مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای: ایران به سرعت در حال حرکت به سمت غنی‌سازی ۲۰ درصد است

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای گفته است ایران بسیار سریع در حال حرکت به سوی غنی‌سازی ۲۰ درصد است.

او گفته در هفته‌های آینده دیپلماسی اتمی با ایران باید فعال شود.

آقای گروسی گفته احیای توافق‌ هسته‌ای باید در هفته‌ها آینده انجام شود. او گفت واضح است ماه‌های زیادی پیش رو نداریم کمتر از چند هفته باقی است.

غنی سازی ۲۰ درصد از پاییز سال ۱۳۹۲ همزمان با توافق موقت اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی با هدف توقف تحریم های بین المللی متوقف شده بود. تولید مجدد اورانیوم با غنای ۲۰ درصد مصوبه مجلس شورای اسلامی است.

مقامات ایران پانزدهم دی (چهارم ژانویه) اعلام کردند فرآیند غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد با فرآیند تزریق گاز در تاسیسات اتمی فردو در نزدیکی قم آغاز شده است. در آن زمان، رافائل گروسی تایید کرد که این کشور اقدامات فنی لازم برای غنی سازی اورانیوم با این میزان خلوص را آغاز کرده است.

اورانیوم غنی شده با خلوص ۲۰ درصدی در مصارف صلح‌آمیز و سلاح‌های اتمی می‌تواند کاربرد داشته باشد؛ و به همین دلیل انجام آن در ایران مورد نگرانی قدرت های جهانی بود.

پیش از این، شرکای اروپایی ایران در توافق هسته‌ای از این کشور خواسته بودند از غنی‌سازی با خلوص بالاتر در فردو خودداری کند.

پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا توافق برجام را ترک کرد و تحریم‌ها علیه ایران را دوباره اعمال کرد، تهران با ارجاع به مفادی در برجام، تعهدات خود در این توافق را گام به گام کاهش داد.

علیرغم آنکه ایران پیش از مصوبه مجلس، بخش‎هایی از تعهداتش را متوقف کرده بود اما هنوز از تولید اورانیوم غنی شده با خلوص ۲۰ درصد خودداری کرده بود. اما در صورتی که به هر دلیل دولت ایران مجددا اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی را تولید کند، عملا اجرای یکی از حساس ترین بخش برجام را متوقف کرده است.‏

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اخیرا در توییتی گفت اقدام ایران در غنی‌سازی ۲۰ درصدی مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی و قابل بازگشت است به شرطی که طرف‌های توافق هسته‌ای هم تعهدات خود را به طور کامل اجرا کنند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای ۱۶ دسامبر سال گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا به جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب این کشور توصیه کرد که هر چه سریع‌تر به سوی مذاکره با ایران – با توجه به شرایط جدید و تحولات روز – حرکت کند.

جو بایدن و چهره‌های پیشنهادی او برای دولت آینده ایالات متحده از بازگشت آمریکا به برجام گفته اند‌ اما دلیل آن را مذاکره با ایران برای محدود کردن برنامه موشکی و سیاست های منطقه ای آن خوانده‌اند.

آقای خامنه‌ای یک روز پیش از این در یک سخنرانی تلویزیونی گفت بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای را در صورت رفع تحریم‌ها می‌پذیرد و افزود که “ما هیچ عجله‌ای نداریم که آمریکا به برجام برگردد، مطالبه منطقی ما رفع تحریم‌ها است. اگر تحریم‌ها برداشته شد برگشت آمریکا به برجام معنا خواهد داشت.”

از: بی بی سی

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل