سایت ملیون ایران

روایت غمبار فروش حواله‌های واردات چای در بازار آزاد!

chaykaran

براساس آمار ۵ هزار هکتار از ۳۵ هزار هکتار چای تغییر کاربری داده و به عقیده بنده “مهرداد لاهوتی” ۱۰ هزار هکتار از زمین‌های کشت چای تبدیل به ویلا شده است/چه کسانی از معامله چای‌های سنواتی سودهای کلان بردند یقینا با تفحص از سازمان چای حقایق روشن می‌شود.

قانون آنلاین- طراح طرح تحقیق و تفحص از سازمان چای کشور گفت: یک شرکت برای کل چای استان گیلان اعلام آمادگی کرد ولی بی‌آن‌که حتی یک کیلو چای خریداری کند حواله‌های سنگین چای دریافت کرد و این حواله‌ها در بازار آزاد معامله شد.

به گزارش مهر، مهرداد لاهوتی گفت: هر سال دولت به چای یارانه می‌پردازد ولی هم چایکار و هم تولید کننده چای خشک مشکل دارد. راه‌حل این مساله انجام تحقیق و تفحص از سازمان چای است.

نماینده مردم لنگرود گفت: کشوری که ۱۲۰ هزار تن چای مصرف دارد و ۳۰ هزار تن چای تولید می‌کند چرا تولید کننده برگ سبز چای باید مشکل داشته باشد.

وی با اشاره به آمار مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: براساس آمار این مرکز ۵ هزار هکتار از ۳۵ هزار هکتار چای تغییر کاربری داده و به عقیده بنده ۱۰ هزار هکتار از زمین‌های کشت چای تبدیل به ویلا شده است. مجلس وظیفه دارد دلایل بی‌رغبتی چایکاران و تغییر کاربری باغات چای را بررسی کند.

لاهوتی با بیان اینکه براساس مصوبه دولت قرار بود به ازای هر کیلو چای خشک داخلی دو کیلو حواله واردات چای صادر شود اما متاسفانه برای برخی افراد حواله‌های سه کیلیویی صادر شد. پیروی این مصوبه شرکتی برای خرید کل چای استان گیلان اعلام آمادگی کرد ولی حتی یک کیلو هم خریداری نکرد ولی حواله‌های سنگین واردات چای دریافت و در بازار آزاد به فروش رساند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس خرید ۵۲ هزار تن چای سنواتی غیرقابل شرب و توزیع آن از طریق تعاونی روستایی را یکی از دلایل درخواست تحقیق و تفحص از سازمان چای عنوان کرد و افزود: چرا چای سنواتی تبدیل به کمپوست نمی‌شود چه کسانی از معامله چای‌های سنواتی سودهای کلان بردند یقینا با تفحص از سازمان چای حقایق روشن می‌شود.

وی صدور حواله برای شرکت‌های پیشتازان، ایرانیان و صدرا را از دیگر محورهای تفحص برشمرد و افزود: صدور حواله سه کیلویی برای شرکت‌های پیشتازان و ایرانیان در سال‌های ۱۳۸۹ و ۹۰ در کنار صدور حواله برای شرکت صدرا بدون آن که مبلغی پرداخت و یا چایی خریداری کند ضربه سنگینی به تولید چای کشور زد.

نماینده مردم لنگرود پرداخت نشدن مطالبات چایکاران را یکی دیگر از محورهای تقاضایش عنوان کرد و افزود: حداکثر سود چایکاران دو میلیون تومان در هکتار است که هنوز پرداخت نشده. متوسط برداشت هر هکتار باغ چای ۵ تن است که با مبلغ خرید تضمینی دولت سه و نیم میلیون تومان درآمد ایجاد می‌کند. در حالی که برای نگهداری یک باغ چای چایکاران باید ۵ میلیون تومان هزینه کنند.

لاهوتی صدور حواله واردات چای توسط وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت را مورد نکوهش قرار داد و تاکید کرد: اصلا مشخص نیست که چه میزان حواله واردات چای توسط این دو وزارتخانه صادر شده است.

وی در پایان از نمایندگان خواست تا با احترام به دست‌های زخمی چایکاران کاری کنند که دست افراد خاص از سودهای کلان این حوزه بریده شود.

خروج از نسخه موبایل