مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت: به دلیل بیکاری و کاهش درآمد، بسیاری از خانوارها مصرف گوشت، میوه و لبنیات را حذف کرده‌اند

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت که بنابر پژوهشی که سه ماه نخست سال‌جاری انجام دادیم، تعداد زیادی از خانواده‌ها، مصرف گوشت و میوه و لبنیات را کاهش داده یا حذف کرده‌اند و۵۰ درصد از این گروه اعلام کردند که به دلیل بیکار شدن یا کاهش درآمد، تصمیم به حذف یا کاهش این مواد غذایی گرفته‌اند.

زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد  گفت که این مطالعه در سه ماهه ابتدای سال۹۹  با همکاری انیستیتو تحقیقات تغذیه بین ۲۲  هزار خانوار کشور به صورت پرسشنامه خوداظهاری انجام شده است و در آن درباره میزان مصرف گوشت قرمز، میوه و لبنیات از مردم پرسیدیم و نتایج اولیه نشان داد که تعداد زیادی از خانواده‌ها، مصرف «گوشت و میوه و لبنیات» را کاهش داده یا حذف کرده‌اند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تاکید کرد که از میان خانوارهایی که مصرف «گوشت و میوه و لبنیات» را کاهش داده یا به کلی حذف کرده‌اند «۵۰ درصد اعلام کردند که به دلیل بیکار شدن یا کاهش درآمد، تصمیم به حذف یا کاهش این مواد غذایی گرفته‌اند.»

زهرا عبداللهی تاکید کرد که پیشتر از این نیز مسئولان وزارت بازرگانی در گزارش سال ۹۵ خود اعلام کرده بودند که ۷۰ درصد جمعیت کشور از دریافت کافی پروتئین حیوانی، محروم هستند.

او گفت که امروز و به دنبال شیوع کرونا و در صورت تداوم طولانی مدت افزایش قیمت‌ها، رشد تورم و بیکاری و کاهش درآمد خانوار، انتظار می‌رود که وضعیت تغذیه مردم بدتر شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینکه «باید منتظر شیوع بالاتر سوءتغذیه کمبود ریزمغذی‌ها باشیم»، گفت که وقتی تغذیه مردم مناسب نباشد و دچار کمبود ویتامین‌ها و کمبود ریزمغذی‌ها و کمبود پروتئین شوند، سیستم ایمنی بدن‌شان تضعیف می‌شود و تضعیف سیستم ایمنی بدن خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی از جمله کووید۱۹ و حتی مرگ و میر ناشی از بیماری را افزایش می‌دهد.

عبداللهی افزود درحالی که پیشتر هم با وجود توصیه به مصرف روزانه حداقل پنج واحد میوه و سبزی، حدود ۵۰ درصد مردم ایران مصرف‌شان بسیار کمتر از مقدار توصیه شده بود، نتایج مطالعه‌ جدید نشان داد که در سال‌جاری به دلیل افزایش قیمت میوه، مصرف میوه هم کاهش پیدا کرده است.

علاوه بر این، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت اعلام کرد که  مطالعات جدید انجام شده از سوی وزارت بهداشت، نشان می‌دهد که ناامنی غذایی در هشت استان و از جمله در استان سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی و خوزستان بیشتر است و حدود ۲۰ درصد خانوارهای این استان‌ها دچار ناامنی غذایی هستند.

به گفته این مقام وزارت بهداشت، در دوره شیوع کرونا تعداد خانوارهای فقیر و «افراد دچار سوءتغذیه در کشور روبه افزایش است» و در حال حاضر «افراد دچار سوءتغذیه، توسط شبکه بهداشت شناسایی و به کمیته امداد و بنیاد علوی و بنیاد برکت معرفی می‌شوند».

زهرا عبداللهی در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت که در دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت راهکارهایی پیشنهاد و به ریاست‌جمهوری منعکس کردیم و اولین پیشنهاد این بود که کارگروه امنیت غذایی در ستاد ملی مبارزه با کرونا شکل بگیرد چون بحث امنیت غذایی در این ستاد مغفول مانده است.

او همچنین خبر داد که  پیشنهاد دوم دفتر بهبود تغذیه به دولت این بوده که «پوشش حمایتی برای پنج دهک درآمدی پایین و توزیع کارت هوشمند با امکان خرید اقلام غذایی» انجام شود و در غیر این صورت مردم ما با مشکل سوءتغذیه ناشی از دریافت ناکافی مواد غذایی مفید مواجهند که مصداق آن هم کوتاه قدی و کم وزنی و لاغری کودکان کمتر از پنج سال است.

این مقام وزارت بهداشت به مردم توصیه کرد که برای تامین پروتئین مورد نیاز اگر نمی‌توانند گوشت بخرند، حبوبات بخرند. عبدللهی گفت که «البته قیمت حبوبات هم گران شده ولی گوشت، کیلویی ۱۳۰ هزار تومان است و حبوبات، کیلویی ۳۰ هزار تومان است.»

ایران اینترنشنال

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل