فرونشست زمین در ایران؛ عضو شورای شهر تهران: «شاهد شکاف‌های هزار متری در خیابان‌ها» خواهیم بود

فرونشست زمین در تهران، عکس از آرشیو

صدای آمریکا

حاکی است همزمان با ادامه فرونشست زمین در نقاط مختلف ایران، برخی مناطق مانند «شهرری، میدان بهارستان و میدان امام خمینی» در تهران در معرض خطر فوری فرونشست هستند.

مهدی زارع، پژوهشگر زلزله در گفت‌وگو با وبسایت ساختمان آنلاین که روز شنبه ۱۸ دی منتشر شد گفت: «فرونشست زمین در حاشیه بوستان ولایت ایجاد شده که آثار خود را به صورت ایجاد ترک گسترده نشان می‌دهد و هرچه به سمت جنوب بوستان ولایت می‌رویم، فرونشست بیشتر می‌شود.»

به گفته آقای زارع، «شهرری کاندیدای اول فرونشست زمین است و به تدریج میدان بهارستان، امام خمینی و محور این خیابان کاندیدای فرونشست هستند.»

محمد آقامیری، نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم گفت ارتفاع منابع آبی تهران از سطح زمین پایین‌تر رفته و در نتیجه حفره‌های مسیر آبی خالی شده و رطوبت خود را از دست داده‌اند. به گفته او، وقتی سفره زیرزمینی به نقطه ۹۰ درصدی خشکی می‌رسد، خاک به حالت کلوخ درآمده و به راحتی فروریزش اتفاق می‌افتد.

این عضو شورای شهر تهران افزود عمق آب‌ها زیرزمینی تهران از ۱۵ متر در دهه‌های گذشته به ۱۴۰ متر رسیده و با ادامه این روند، باید شاهد شکاف‌های هزارمتری در خیابان‌ها یا در وسط یک محله شهر باشیم.

محمد آقامیری همچنین گفت اگر فکری نکنیم، تا ۱۰ سال دیگر بسیاری از مناطق تهران قابل سکونت نخواهد بود.

پیشتر مدیرکل بحران استان تهران گفته بود شهرستان‌های «ورامین و شهریار» در این استان و همچنین بخش‌های «جنوب و جنوب غرب شهر تهران» در معرض خطر فرونشست قرار دارند.

بحران فرونشست زمین در پایتخت ایران خطری جدی است که پیش از این نیز کارشناسان بین‌المللی و ملی نسبت به آن هشدار داده‌اند.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل