خطیب‌زاده ادعای مالکیت امارات بر جزایر سه‌گانه را «ایران‌ستیزانه» خواند

 

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، با تاکید بر این که ادعای مالکیت امارات بر جزایر سه‌گانه «ایران‌ستیزانه» است، گفت بیانیه شورای همکاری خلیج فارس در حمایت از امارات «ملال‌آور و تکراری» است.

شورای همکاری خلیج فارس روز پنج‌شنبه در بیانیه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو این شورا، با حمایت از ادعای مالکیت امارات، از ایران خواسته بود از طریق مذاکره مستقیم یا محاکم بین‌المللی، به این موضوع بپردازد.

شورای همکاری خلیج فارس همچنین با ابراز نگرانی درباره وضعیت برنامه هسته‌ای ایران، خواستار مشارکت فعال در مذاکرات هسته‌ای وین شده و دولت ایران را به پرهیز از عدم دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر، عدم استفاده از ابزارهایی مثل تروریسم و فرقه‌گرایی دعوت کرده بود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به این بخش از بیانیه، ضمن مخالفت با درخواست حضور کشورهای عربی در مذاکرات، از این کشورها خواست تا «درخواست‌های غیر عملی از کشورهای فرامنطقه‌ای» نداشته باشند و به «مذاکرات درون منطقه‌ای توجه کنند».

ایران و برخی کشورهای عربی که عربستان در کانون آنها قرار دارد، درباره برخی مسائل مهم منطقه‌ای از جمله جنگ داخلی یمن، پرونده هسته‌ای و موشکی ایران و نقش ایران در کشورهایی چون لبنان، سوریه، عراق و بحرین، دچار تنش‌های طولانی و فزاینده هستند.

در ماه‌های گذشته با میزبانی عراق، مذاکراتی بین ایران و عربستان برای کاهش تنش‌ها برگزار شده است.

صدای آمریکا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل