مخاطرات خشکی دریاچه بختگان؛ مردم نمک آلوده برداشت می‌کنند

استان‌وایر– مجری طرح بررسی اثرات خشک شدن تالاب‌های طشک و دریاچه بختگان در استان فارس می‌گوید خشک شدن این دریاچه باعث کاهش عملکرد انجیرستان استهبان و گیاهان زراعی و مراتع کشاورزی  از بین رفتن جانوران آبزی و کمبود آب و غذای پرندگان مهاجر شده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز همچنین گفته است نمکی که مردم از اطراف این دریاچه جمع‌آوری می‌کنند آلوده و غیربهداشتی است.

در چهارمین جلسه شورای راهبردی پژوهش و فناوری محیط زیست فارس که به‌دلیل شرایط شیوع ویروس کرونا بصورت ویدیو کنفرانس برگزار می‌شد موضوع نقش تالاب بختگان بر بهداشت و سلامت مورد ارزیابی قرار گرفت و خشکی این دریاچه  «یک لطمه بزرگ بین المللی برای آبروی کشور» عنوان شد.

رئیسی در مورد آلودگی‌های دریاچه گفته است که  بیشتر آلودگی‌ها از سمت رودخانه کر وارد دریاچه می‌شود و رسوبات آب دریاچه از نظر بعضی از آلاینده‌های فلزی بیش از حد مجاز است.

این استاد دانشگاه با اظهار تأسف، تاکید کرده است محیط زیست و دریاچه دارد از بین می‌رود و زیست انسان‌ها و سایر جانداران اطراف آن نیز تحت خطر قرار دارد.

بهمن ماه ۱۳۹۷ رئیس سازمان فضایی ایران گفته بود که رصد وضعیت ۳ دریاچه در استان فارس از طریق تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که دریاچه بختگان در استان فارس به صورت کامل خشک شده است.

طی سال‌های اخیر و در دوران خشکسالی، مدیریت ناکارآمد مسئولان محیط‌زیستی و بحران آب در سراسر کشور بخش زیادی از رودخانه‌ها و دریاچه‌های بزرگ و کوچک را با خطر نابودی مواجه کرده است.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل