بحران آب پررنگ شد

کمبود ۵۰‌میلیون متر مکعبی آب در سامانه شرق تهران

بحران آب در پایتخت خود را پررنگ کرده است. به گفته مسئولان وزارت نیرو وضعیت ذخایر آب در شهر تهران نامناسب است و پایتخت با کمبود ۵۰‌میلیون مترمکعبی آب به‌خصوص در مناطق شرقی شهر روبه‌روست.

بحران آب برای پایتخت‌نشینان چندان، بیگانه نیست، سال‌های گذشته جیره‌بندی آب، اقدامی بود که مسئولان برای تامین آب کلانشهر تهران در تابستان، در دستور کار قرار داده بودند و برنامه زمان‌بندی برای تامین آب پایتخت اعلام می‌کردند. اما بحران تامین آب در پاییز و فصلی که مصرف همواره کاهش پیدا می‌کند، بحرانی جدید است که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران درباره آن صحبت کرده و می‌گوید: طبق روال گذشته سامانه شرق نیاز به ۱۹۵‌میلیون متر مکعب آب دارد که حدود ۷۳‌میلیون متر مکعب از آن از بخش آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود اما با توجه به این‌که حجم ذخایر سدها به‌شدت کاهش پیدا کرده حدود ۵۰‌میلیون مترمکعب آب در سامانه شرق کم داریم. به گزارش ایسنا، محمد پرورش با تاکید بر این‌که حدود ۴‌میلیون نفر در سامانه شرق هستند، گفت: میزان بارندگی در حوزه تهران ۳۲‌درصد کاهش یافته و نسبت به دراز مدت ۲۰‌درصد از حجم بارش‌ها کم شده است؛ در حال حاضر حجم ذخایر سدها ۴۰۰‌میلیون متر مکعب است درحالی که در سال گذشته در زمان مشابه ۶۵۰‌میلیون متر مکعب بوده است.

او با اشاره به این‌که حجم بارندگی‌ها در سال آبی ۹۱، ۴۱۷ میلی‌متر بود به کاهش بارش در سال ۹۲ تا میزان ۲۸۳ میلی‌متر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سد لتیان حدود ۲۲‌میلیون متر مکعب آب دارد و سد لار نیز از وضعیت خوبی برخوردار نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف در شرایط کنونی گفت: در حوزه همه کاربری‌ها از جمله بخش اداری، نظامی و غیرمسکونی برای مدیریت مصرف برنامه‌ریزی شده است. براساس برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت در سامانه شرق که شامل زمان ماه‌های مهر، آبان و آذر می‌شود پیش‌بینی شده که بارندگی نباشد و باید مدیریت مصرف صورت گیرد. در برنامه‌ریزی میان مدت ۶۰ حلقه چاه برنامه‌ریزی شده تا پایان سال حفر شده تا در تابستان ۹۳ برای تامین آب مشکلی نداشته باشیم.

پرورش با اشاره به برنامه دیگر میان‌مدت نیز گفت: انتقال آب از ماملو نیز در برنامه است؛ برای این پروژه ارز گرفتیم اما کمی مشکلات اعتباری دارد، امیدواریم تا اردیبهشت سال آینده انتقال آب از ماملو صورت گیرد تا برای تابستان از نظر تامین آب مشکلی نداشته باشیم.

انتقال آب از سامانه غرب به شرق

او با اشاره به این‌که امکان دارد از سامانه غرب آب را به سامانه شرق منتقل کنیم، گفت: در صورت تکمیل پروژه قمربنی هاشم مشکلی نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به این‌که یکسری چاه‌هایی که وضعیت خوبی دارند نیز وارد مدار می‌شوند، گفت: تلاش می‌شود مدیریت مصرف به گونه‌ای باشد که کمتر بخش خانگی و مسکونی درگیر شوند اما در بخش اداری و فضای سبز باید مصرف به صورت جدی مدیریت شود.

پرورش با اشاره به این‌که ۹۰‌درصد از مشترکان آب خانگی هستند و ۸۲‌درصد از آب را مصرف می‌کنند، گفت: تمام مردم در مصرف آب باید صرفه‌جویی کنند تا مشکل کمبود آب پشت سر گذاشته شود.

اودر پاسخ به این پرسش که آیا فشار آب افت پیدا خواهد کرد تاکید کرد: برنامه‌ها را پله پله اجرا می‌کنیم؛ اقداماتی از جمله وضعیت فیزیکی، مدیریت انشعاب‌های پرمصرف و خاص و… به مرور انجام خواهند شد و در حال حاضر مشترکانی که ۱/ ۵ برابر مصرف متوسط را دارند شناسایی کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به این‌که هواشناسی، افزایش دما و کمبود بارندگی را پیش‌بینی کرده است، گفت: امید ما سه ماهه اول سال ۹۳ و بارش‌های آن زمان است.

افت فشار شبکه به جای جیره‌بندی

پرورش در پاسخ به این پرسش که با شرایط کنونی آیا جیره‌بندی آب خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: جیره‌بندی با شبکه تهران هم‌خوانی ندارد و اثر آن مثبت نیست بنابراین باید مصرف را مدیریت کنیم و امکان دارد فشار شبکه را کاهش دهیم. ممکن است افت فشار تا جایی باشد که طبقات اول و همکف آب داشته باشند اما شبکه را خالی نمی‌گذاریم.

او درباره وضعیت سامانه غرب نیز گفت: سدهای کرج و طالقان نسبت به سال گذشته وضعیت خوبی ندارند اما وضعیت در غرب بهتر از شرق است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران افزود: در سامانه غرب در شش ماهه دوم نیاز به ۲۱۸‌میلیون متر مکعب آب داریم و کمی از سامانه غرب آب را به سامانه شرق منتقل خواهیم کرد بنابراین مدیریت مصرف در کل تهران خواهد بود.

پرورش با تاکید دوباره به این‌که ۲۰‌درصد صرفه جویی در مصرف در تامین آب مورد نیاز سامانه شرق کمک می‌کند، گفت: سامانه شرق از شرق خیابان ولیعصر شروع می‌شود و به سمت شرقی‌ترین نقطه ادامه دارد.

او با اشاره به برگزاری مانور مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آب و فاضلاب استان تهران در روزهای چهارم تا هفتم آبان گفت: در سال ۸۹ مانور خوبی در مرکز فاطمی برگزار شد اما با توجه به اهمیت حوزه بحران در آبفای استان، سازمانی مربوط به این بخش تشکیل و مدیر آن تا سطح قائم‌مقامی شرکت ارتقا داده شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران افزود: در سال‌جاری مانور بحران پدافند غیرعامل با سه رویکرد فنی – تخصصی، امنیتی – حاکمیتی و اجتماعی- رسانه‌ای برگزار می‌شود. در این مانور ۶۰‌درصد از کار توسط شرکت‌های آبفا جانشین و ۴۰‌درصد توسط شرکت آب و فاضلاب استان تهران انجام خواهد شد.

پرورش با تاکید بر این‌که با توجه به اهمیت بحث پدافند، صد‌درصد کار بخش پدافند توسط شرکت آب و فاضلاب استان تهران مدیریت می‌شود، گفت: در این مانور شرکت آب و فاضلاب استان تهران و ۱۳ شرکت زیر مجموعه درگیر هستند.

وی با اشاره به این‌که شرکت آبفای استان اصفهان به دلیل بحران آب در آن منطقه نتوانست در این مانور حضور داشته باشد، افزود: هشت استان و ۳۰ سازمان در برگزاری این مانور مشارکت دارند. همچنین ۲۵۰۰ نفر در مانور مذکور مشارکت خواهند داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به این‌که در این مانور ۸۹ سناریو تعریف شده است، اظهار کرد: ۴۵ سناریو مربوط به بحث بحران، ۱۹ سناریو مربوط به پدافند و ۲۵ سناریو مربوط به حوادث غیرمترقبه است.
از: بهار

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل