارد اعدام، کشتار و محکومیت‌های مخالفان حکومت و همچنین محرومیت شهروندان از حقوق اجتماعیشان توسط جمهوری اسلامی را روایت کردند.

در این طوفان توییتری که در روزهای اخیر جریان داشت، شمار زیادی از کاربران با انتشار تصاویر و اشاره به مواردی از تجربیات شخصی و روایت‌های نزدیکانشان، محدودیت و سرکوب اقلیت‌ها، مخالفان،‌ کارگران و معترضان را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

این موج توییتری مواردی از مصادره اموال و اعدام منتقدان انقلاب سال ۱۳۵۷ تا اعدام‌های دهه ۱۳۶۰ و همچنین دادگاه‌ها و سرکوب‌های اعتراضات سراسری چهار دهه گذشته در بر می‌گیرد.

کاربری به نام «امینه» در زمینه اعدام‌های دهه اول استقرار جمهوری اسلامی نوشت: «شهادت‌ می‌دهم به قتل‌عام۶۷ ، شهادت می‌دهم به اینکه پدرم و تمامی دوستانش که همیشه پشت شیشه‌های زندان ملاقات می‌کردم تنها به جرم هواداری از سازمان مجاهدین‌ خلق، علی‌رغم حکم چند سال زندان به خانه برنگشتند و همگی سربدار شدند و در گورهای دسته‌جمعی به خاک سپرده شدند…»

یک کاربر دیگر نیز به آزار اعضای خانواده‌اش که از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران بوده‌اند اشاره کرده و گفته است در سال ۶۷ «تمام دارایی‌های» پدرش به دستور غلامحسین محسنی اژه‌ای که در آن سال‌ها در وزارت اطلاعات بود، مصادره شد.

«حافظ فاضلی» کاربری است که نوشته سپاه پاسداران پسرعمویش را کشته و سپس جنازه او را به عنوان کشته‌شده توسط «ضد انقلاب» شهید اعلام کرده و به خانواده‌اش تحویل دادند.

کشتار در اعتراضات سراسری

ده‌ها کاربر نیز به موارد کشتار و اعدام و حبس صدها شهروند به دلیل شرکت در اعتراضات سراسری سال‌های مختلف اشاره کرده‌اند.

«بابک بردیا» به مرگ رامین پواندرجانی، پزشک زندان کهریزک که در آبان ۱۳۸۸ و در پی اعتراضات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری کشته شد، اشاره کرد.

شهناز اکملی، مادر مصطفی کریم‌بیگی از کشته‌شدگان عاشورای همان سال، نیز به «دفن شبانه» پسرش شهادت داده است.

برخی کاربران هم تصاویری از جوانان و کودکان کشته‌شده در اعتراضات سراسری سه سال اخیر منتشر کرده‌ و به نام‌هایی از جمله نیکتا اسفندانی،‌ نوید افکاری و‌محسن محمدپور اشاره کرده‌اند.

شلیک موشک سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراین و کشته شدن تمامی سرنشینان آن در سال گذشته و همچنین دستگیری و محکومیت شهروندان معترض به آن نیز در همین زمینه مورد اشاره واقع شده است.

محکومیت زنان و محرومیت‌های اجتماعی

محکومیت و تحمیل حبس به فعالان حقوق زنان و مخالفان حجاب اجباری نیز از جمله موارد شهادت‌‌ کاربران است.

در همین زمینه برخی کاربران به نام‌هایی از جمله نسرین ستوده، نرگس محمدی، سپیده قلیان،‌ سپیده فرهان، آتنا دائمی،‌ صبا کردافشاری، یاسمن آریانی، گلرخ ایرانی،‌ زینب جلالیان و سایر زنان زندانی اشاره کرده‌اند.

محدودیت‌های اجتماعی شهروندان از جمله در مورد حجاب و نوشیدنی‌های الکلی از جمله موارد دیگر این موج اعتراض توییتری است.

شاهین میلانی نوشته است: «شهادت می‌دهم که جمهوری اسلامی یک انسان را به خاطر نوشیدن شراب اعدام کرده است.» اشاره او به اعدام اخیر یک زندانی در مشهد در همین زمینه است.

حبس و اعدام اقلیت‌ها

محرومیت و محکومیت بهاییان و دراویش به حبس و اعدام از جمله موارد سرکوب حقوق اقلیت‌ها بوده که با این هشتگ به آن اشاره شده است.

ابراهیم‌ الله‌بخشی،‌ درویش گنابادی و زندانی سیاسی سابق، نوشته است:‌ «شهادت می‌دهم که دراویش را در گلستان هفتم به خاک و خون کشیدن.»

شهریار کنورتبریزی نوشته است: «شهادت‌ می‌دهم‬⁩ همشریان بهایی‌ام در سمنان را به زندان فرستادند، مغازه‌هایشان را پلمب کردند و حتی در محل کسبشان کوکتل‌مولوتف انداختند و گورستان‌شان در حوالی سنگسر را ویران کردند.»

سرکوب کارگران و اقشار فقیر

حمله به کارگران، کولبران مناطق مرزی و اقشار ضعیف از سوی ماموران انتظامی و امنیتی حکومت ایران هم در همین طوفان توییتری مورد اعتراض واقع شده است.

کاربری نوشته است: «شهادت می‌دهم که آسیه پناهی سرپناهی جز آن خرابه نداشت که آن رو هم سرش خراب کردند.» او زن ۶۱ ساله اهل کرمانشاه بود که پس از مقاومت در برابر تخریب سرپناه خانواده‌اش با بولدوزر شهرداری درگذشت.

«جواد» تصویر یک کودک کولبر  را منتشر کرد و نوشت: «شهادت می‌دهم وقتی جنازه فرهاد خسروی کولبر ۱۶ ساله رو پیدا کردن از شدت سرما دستاشو مشت کرده بود.»

احسان قدیری کاربری است که به اعتراضات کارگران هفت‌تپه و مشکلات معیشتی آن‌ها انتقاد کرده و نوشته است: «شهادت می‌دهم به کارگر هفت‌تپه که فقط برای ماهی یک و دویست از زندگی سیر شد.» این کارگران طی ما‌ه‌های اخیر به صورت روزانه به تعویق حقوق و عدم رسیدگی به مطالباتشان اعتصاب کرده‌اند.

از: ایران اینترنشنال

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل