ضیاء مصباح: نگاهی اقتصادی

* امکان برنامه ریزی، اینده نگری، مردم و میهن دوستی یعنی الفبای رشد و توسعه، با انتصاب تیم اقتصادی جدید «گذشته از حضور و عملکردشان در سپاه و دولتهای سا بق» گواه اینستکه نخواهند توانست منشا تحولی با یسته در شرایط زیستی مردمان این دیار باشند…… که بدون تردید رابطه مستقیمی با «سلامت فکرو روان» و رفتاراجتماعی این ملت صبور- محافظه کار دارد…..

* مهمتر اینکه: روابط بین‌المللی و اقتضای شرایط بس ویژه منطقه، با آنچه در ذهن افراطیون میگذ رد در تضاد کامل میباشد – که اثار ان از بسیاری جنبه ها – نشان از اوضاعی بشدت بحرانی‌ تر را دارد…

 و در ان وضعیت، بحران آفرینی دیگری در حکم مفریا فرج و «از این ستون تا آن ستون» کارامدی نداشته، واقعا به نا بودی «تاک و تاک نشان » می انجا مد و علاوه بر جان انسان ها سرمایه های ملی و زیر ساخت ها بشد ت لطمه خواهند دید.

* پل های ضعیف پشت سر نا بود، مناسبات بین‌ المللی به سمت تهدید و تحد یدهای فزونتر(با همه مما شا ت

د مکراتها – حاصل دست آورد دعاهای نیمه شبا ن؟) پیش‌ خواهد رفت….

* آنچه به نام کارآمدی وتامین اینده این ملک و ملت در سطح کلان و ملی می‌شناسیم، زمانیکه امور در اختیار اصولگرایان آنهم از نوع تند رو ترین ها باشد، دور از دسترس خواهد بود و اوضاع بازار یا قفل شدن چگونگی خدمات در عهده حکومت – نمونه ای عینی…..

 *همچنانکه راه و رسم «کیها نیان آتش به اختیار» حاضر در همه ادارات و نهادها با نام بسیج با برخوردهای روانی‌ و ایذا یی (انچنا نکه تا کنون روزگار را گذ رانده اند) بد فعات نشان داده که این جماعت درکی اصولی ازبرنامه ریزی، امید به اینده، ایجاد انگیزه، وطن خواهی و مهمتر از همه اداره جامعه ندارند – با حضورشان در مناصب مختلف مانند شهرداری تهران مشخص کننده ترقی معکوس و مصداق «وای اگر از پس امروز بود فردائی»

اما در صحنه عمل، حاصل دشمن پنداری و حکومت شعار بطول ۴ دهه با دخا لت نیروها و بیت در برنامه دولتها: درامد حاصل از فروش نفت و گاز، مالیات و گمرک بدلیل تحریم‌ها کاهش یافته‌ ونبود ارز باعث شده تولید کاهش، سود کارخانه‌ها کم و آنچه به عنوان مالیات در بودجه در نظر گرفته شده امکان وصول نیابد و با نبود ارز و بتبع ان کاهش خرید خارجی درآمدهای گمرکی هم کاستی پیدا ‌کند.

نبود درامد در بخش‌های مختلف در حالیست که هزینه‌های دولت بجای کاهش با افزایش رو‌به‌رو و چون در تامین وپرداخت انها «منجمله حقوق و دستمزدها» نمیتوان بهیچوجه تعلل کرد اجبارا بایستی بودجه عمرانی را کاهش یا آن را حذف کنند …

 اقتصادیون می‌گویند: اگر تحریم‌ها لغو نشود تورمی بی سابقه را شاهد خواهیم بود، آنهم در رابطه با ادامه لجاجت خانه برانداز رژیم که با توجه به انچه غیر مسئولانه میگویند: امید به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته‌ای روزبه‌روز کمتر وسفره مردم و سبد خرید خانواده‌ها هر‌روز کوچکتر وبا ادامه این روند مجموعه حکومت در داشتن تورمی بی‌سابقه‌ «آنهم در چگونگی معیشت روزانه مردمان» رکورد خواهند زد و مانند دیگر دست آوردها در راس لیستها ی جهانی! قرار خواهیم گرفت.

اتاق بازرگانی مرکب از بخشی از همین گروه، اخیرا هشدار داده که: در صورت برقرار نشدن «ارتباط منطقی با کشورهای دنیا» تا پایان سال جاری: تورم ۶۵ درصدی و دلار بالای ۳۵ هزار تومانی را تجربه خواهیم کرد.

«پذیرش برجام و  fatf با آنهمه فراز و فرود» … دو عامل تعیین‌کننده در بهبود شرایط اقتصادی، آرامش، اسایش و نیک پنداری مردمان این دیار خاموشان – بتبع نزول نرخ ارز بشمار میرود.

پایگاه خبری نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی میگوید: اروپا و آمریکا بدلیل «اجرا نکردن تعهدات برجامی» عامل اصلی توقف مذاکرات میباشند و «حزب موتلفه» که شعارهای عامیانه و احساسی گروهشان – تاثیر عمده ای بر عملکرد تیم جدید اقتصادی دولت به دلایل مختلف دارد، میگوید: «نظام تا حدود زیادی تکلیف برجام را مشخص و پرونده از وزارت خارجه به شورای عالی امنیت ملی منتقل خواهد شد» یعنی مصافی دو باره بین «دیپلماسی» و «میدان» و داستان دلبر جانان و چرخیدن درب بر همان پاشنه! تا انجا که پدر همسر آقای رئیس جمهور در مشهد «مصون نمانده از ویروس دلتا با همه حرمت و مکرمت» با گستاخی عوام فریبانه!میگوید: مردم در زمان شاه نان نداشتند و حالا …

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل