تمام زنانی که بالاتر از دایی و رونالدو ایستاده‌اند؛ از کریستین تا مورگان

 
 
ایران وایر :
پیام یونسی‌پور

«کریستیانو رونالدو» در جریان رقابت‌های «یورو» موفق شد به مرز گل‌های «علی دایی» در صدر فهرست بهترین گل‌زن‌های تاریخ فیفا در بازی‌های ملی برسد. علی دایی که بیش از ۱۵ سال این عنوان را به تنهایی در دست داشت، به فوق ستاره پرتغالی در اینستاگرام خود تبریک گفت. رونالدو هم در پیامی متقابل، علی دایی را ستود. فدراسیون جهانی فوتبال با انتشار تصاویری در صفحه‌های اجتماعی‌ خود، هر دو را ستایش کرد. اما آیا این دو نفر بهترین گل‌زن‌های تاریخ بازی‌های ملی در تاریخ هستند؟

***

حقیقت این است که اگر نخواهیم برترین گل‌زن‌های تاریخ فوتبال زنان و مردان را از هم تفکیک کنیم، علی دایی و کریستیانو رونالدو در رده‌های اول تا سوم این جدول هم قرار ندارند. اما این دو براساس واژه‌های «خانم گل» یا «آقای گل»، قطعا در بالاترین نقطه از جدول مردان قرار می‌گیرند. دختری هست به نام «کریستین سینکلر» که نامش شاید در ادبیات ورزش ایرانیان ناآشنا باشد. اما نام او در «پیاده‌رو مشاهیر» در کانادا هک شده است.

کریستین سینکلر خرداد ۱۳۶۲ (ژوئن سال ۱۹۸۳) در شهر «برنابی» کانادا متولد شد. پدر، عمو و پسرعموهایش همگی بازیکنان آماتور فوتبال در کانادا بودند. اما او زندگی ورزشی‌ خود را با بیسبال آغاز کرد. در ۱۱ سالگی با تیم پسران بیسبال برنابی تمرین و بازی می‌کرد. فوتبال هم که جزیی از زندگی خانوادگی‌ او بود.

هم‌زمان سراغ بسکتبال رفت و خوش درخشید. در۱۲ سالگی عضو تیم نوجوانان بسکتبال شهر شد، در حالی که تمام بازیکنان آن تیم دست‌کم سه سال از او بزرگ‌تر بودند. اما همان زمان تصمیم گرفت میان تمام رشته‌هایی که امتحان کرده بود، فوتبال را به صورت حرفه‌ای دنبال کند.

وقتی به ۱۴ سالگی رسید، همراه با تیم منتخب دختران شهر برنابی، به شش مقام قهرمانی در سطح شهر، ایالات و لیگ‌های سراسری کانادا رسیده بود. به او لقب «فرمانده» داده بودند. مهاجمی بود که غیرقابل کنترل به نظر می‌رسید. اعجاب‌انگیز است که بدانیم کریستین سینکلر وقتی فقط ۱۵ سال سن داشت، به تیم ملی زنان کانادا دعوت شد و در ۱۶سالگی در جام جهانی زنان در امریکا به زمین رفت.

موتورگل‌زنی‌های کریستین از سال ۲۰۰۰ روشن شد. سال اول سه گل، سال دوم در ۱۸ سالگی پنج گل و سال سوم ۱۰ گل. کریستین سینکلر از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ تبدیل به زهردارترین مهاجم کانادا و کابوس مدافعان و دروازه‌بان‌های فوتبال زنان جهان شد. او طی ۱۳سال، به مرز ۱۸۴ گل ملی رسید. اما ناگهان به مدت بیش از دو سال موتور گل‌زنی‌ او خاموش شد. برخی آن‌چه در جریان رقابت‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن رخ داد را یکی از عوامل افت شدید او می‌دانند.

کریستین سینکلر رکورد گل‌‌زنی در فوتبال زنان المپیک را مقابل نیجریه و بریتانیا شکست. مقابل امریکا «هت تریک» کرد و سه بار موفق شد دروازه بهترین تیم فوتبال زنان جهان را باز کند. اما کانادا در نهایت چهار بر سه مقابل امریکا شکست خورد.

بعد از بازی، با برافروختگی، تیم داوری را متهم به «باج گرفتن» از امریکا و «تبانی» علیه کانادا کرده بود. فدراسیون جهانی فوتبال او را از چهار بازی محروم و سه هزار و ۵۰۰ دلار جریمه کرد. سال ۲۰۲۰ پای کریستین دوباره به گل‌زنی باز شد؛ این بار در خاک امریکا. او در رقابت‌های المپیک زنان «کونکاکاف»، دروازه «سنت‌ کیتس و نویس» را باز کرد.

دقایقی پس از بازی، «پیتر مونتپولی»، رییس فدراسیون فوتبال کانادا در مصاحبه با رسانه‌ها کریستین سینکلر را مانند یک قهرمان ستود: «کریستین گنجینه واقعی ورزش و ملت کانادا است. او رکوردی تاریخی برای تمام دوره‌ها را ثبت کرده است و باید به او بگویم تو بزرگ‌ترین میان تمام بزرگان هستی.»

کریستین سینکلر تاکنون ۱۰ بار در جام‌های جهانی زنان، ۲۴ بار در رقابت‌های کونکاکاف، ۳۲ بار در رقابت‌های المپیک، ۴۰ بار در بازی‌های دوستانه و ۸۰ بار در تورنمنت‌های بین‌المللی مانند «جام اقیانوس آرام»، «جام ملکه»، «جام صلح و دوستی»، «جام یونگ‌چوان» و چندین رقابت‌ دیگر موفق به گل‌زنی برای تیم ملی کانادا شده است؛ در مجموع، ۱۸۶ گلی ملی. به یاد داشته باشیم که آمار کریستین سینکلر هم‌چنان می‌تواند بالاتر برود چون او هنوز اعلام بازنشستگی نکرده است.

نکته قابل تامل در مورد این فوق ستاره کانادایی این است که برخلاف تمامی گل‌زن‌های برتر تاریخ فوتبال مردان، تعداد گل‌های ملی سینکلر به مراتب بیشتر از گل‌های باشگاهی‌ او است. او از سال ۲۰۰۱ تا کنون فقط ۱۰۱ بار برای تیم‌های باشگاهی موفق به گل‌زنی شده است. می‌توانیم علی دایی و کریستیانو رونالدو را آقایان گل‌ جهان بدانیم. کریستین سینکلر در ۲۹۷ بازی ملی، ۱۸۶گل به ثمر رسانده است و هنوز به راهش ادامه می‌دهد.

«ابی وامباخ»، گل‌زن سابق تیم ملی زنان امریکا با ۱۸۴ گل بازنشسته شده است. «میا هام»، دیگر دختر گل‌زن سابق تیم ملی زنان امریکا با ۱۵۸ گل ملی، در رده سوم جدول بهترین‌ گل‌زن‌های تاریخ ایستاده است. «کریستین لیلی»، دختر گل‌زن فوتبال آلمان سال ۲۰۱۰ با ۱۳۰ گل ملی بازنشسته شد. «بریجیت پرینتز»، دیگر ماشین گل‌زنی تیم ملی زنان آلمان با ۱۲۸ گل ملی در سال ۲۰۱۴ اعلام بازنشستگی کرد. «جولی فلیتینگ»، مهاجم تیم ملی زنان اسکاتلند با ۱۱۶ گل ملی در سال ۲۰۱۶ از بازی‌های ملی کنار کشید. اما «الکس مورگان» با ۳۱ سال سن و ۱۱۰ گل ملی برای تیم ملی زنان امریکا، هنوز فرصت دارد به تمام رکوردها یورش ببرد.

پس از تمام این دختران، علی دایی و کریستیانو رونالدو با ۱۰۹ گل ملی، بهترین گل‌زن‌های تاریخ فوتبال هستند.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل