چند برابر شدن شیوع کرونا در سیستان و بلوچستان؛ نماینده مجلس: فاجعه انسانی در حال رخ دادن است

در حالی که نماینده چابهار در مجلس گفته است یک فاجعه انسانی در استان سیستان و بلوچستان در حال رخ دادن است، مقام‌های وزارت بهداشت از حضور تیم «واکنش سریع» در زاهدان خبر داده‌اند. همزمان مقام‌های هرمزگان نیز وضعیت شیوع کرونا در این استان را «فوق بحرانی» خوانده‌اند.

حمید سوری، مسئول کمیته کشوری واکنش سریع کرونای وزارت بهداشت، روز پنجشنبه ۱۰ تیرماه گفت که تیم واکنش سریع وزارت بهداشت در استان سیستان و بلوچستان حضور پیدا کرده است.

او ویروس‌های جهش‌یافته جدید و رعایت نشدن شیوه‌نامه‌های بهداشتی را دلیل سه‌برابر شدن ویروس کرونا در این استان ذکر کرد.

روز پنجشنبه همچنین حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به اینکه در موج جدید، موارد مثبت کرونا در استان سیستان و بلوچستان سه تا چهار برابر شده است گفت عامل اصلی به وجود آمدن این بحران سوء مدیریت است.

او در گفت‌وگو با خبرآنلاین ضمن اشاره به پیش‌بینی‌ها در مورد خطر ورود دلتا ویروس به شرق ایران و از آنجا به کل کشور گفت: «در نامه‌ای به رییس جمهور هشدار دادم و خواستم مرزها را ببندند. رییس جمهور ما را به وزیر بهداشت و وزیر کشور ارجاع دادند اما متاسفانه وزارت کشور نتوانست محدودیت‌های جدی در سیستان و بلوچستان ایجاد کند و همین موضوع باعث شد که دلتاویروس وارد سیستان و بلوچستان شود. همه این‌ها به خاطر سوء مدیریت است.»

این نماینده مجلس خواستار آن شد که این استان یک هفته تعطیل شود.

 

از سوی دیگر ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، روز پنجشنبه در سفر به زاهدان گفت که میزان موارد سرپایی و بستری کرونا در استان سیستان و بلوچستان از متوسط کشوری فراتر رفته است.

او ورود ویروس‌های جهش‌یافته به این استان و همچنین برگزاری تجمعات در روزهای پیش از انتخابات را از جمله دلایل افزایش شیوع کرونا در سیستان و بلوچستان ذکر کرد.

حریرچی شامگاه چهارشنبه نیز در برنامه‌ای تلویزیونی گفت که با ورود ویروس نوع دلتا از جنوب و شرق ایران، وضعیت اکثر شهر‌های استان سیستان و بلوچستان قرمز شده است.

همچنین روزنامه ایران در گزارشی اعلام کرد که همه تخت‌های بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان پر شده است.

به نوشته این روزنامه، مسئولان و رسانه‌های محلی تعداد مبتلایان به کرونا را بسیار بیش از میزان رسمی برآورد می‌کنند.

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس، روز چهارشنبه گفت که آمار روزانه بستری در سیستان و بلوچستان به هزار نفر رسیده و «یک فاجعه انسانی» در حال رخ دادن است.

او تاکید کرد که مقامات وزارت بهداشت «به جای فرافکنی و فرار به جلو باید پاسخگو باشند که چرا واکسیناسیون کشور در این وضعیت قرار دارد.»

در تازه‌ترین آمار ارائه‌شده محمد هاشمی شهری، رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، اعلام کرد که با افزوده شدن هزار و ۱۷۴ مورد جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۵۵ هزار و ۹۲۰نفر رسیده است.

همزمان، وضعیت در استان هرمزگان نیز بحرانی توصیف شده است.

علی رئوفی، معاون استاندار هرمزگان، گفت که وضعیت شیوع کرونا در هرمزگان «حاد و بحرانی» است.

به گفته او، «دانشگاه علوم پزشکی استان با محدودیت‌های شدید منابع مالی و به سختی امور مربوط به بیماری کرونا را پیش می‌برند.»

در روزهای گذشته شیوع کرونا در برخی از دیگر استان‌های ایران از جمله تهران و ایلام نیز افزایش یافته است.

از: ایران اینترنشنال

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل