سیاست “انعطاف‌ناپذیر” بایدن مقابل حملات گروه‌های متحد ایران

برخلاف ترامپ که خط قرمزش کشته شدن سربازان آمریکایی در منطقه بود، بایدن گفته هر حمله به مواضع آمریکا در منطقه را با تلفات یا بدون تلفات، پاسخ می‌دهد. گفته شده این پیام از طریق کانال‌های دیپلماتیک به ایران فرستاده شده است.    

default

جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز یک‌شنبه ۲۷ ژوئن فرمان حمله هوایی به شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه را صادر کرد. به گزارش پنتاگون، نیروهای آمریکایی روز یک‌شنبه سه حمله هوایی علیه مواضع دو گروه کتائب حزب‌الله و کتائب سیدالشهدا انجام دادند.

شبه‌نظامیان این دو گروه روز دوشنبه با موشک به مواضع نیروهای آمریکایی حمله کردند اما این حملات تلفات جانی به همراه نداشت.

یک مقام بلندپایه دولت آمریکا که نخواسته نامش فاش شود به واشنگتن پست گفته سیاست دولت بایدن در قبال حملات نیروهای مورد حمایت ایران به منافع آمریکا در عراق و سوریه با دولت ترامپ تفاوت دارد.

دولت دونالد ترامپ اعلام کرده بود که اگر در حملات علیه نیروهای آمریکایی در منطقه سربازان و شهروندان آمریکایی کشته یا زخمی شوند، آمریکا بلافاصله تلافی خواهد کرد. جو بایدن اما تصمیمش بر این است که این حملات را تلافی کند حتی اگر هیچ سرباز آمریکایی در آن کشته یا زخمی نشود.

مقام بلندپایه دولت آمریکا به واشنگتن پست گفته است: «ما مسئولیت داریم نشان دهیم که حمله به آمریکایی‌ها پیامد خواهد داشت، چه این حمله تلفات جانی داشته باشد و چه نداشته باشد. اگر به ما حمله کنید ما پاسخ خواهیم داد.»

این پیام که نشان‌دهنده تغییر در سیاست دولت آمریکا نسبت به ایران است، از طریق کانال‌های دیپلماتیک به ایران فرستاده شده است. خط قرمز دولت ترامپ کشته شدن سربازان آمریکایی بود ولی این پیام نشان می‌دهد که آستانه تحمل دولت بایدن در برابر این حملات پایین تر از دولت ترامپ است.

نگرانی از حملات پهپادی پیشرفته

حمله به مواضع آمریکا در عراق و سوریه پس از خروج دولت ترامپ از توافق اتمی با ایران در سال ۲۰۱۸ شدت گرفت و در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به بالاترین حد رسید.

به گزارش واشنگتن پست، در ماه آوریل سال جاری (۲۰۲۱) گروه‌های شبه نظامی پنج حمله پهپادی به مواضع آمریکایی انجام داده‌اند، از جمله به یک آشیانه هواپیما متعلق به سیا (سازمان جاسوسی آمریکا) در شمال شهر اربیل.

یک مقام آمریکایی آشنا به این مسئله به واشنگتن پست گفته که این حملات نشان‌دهنده افزایش ظرافت تکنولوژیک نیروهای مهاجم و هشداری برای کاخ سفید بوده و به بحث‌های زیادی در این باره که آمریکا چگونه باید به این حملات پاسخ دهد، دامن زده است.

این مقام آگاه همچنین گفته که از بهار امسال، بایدن در جلسات صبحگاهی‌اش با مقامات بلندپایه امنیتی همواره به این حملات اشاره کرده و درباره آنها گفت‌وگو کرده است.

چند مقام غربی و نیز چند نماینده کنگره آمریکا که آگاه به این مسئله هستند به واشنگتن پست گفته‌اند که بر خلاف پهپادهای ساده کنترل از راه دور که شبه‌نظامیان در گذشته استفاده می‌کردند، حملات اخیر توسط پهپادهایی صورت گرفته که توسط جی‌پی‌اس هدایت می‌شوند.

به گفته این مقامات، پهپادهای حامل مواد منفجره یک مسیر مشخص را که با مختصات خاصی از پیش تعیین شده، طی می‌کنند و این توانایی را دارند که بر روی اهداف بسیار حساس سقوط کنند.

خطر تشدید درگیری‌ها

سیاست بدون انعطاف دولت بایدن در مقابل حملات نظامی این خطر را دارد که باعث گسترش درگیری‌های نظامی شود اما مقامات آمریکایی می‌گویند سعی شده که این خطر با انتخاب دقیق و هدفمند اهداف مورد حمله و نیز با ارتباطات دیپلماتیک به حداقل برسد.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته که این وزارتخانه از طریق “کانال‌های متعدد” با ایران تماس برقرار کرده و خطر حمایت ایران از گروه‌های شبه‌نظامی در عراق را یادآور شده است. او گفته است: «ما روشن کرده‌ایم که این عملیات به منظور ایجاد اخلال و ترس است نه تشدید تنش.»

یک مقام بلندپایه دولت آمریکا به واشنگتن پست گفته است: «ما در حال پاسخگویی هستیم و در این پاسخگویی می‌خواهیم مطمئن شویم که بهترین کاری را که می‌توانیم انجام می‌دهیم یعنی اهدافی را مورد حمله قرار می‌دهیم که از آنجا به ما حمله شده است.»

نگرانی دموکرات‌ها

حملات هوایی روز یک‌شنبه آمریکا به مواضع نیروهای مورد حمایت ایران در عراق و سوریه نگرانی‌های دموکرات‌های کنگره را در این باره که نتیجه این بازی در عراق و سوریه چه خواهد بود، افزایش داده است.

کریس مورفی، نماینده دموکرات کنگره در یادداشتی نوشته که به “شم” کاخ سفید اطمینان دارد اما نگران است که این حملات و ضد حملات متقابل میان آمریکا و نیروهای مورد حمایت ایران منجر به نوعی از رویارویی شود که برای آن رییس‌جمهور نیازمند مجوز کنگره است.

دیگر نمایندگان دموکرات اما از این هم جلوتر رفته‌ و گفته‌اند در همین اندازه‌ای هم که تا کنون این حملات صورت گرفته، رییس‌جمهور باید از کنگره مجوز می‌گرفت.

این حملات نارضایتی مقامات عراقی را نیز در پی داشته است. مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق از چند طرف تحت فشار است: ایران به عراق برای خروج نیروهای آمریکایی فشار می‌آورد و دولت بایدن خواهان آن است که کاظمی حملات موشکی و پهپادی علیه مواضع آمریکا را مهار کند.

تحلیلگران معتقدند که گروه‌های شبه‌نظامی در عراق از نخست‌وزیر این کشور قدرت بیشتری دارند و همین مسئله خطر رویارویی با آنها را افزایش می‌دهد.

از: دویچه وله

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل