وزیر بهداشت: مشکلات حوزه سلامت بسیار پیچیده شده است

bohran-eghtesadi

فرار روسای بیمارستان‌ها از قصاب و بقال

وزیر بهداشت گفت: مشکلات حوزه سلامت بسیار پیچیده شده است و نیاز به اصلاحات اساسی دارد، بیمارستان‌های کشور پول پرداخت قبض برق را هم ندارند، پیشگیری اولویت نیست و همه ناراضی هستند، وزارت بهداشت قطعا بر ریل سابق حرکت نمی‌کند. حسن قاضی‌زاده‌هاشمی امروز در همایش دوروزه توانمندسازی پزشکان عمومی در مجتمع آدینه تهران افزود: انتخابات ۲۴خرداد یک فرصت استثنایی برای اصلاحات در کشور فراهم کرده است؛ اصلاحاتی که در بخش سلامت نیز نیاز به آن به‌شدت احساس می‌شود. وی ادامه داد: این یک فرصت استثنایی است که مردم در اختیار این دولت گذاشته‌اند و شاید دیگر تکرار نشود. هرچند دیر به‌وجود آمده است. همه دست‌اندرکاران نظام سلامت باید از این فرصت برای رفع مشکلات فوق‌العاده زیادی که در حوزه سلامت به‌وجود آمده و راه‌حل‌های پیچیده پیدا کرده است استفاده کنند. وزیر بهداشت گفت: در جامعه پزشکی مهم‌ترین هدف انسجام جامعه پزشکی است، اختلافاتی که در گذشته به‌صورت غیرزیبا به‌وجود آمده باید از بین برود و جای آن را همبستگی و اتحاد بگیرد.

وی ادامه داد: در همین مدت کوتاه ۵۰روزه دولت یازدهم خوشبختانه همبستگی و ارتباط خوبی بین سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت که نماینده دولت است به‌وجود آمده و رابطه سازمان تامین اجتماعی و سازمان مدیریت نیز با نظام سلامت بسیار نزدیک و دوستانه است. وزیر بهداشت گفت: بیمارستان‌ها در شرایط بد اقتصادی توان خرید تجهیزات مناسب را ندارند، حتی بیمارستان‌هایی داریم که پول پرداخت قبض برق را ندارند و به اداره برق التماس می‌کنند که برق آنها را یک هفته دیگر هم قطع نکند، روسای بیمارستان‌ها به قصاب و بقال بدهکار هستند و از آنها فرار می‌کنند. وی افزود: در چنین فضایی می‌خواهیم نظام ارجاع را هم اجرا کنیم، حالا این حرف‌ها را می‌زنیم عده‌ای می‌گویند مسوولان جدید پزشک خانواده و نظام ارجاع را قبول ندارند، نه اینطور نیست اما باید واقع‌بین باشیم و بر اساس مستندات و واقعیات برنامه‌ریزی کنیم.

هاشمی ادامه داد: ما وظیفه داریم شفاف به مردم اعلام کنیم که چه وضعی را تحویل گرفته‌ایم و چه مشکلاتی در کشور وجود دارد، برخی در همین مدت ۴۸روزه که این دولت تشکیل شده جوری حرف می‌زنند که انگار این دولت سه یا چهارسال است که حکومت می‌کند و کارهای اجرایی را در دست دارد.

وزیر بهداشت اضافه کرد: در مورد پزشک خانواده و نظام ارجاع هم نباید به حرف‌های روشنفکرانه بسنده کنیم، ما این طرح‌ها و قوانین را قبول داریم و آن را تنها راه‌حل مشکلات اساسی نظام سلامت می‌دانیم اما باید عاقلانه و کارشناسانه حرف بزنیم و عمل کنیم. با شعار دادن و کارهای نمایشی نه‌تنها مشکلات حل نمی‌شود بلکه تشدید می‌شود. قاضی‌زاده‌هاشمی گفت: در دولت‌های گذشته آمدند در قانون تصویب کردند که پزشک خانواده و نظام ارجاع پنج‌ساله اجرا شود، بعد مسوولی آمد و قول داد که دوساله اجرا می‌کند و رییس‌جمهور هم دستور آن را داد، بعد مسوول بعدی آمد گفت یک ساله اجرا می‌کنیم در حالی که نیازها و زنجیره‌های مورد نیاز اجرای این برنامه دیده نشده بود. وزیر بهداشت گفت: من عمدا قبل از کسب رای اعتماد در مجلس اعلام کردم که اجرای این برنامه حداقل به ۱۰ تا ۱۵ سال زمان نیاز دارد این یک نظام جدید است که باید همه مولفه‌های آن فراهم باشد، ‌نمی‌شود کورکورانه و با چشم بسته این برنامه مهم را اجرا کرد. قاضی‌زاده‌هاشمی گفت: در بودجه امسال دوهزار‌میلیاردتومان برای اجرای پزشک خانواده تصویب شده اکنون در ماه هفتم سال هستیم و فقط دو‌درصد این اعتبار تخصیص یافته است در حالی که عده‌ای را برای اجرای این برنامه به شهرها و مناطق مختلف فرستاده‌ایم و توقع ایجاد کرده‌ایم.

قاضی‌زاده‌هاشمی افزود: من حدود ۱۲سال بود که دیگر در وزارت بهداشت نبودم و آخرین‌بار در سال ۷۷ تا ۸۰ مسوول دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی بودم و برای ایجاد رشته تخصصی پزشک خانواده تحت فشار بودم ولی مخالف بودم چون ایجاد چنین رشته‌ای مانند برخی رشته‌ها از جمله پزشکی اجتماعی، پزشکی قانونی، طب کار و مانند اینها رشته‌های ناقص‌الخلقه‌ای می‌شدند که برای آنها جایگاه و کار مناسب تعریف نکرده‌ایم.
از: بهار

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل