برخی از تالاب‌های ایران ‘در حال خشک شدن کامل هستند’

 

رسانه های ایران می‌گویند بر اساس داده های سازمان فضایی این کشور برخی از از تالاب های ایران از جمله هامون در سیستان و بلوچستان و بختگان و ارژن در استان فارس در حال خشک شدن کامل هستند.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری مهر منتشر کرده است “سازمان فضایی ایران تغییر مساحت سطح آب ۱۰ تالاب و دریاچه کشور را با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای برآورد کرده است که طی آن به غیر از مشخص بودن خشکی کامل سه تالاب هامون، ارژن و بختگان، معلوم است که سطح تمامی تالاب‌ها و دریاچه‌ها به جز تالاب گاوخونی و چغاخور، در مقایسه با ماه مشابه سال ۱۳۹۹ در حال کاهش است”.

تالاب صالحیه در استان البرز، تالاب میانکاله در مازندران، تالاب های پریشان، ارژن، مهارلو، طشت و بختگان در استان فارس و تالاب های هامون سیستان در استان و بلوچستان از جمله آنهاست.

خشکی تالاب ها به غیر از اثرات زیان‌بار محیط زیستی مثل آسیب به پوشش جانوری و گیاهی، باعث بروز ریزگردها در هوا هم می‌شود.

داده های منتشر شده سازمان فضایی ایران نشان می دهد که از مجموع این تالاب ها، فقط سطح تغییرات آبی تالاب گاوخونی در اصفهان و تالاب چغاخور در استان چهار محال بختیاری اندکی مثبت است.

 

بر اساس این گزارش، داده های سازمان فضایی ایران مقایسه ای بین برداشت‌های انجام شده در فروردین ۱۴۰۰ و فرودین ۱۳۹۹ است.

بر اساس گزارش ها کمبود بارش و خشکسالی مهمترین عامل تهدید تالاب های ایران و کاهش سطح آب آنهاست. گزارش های رسمی نشان می دهد که طی این مدت سطح آب دریاچه ارومیه هم کاهش یافته است.

کاهش بارش و به دنبال آن حفر بی رویه چاه و برداشت گسترده از آب های زیرزمینی در حال تبدیل شدن به بحران در ایران و از جمله باعث فرونشست زمین شده است.

بر اساس اعلام مجامع بین المللی فرو نشست سالانه ۴ میلیمتر از زمین “نشانه بحران” است درحالی که به طور نمونه حدفاصل بین دشت فسا و جهرم در استان فارس فرونشست زمین تا ۵۴ سانتیمتر یعنی حدود ۱۴۰ برابر حد بحران جهانی آن است.

دو ماه پیش از این گزارشی در ایران منتشر شده بود که می گفت فرونشست زمین “به دلیل خشکسالی و افزایش برداشت آب های زیرسطحی” برخی از “تاسیسات مهم و حیانی ایران را تهدید می‌کند”.

بر اساس این گزارش چنین وضعیتی “باعث خسارت‌های زیادی بر زیرساخت‌ها، مانند خطوط انتقال نفت و گاز و آب و برق خواهد شد. خطری که هم‌اکنون سه خط موازی انتقال نیرو و خط توزیع ۲۰ کیلوولتی را در بخشی از دشت اشتهارد تهدید می‌کند”.

فرونشست زمین در برخی از مناطق ایران به بیش از ۳۰ سانتیمتر رسیده است.

استان اصفهان با ۳۱ شهر واقع بر پهنه‌های با خطر بالای فرونشست زمین در ردیف اول از لحاظ تعداد سکونت‌گاه‌های شهری است. استان‌های تهران با ۳۰ شهر، کرمان با ۲۵ شهر و خراسان رضوی با ۲۴ شهر در رتبه‌های بعدی‌ قرار دارند.
از : بی بی سی

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل