جانسون در تماس با روحانی خواستار خروج فوری نازنین زاغری از ایران شد

نازنین زاغری-رتکلیف روز ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ هنگام خروج از ایران در فرودگاه توسط سپاه پاسداران بازداشت شد
نازنی زاغری-رتکلیف
 
توضیح تصویر،

خانم زاغری-رتکلیف در عکسی که روز یکشنبه بعد از آزادی از حبس خانگی گرفت

 

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا در تماسی تلفنی با رئیس جمهور ایران خواستار “آزادی فوری” نازنین زاغری-رتکلیف شهروند ایرانی بریتانیایی شده است.

دوره پنج سال مجازات حبس خانم زاغری-رتکلیف به اتهام جاسوسی روز یکشنبه پایان یافت و مقام ها پابند او را باز کردند. او از ماه مارس گذشته بعد از شیوع کرونا در خانه پدر و مادرش در حبس خانگی بود.

با این حال او که ۴۲ سال دارد اکنون با یک پرونده تازه روبروست و قرار است روز یکشنبه در دادگاه حاضر شود.

آقای جانسون در این تماس با حسن روحانی گفته است جلوگیری از خروج خانم زاغری از ایران “کاملا غیرقابل قبول” است و او باید اجازه سفر به بریتانیا را داشته باشد.

یک سخنگوی دفتر نخست وزیری بریتانیا گفت که آقای جانسون عصر چهارشنبه با آقای روحانی صحبت کرده است و نه فقط پرونده نازنین زاغری-رتکلیف بلکه سایر بازداشتی های دارای تابعیت دوگانه ایرانی بریتانیایی را مطرح کرده و “خواستار آزادی فوری آنها شده است.”

این سخنگو افزود: “آقای جانسون گفت که هرچند از در آوردن پابند الکترونیکی (نظارت از راه دور) نازنین زاغری-رتکلیف استقبال می کند، اما ادامه محدود کردن او کاملا غیرقابل است و او باید اجازه یابد نزد خانواده اش در بریتانیا برگردد.”

به گفته این سخنگو آقای جانسون ضمن تاکید بر تعهد خود به تلاش برای موفق شدن توافق هسته ای، برجام، همچنین خواستار پایان کلیه فعالیت های هسته ای ایران که ناقض برجام است شد.

این سخنگوی گفت: “آقای جانسون تاکید کرد که اهمیت دارد ایران از فرصت ایجاد شده بعد از ابراز تمایل آمریکا به بازگشت به توافق هسته ای در صورت اجرای تعهدات از سوی ایران استفاده کند.”

“نخست وزیر تاکید کرد که ایران باید به به طور کلی تر به فعالیت های بی ثبات کننده پایان دهد و نقشی مثبت در منطقه خلیج (فارس) ایفا کند.”

خانم زاغری-رتکلیف در آوریل ۲۰۱۶ دستگیر شد که در جریان سفری به ایران همراه دخترش گابریلا که اکنون شش سال دارد بود.

ریچارد رتکلیف بعد از آزادی همسرش گفت که نازنین “واقعا خوشحال است” که پابند الکترونیکی در روز یکشنبه برداشته شده با این حال آن را روزی “بد و خوب” برای خانواده توصیف کرد.

او گفت: “من کمی محتاط هستم – احساس می کنم آنها با برداشتن یک سد حالا سد دیگری ایجاد کرده اند، و معلوم است که ما در میان بازی شطرنج دولت ها گرفتاریم.”

 
توضیح تصویر،

خانم زاغری که در لندن زندگی می کرد در سفری در سال ۲۰۱۶ به ایران دستگیر شد

 

تولیپ صدیق، نماینده حزب کارگر از حوزه محل زندگی خانواده زاغری-رتکلیف، گفت که خانم زاغری در روز یکشنبه گذرنامه بریتانیایی خود را دریافت نکرد.

خانم صدیق به بی بی سی گفت: “او مجبور است به دادگاه برگردد و نمی دانیم چه چیزی آنجا منتظر اوست.”

“نازنین کاملا نگران است چون صحبت از تشکیل یک پرونده دیگر علیه او بوده که البته ممکن است به معنی مجازاتی تازه باشد و نمی دانم برای چه مدت.”

خانم زاغری از پنج سال دوران حبس هشت ماه را در انفرادی گذراند، با بازجویی هایی که وقتی چشم بند داشت روبرو بود و برای مدتی برای دریافت معالجه اعتصاب غذا کرد.

او تا قبل از بازداشت در ایران با همسر و فرزندش در لندن زندگی می کرد.

او در ماه نوامبر با اتهام تازه “تبلیغ علیه نظام” روبرو شد.

خانواده او و دولت بریتانیا همواره بر بی گناهی او تاکید کرده اند و وزارت خارجه بریتانیا به او مصونیت دیپلماتیک داده است – به این ترتیب دولت بریتانیا با این پرونده به عنوان یک اختلاف رسمی حقوقی میان بریتانیا و ایران برخورد می کند.

آقای رتکلیف بر این باور است که همسرش و سایر زندانیان دارای تابعیت دوگانه در ایران گروگان هستند چون ایران می خواهد بریتانیا را به پرداخت یک بدهی قدیمی بر سر معامله سلاح که هرگز اجرا نشد وادارد.

از: بی بی سی

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل