زندان ارومیه؛ دوختن لب‌ها و اعتصاب غذای عادل مکرم / تداوم اعتصاب غذای حسن رستگار

خبرگزاری هرانا –  عادل مکرم، متهم سیاسی در زندان ارومیه از امروز یکشنبه ۱۳ مهرماه در اعتراض به بلاتکلیفی ۱۰ ماهه خود با دوختن لب‌هایش اعتصاب غذا کره است. حسن رستگاری مجد، شهروند ترکیه ای و زندانی سیاسی در این زندان نیز در پنجمین روز از اعتصاب غذای خود بسر می‌برد. همچنین یک زندانی متهم به قتل در زندان ارومیه که روز سه‌شنبه ۱ مهرماه با دوختن لب‌هایش دست به اعتصاب غذا زد، روز جمعه ۱۱ مهر با وعده مساعد مسئولین به اعتصاب خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۱۳ مهرماه ۱۳۹۹، عادل مکرم، متهم سیاسی در زندان ارومیه با دوختن لب‌هایش دست به اعتصاب غذا زده است.

اعتصاب غذای آقای مکرم در اعتراض به بلاتکلیفی ۱۰ ماهه وی صورت گرفته است.

عادل مکرم آذرماه ۹۸ پس از دیپورت از کشور ترکیه به نیروهای امنیتی ایران تحویل داده شد. وی به مدت ١٩ روز در بازداشتگاه اداره اطلاعات خوی بسر برد و نهایتا به زندان ارومیه منتقل شد.

نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این متهم سیاسی در تاریخ ۱۳ شهریورماه امسال در شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی علی شیخلو برگزار شد. وی به “عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون و خروج غیرقانونی از کشور” متهم شده است.

عادل مکرم، ۳۰ ساله، پدر یک فرزند و در حال حاضر مجرد است. وی هم‌اکنون در بند سیاسی زندان ارومیه بسر می‌برد.

حسن رستگاری مجد، شهروند ترکیه ای و زندانی سیاسی در این زندان نیز در پنجمین روز از اعتصاب غذای خود بسر می‌برد.

آقای رستگاری مجد از روز روز چهارشنبه ۹ مهرماه با طرح درخواست لغو حکم حبس و استرداد خود به کشور ترکیه که شهروندی آن کشور را دارد، دست به اعتصاب غذا زده است. تابعیت ایرانی آقای رستگاری به حکم دادگاه ارومیه در سال ۹۸ از او سلب شد.

حسن رستگاری مجد در تاریخ ۵ آبان‌ماه ۹۳ توسط نیروهای امنیتی در ارومیه بازداشت و مدتی بعد به زندان ارومیه منتقل شد. وی در سال ۱۳۹۴ توسط دادگاه انقلاب ارومیه از بابت اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق همکاری با یکی از گروه‌های مخالف نظام به ۱۵ سال حبس تعزیری و لغو تابعیت ایرانی محکوم شد. پیشتر به او گفته شده که پس از پایان دوران محکومیت به کشور ترکیه تحویل داده خواهد شد.

او همچنین در دوران حبس در سه پرونده جداگانه از بابت اتهامات توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی علی شیخ لو به ۲ سال حبس تعزیری و به اتهام اغتشاش در زندان و درگیری با ماموران زندان به ۱ سال حبس و به اتهام غیب در زمان مرخصی از زندان از بابت محکومیت وی در سال ۱۳۹۰ به تحمل ۴ ماه حبس تعزیری دیگر محکوم شد.

آقای رستگاری مجد پیشتر نیز در سال ۹۲ و ۹۴ به اتهامات حمل و نگهداری اسلحه و مهمات جنگی، عبور غیرمجاز از مرز و تهیه شناسنامه ایرانی به ۹ سال حبس تعزیری محکوم شد.

حسن رستگاری ۴۷ ساله، فرزند سلطان، متاهل و پدر ۳ فرزند است. آقای رستگاری پس از اعلام پناهندگی به ایران از سال ۷۲ تابعیت ایرانی خود را دریافت کرده است.

همچنین یک زندانی متهم به قتل در زندان ارومیه که روز سه‌شنبه ۱ مهرماه با دوختن لب‌هایش دست به اعتصاب غذا زد، روز جمعه ۱۱ مهر با وعده مساعد مسئولین به اعتصاب خود پایان داد.

عبدالله بنائی از خوابگاه ۱_۲ زندان ارومیه، روز سه‌شنبه ۱ مهرماه در اعتراض به تداوم بلاتکلیفی خود در زندان پس از حدود ۱۵ سال تحمل حبس  با دوختن لب‌هایش دست به اعتصاب غذا زد.

عبدالله بنائی، ۵۱ ساله، متاهل و اهل سردشت است.

بسیاری از زندانیان در ایران به عنوان آخرین راه برای رسیدن به خواسته‌هایشان دست به اعتصاب غذای اعتراضی می‌زنند. بسیاری از این اعتصاب‌ها در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات پرونده، مراعات نشدن حقوق زندانی و یا بازداشتی و بلاتکلیفی‌های بلندمدت بوده است.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل