رویترز: ایران تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم به سانتریفیوژهای زیرزمینی نطنز را آغاز کرد

یک روز پس از آنکه نیویورک‌تایمز از بررسی گزینه حمله نظامی به تاسیسات نطنز از سوی دولت دونالد ترامپ خبر داد، خبرگزاری رویترز خبر از عملیات تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم به سانتریفیوژهای مستقر در تاسیسات زیرزمینی نطنز خبر داد.

رویترز به گزارشی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دست یافته که نشان می‌دهد سازمان انرژی اتمی ایران اقدام به تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم به سانتریفیوژهای پیشرفته نسل دوم در تاسیسات زیرزمینی نطنز کرده است. 

براساس این گزارش، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این مساله را روز سه‌شنبه به دولت‌های عضو گزارش داده و اشاره کرده که این آژانس در ۱۴ نوامبر [۲۴ آبان‌ماه] تزریق گاز هگزافلوراید به آبشار سانتریفیوژهای ۱۷۴ آی‌آر-۲ام را تایید کرد.

این خبرگزاری پیشتر در ۲۱ آبان‌ماه گزارش داده بود ایران فرایند انتقال نخستین آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته از تاسیسات روی زمین به تاسیسات زیرزمینی در این سایت هسته‌ای را به اتمام رسانده است.

براساس این خبر، حرکت اخیر ایران در نصب سانتریفیوژهای نسل دوم تخلف دیگری از برجام به شمار می‌رود. برجام به تهران اجازه می‌دهد تنها اقدام به ذخیره‌سازی اورانیوم غنی‌شده با نسل اول سانتریفیوژ‌ها کرده و فقط از این نسل سانتریفیوژها در تاسیسات زیرزمینی استفاده کند.

انتشار این خبر در شرایطی صورت می‌گیرد که روزنامه نیویورک‌تایمز سه‌شنبه به نقل از چهار مقام کنونی و پیشین آمریکا گزارش داده بود دونالد ترامپ،‌ رییس‌جمهوری این کشور، هفته گذشته با مشاوران خود در کاخ سفید گزینه حمله نظامی به سایت هسته‌ای نطنز در هفته‌های آینده را بررسی کرده است. 

محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران، هم در گفت‌وگویی با روزنامه ایران که چهارشنبه منتشر شده به این خبر نیویورک‌تایمز اشاره کرد؛ این در حالی است که او در اردیبهشت‌ماه سال گذشته به شبکه فاکس‌نیوز گفته بود ترامپ می‌خواهد به وعده انتخاباتی‌اش مبنی بر «پرهیز از جنگ و لشکرکشی» وفادار بماند.

افزایش فشار آمریکا،‌ پیشروی تاسیسات هسته‌ای نطنز

مقام‌های آمریکا پس از انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری اعلام کرده‌اند در مدت باقیمانده از دوره ترامپ، ایالات متحده قصد دارد حلقه تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کند.

کاهش تعهدات برجامی ایران با افزایش ذخایر و سطح غنی‌سازی در واکنش به ترک برجام از سوی واشینگتن بارها با واکنش جامعه جهانی مواجه شده است. 

پس از انفجار سایت هسته‌ای نطنز در تیرماه که مقام‌های ایران «خرابکارانه» بودن آن را تایید کردند، علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی، در شهریورماه اعلام کرد تهران ساخت «سالن مدرن‌تر، وسیع‌تر و فراگیرتر از نظر همه ابعاد» در دل کوه‌های اطراف نطنز را آغاز کرده است. 

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پس از آن اعلام کرد این آژانس از ساخت تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی در نطنز مطلع است. او در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفته بود ایران «اخیرا این کار را آغاز کرده‌ و هنوز تمام نشده است. این یک روند طولانی‌ است.»

از: ایران اینترنشنال

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل