رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران ناگزیر به توضیح در بارۀ انتصاب عباس عراقچی به دبیری این شورا شد و گفت به خواست رهبری صورت گرفته است

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی
کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی © SCFR

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی که عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه در دولت ابراهیم رئیسی، را به دبیری این شورا منصوب کرده بود، ناگزیر به ادای توضیح در بارۀ این گزینش بدون رای گیری شد و گفت که این اقدام به خواست آیت‌الله علی خامنه‌ای انجام گرفته است. عباس عراقچی پیش از این در مقام معاون سیاسی وزیر امور خارجه، ریاست هیئت گفتگوکنندۀ جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین در بارۀ برجام را بر عهده داشت.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی که «توضیح» او «دربارۀ گزینش دکتر عراقچی به دبیری شورا» در تارنمای این نهاد درج شده است، در این زمینه به همان تصمیمی اشاره دارد که برای پایان دادن به ابراز هر گونه نظری پیش از این در موارد بسیار دیگری از آن با عنوان «فصل الخطاب» یاد شده بود. او گفت «نظر مقام معظم رهبری در مورد جناب آقای عراقچی نیز این بوده است که از ایشان در شورا استفاده شود؛ لذا برای دبیری شورا در نظر گرفته شدند».

کمال خرازی برای توجیه این تصمیم می‌گوید « یکی از سیاست‌های حکیمانه مقام معظم رهبری استفاده از نیروهای قابلی است که در پی تغییر دولت‌ها با افراد جدید جایگزین می‌شوند».

بگفتۀ او «بدین ترتیب از نیروهایی که حاصل سال‌ها سرمایه‌ گذاری و تجربه هستند در مناصب، مجامع و شوراهای مختلف استفاده شده است».

توضیحات کمال خرازی با این حال نشان از پرسش‌ها و ابراز ناخرسندی‌هائی در این زمینه دارد. او می‌گوید «گر چه مراسم رسمی رای گیری صورت نگرفت»، اما «اکثر اعضای شورا با شناختی که از توانایی‌های ایشان دارند و با اطلاع از نظر مقام معظم رهبری از این گزینش استقبال کردند».

او یادآوری می‌کند که «ترکیب شورای راهبردی روابط خارجی از نیروهایی است که در گذشته مسئولیت‌های بالایی داشته‌اند و پس از اتمام دوره مسئولیت به عضویت شورا در آمده‌اند».

کمال خرازی در حکم انتصاب عباس عراقچی به دبیری شورای راهبردی روابط خارجی، از او خواست «نسبت به بازسازی دبیرخانه و توسعه نقش آن در تبیین سیاست‌های نظام و تنویر افکار عمومی جهانیان و تحقق منافع کشور» اقدام کند.

عباس عراقچی که پیش از این معاونت سیاسی وزیر امور خارجه را بر عهده داشت با انتصاب حسین امیرعبداللهیان به  وزارت امور خارجه، از مقام خود کنار گذاشته شده و پست مشاور وزیر به او واگذار گردید. وی در گذشته سفیر جمهوری اسلامی ایران در فنلاند و ژاپن بود و مدتی نیز معاونت امور حقوق و بین‌المللی وزارت امور خارجه را بر عهده داشت.

شورای راهبردی روابط خارجی، در سال ۱۳۸۵ به دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای تشکیل شد و مسئولیت تدارک « راهبردها و سیاست‌ها و راهکارهایی که جمهوری اسلامی را در سیاست خارجی به نتایج مطلوب برساند» و «کلیهٔ فعالیت‌ها در عرصهٔ روابط خارجی را هماهنگی بیشتر» بدهد به این شورا واگذار گردید.

از: ار اف ای

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل