توضیح فیلمساز نزدیک به حکومت درباره ساخت‌وساز بی‌مجوز در محوطه تاریخی شیراز

ساخت لوکیشن سریال سووشون در محوطه باغ تاریخی عفیف‌آباد شیراز

رادیو فردا

در پی انتقاد گسترده از ساخت دکور سریال «سووشون» در باغ «عفیف‌آباد» شیراز، نرگس آبیار، کارگردانِ این سریال، گفت گرفتن مجوز و نامه‌نگاری‌ها با «گروه تولید» بوده و تلویحا تایید کرد که این اقدام بدون مجوز انجام شده است.

در بخشی از لوکیشن سریال سووشون که به گفته کارگردان به خواست او در باغ عفیف‌آباد شیراز واقع شده، یک دیوار، یک حوض و دو گوشواره ایوان در حیاط این باغ تاریخی ساخته شده است.

با توجه به آسیب‌های ساخت این سازه‌ها در فضای یک مجموعه تاریخی، فعالان میراث فرهنگی و کاربران شبکه‌های اجتماعی در روزهای گذشته با راه‌اندازی کارزاری از وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و استاندار فارس خواستند که دستور توقف سریع ساخت‌وساز در محوطه باغ عفیف‌آباد را صادر کنند.

 

در واکنش به این انتقادها نرگس آبیار، کارگردان سریال سووشون با انتشار ویدئویی در صفحه اینستاگرام خود گفت: «من یک کارگردان هستم، باید حواسم به کارگردانی خودم باشد. وقتی فیلمی ساخته می‌شود انگار یک سازمان در حال کار است، بنابراین وظایف گرفتن مجوز و نامه‌نگاری با ادارات مختلف و پیشبرد این مسائل برای ساخت بنا و الحاقات و دکور و مکان با گروه تولید است و آن گروه همه این کارها را انجام می‌دهد و کارگردان یک نفر از این گروه است و طرحی را که می‌خواهد مطرح می‌کند و درباره آن نظر می‌دهد».

این کارگردان در این ویدئو همچنین خود را یک «فعال میراث فرهنگی» خوانده و می‌گوید: «به احترام مردم که نگران‌اند به باغ عفیف‌آباد و بنا آسیبی برسد، آن دو گوشواره الحاقی برداشته می‌شود و آن‌ها را در دکورهای دیگر استفاده می‌کنیم.»

خانم آبیار اما درباره توقف پروژه سووشون در این باغ تاریخی چیزی نگفته است، این در حالی است که به نوشته خبرگزاری ایسنا از سال ۱۳۹۳ سازمان میراث فرهنگی ساخت فیلم‌ سینمایی و سریال در اماکن تاریخی را ممنوع کرده است.

باغ عفیف‌آباد از کهن‌ترین باغ‌های شیراز و ملک شخصی حاکم فارس در دوره صفویه بوده است.

وارثین باغ در زمان پهلوی آن را به فرح پهلوی، ملکه وقت ایران هدیه می‌دهند. در سال ۱۳۴۰ ارتش در مزایده این باغ را خریداری می‌کند و از فروردین ۱۳۷۰، این باغ به موزه نظامی شماره ۲ کشور مبدل می‌شود.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل