یک کارشناس محیط زیست: ۱۸ استان ایران دچار فرونشست زمین شده‌اند

 

علی بیت‌اللهی، دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی، روز جمعه هفتم آبان با اشاره به روند فرونشست زمین از اواخر دهه هفتاد خورشیدی تاکنون گفت: «حالا موضوع فرونشست زمین به دفعات مطرح می‌شود و روی میز مسئولین آمده،» اما «شرایط تفاوتی با بیست و چند سال قبل ندارد.»

پیش‌تر نیز یک مقام دولتی با انتقاد از نبود «طرح جامع آب مصوب و قابل اتکا در کشور» هشدار داد که مناطق وسیعی از ایران در معرض خطر فرونشست زمین و کوچ ناگزیر ۳۷ میلیون نفر به مناطق شمالی و غربی کشور است.

همچنین ببینید:

فرونشست زمین در ایران؛ مقام دولتی: ۳۷ میلیون نفر به غرب و شمال کشور کوچ می‌کنند

به گفته دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی، با وجود بیست و چند سال سابقه فرونشست زمین در ایران، نه‌ تنها برای مقابله با آن سیاست‌ روشنی در پیش گرفته نشده و «اقدام خاص و قابل لمسی» صورت نگرفته، بلکه با وجود خشکسالی فشار روی سفره‌های آب زیرزمینی بیشتر شده و موجب توسعه بیشتر فرونشست زمین و نزدیک شدن «ظهور عوارض خطرناک» آن شده است.

این کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، وجود «چاله‌ها و شکاف‌هایی» را که به صورت ناگهانی در امتداد جاده‌ها، محدوده شهرها، و مراکز زیرساختی و مهم ایجاد می‌شود، از جمله عوارض خطرناک فرونشست زمین دانست و به گزارش‌هایی از ترک‌خوردگی متعدد ساختمان‌ها در شهر اصفهان و شهرک‌های اطراف آن و زیرساخت‌های مهم این شهر اشاره کرد.

او همچنین به خشک شدن زاینده‌رود و هدررفت آب در پی کاشت برنج در اطراف این رود اشاره کرد و گفت، زمین «در بیش از ۶۰۰ دشت در گستره کشور» در حال فرونشست است و در برخی مناطق به شرایط «فوق بحرانی» رسیده که بر کشاورزی، حیات شهروندان، و «امنیت غذایی کشور» اثر می‌گذارد.

کارشناسان پیش از این بارها گفته‌اند که مسئله آب در ایران به یک «ابربحران» تبدیل شده و زندگی انسان و دیگر موجودات را با خطرهای متعدد جدی روبه‌رو کرده است. خشک شدن تالاب‌ها، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها، شدت یافتن جنگل‌زدایی و بیابان‌زایی، و فرونشست زمین از جمله پیامدهای کاهش منابع آبی در ایران است.

اعتراضات گسترده در خوزستان نسبت به بی‌آبی، که در تابستان امسال جریان داشت و به استان‌های مختلف ایران تسری یافت، تنها نمونه‌ای از نتایج ابربحران آب در ایران است. برخی از مقامات جمهوری اسلامی اذعان دارند «ناکارآمدی و سوء مدیریت» از عوامل اصلی ابربحران آب در ایران است.

همچنین اعتراضات سراسری در دی ماه ۹۶ در مناطق کم‌آب ایران شدت بیشتری داشت و به حمله مأموران به مردم معترض، در شهرهایی از جمله قهدریجان و نجف‌آباد در استان اصفهان منجر شد.

نیک‌آهنگ کوثر، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر حوزه آب، در گفت‌وگوهایی با صدای آمریکا هشدار داده است که در ایران در مناطقی که به دلیل گرما، کم‌آبی و بیکاری دچار بحران شدند، خشونت‌ها افزایش پیدا کرده است.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل