بیکاری گسترده و آمارهای مبهم و غیر قابل اعتماد برای سردرگمی

بیکاری روزافزون در ایران

وزیر تعاون و رفاه اجتماعی دولت ابراهیم رئیسی اخیرا اعلام کرده است که ۱۴ میلیون نفر در کشور از شغل شایسته‌ای برخوردار نیستند.

آمارسازی و مهندسی ارقام از کارهای همیشگی ولایت فقیه است و موضوع و معضل بیکاری نیز از آمارسازی و مهندسی آمار در امان نمانده است.

شاید این برای اولین بار باشد که یک مقام رسمی در دولت‌ حکومت ولایت فقیه به چنین آمار شگفت‌آوری اعتراف می‌کند اما خود این آمار نیز عاری از برخی حقایق و واقعیت‌ها هست که در بطن این اظهار نظر رسانه‌ای پنهان شده‌اند.

حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت ابراهیم رئیسی اخیرا اعلام کرده است که در کشور ۱۴ میلیون نفر بیکار وجود دارد البته عبدالملکی از اصطلاح «از شغل شایسته‌ای برخوردار نیستند» استفاده کرده است اما این سوء استفاده چیزی از عمق فاجعه بیکاری در کشور نمی‌کاهد.

۶ تا ۷ میلیون نفر شغل غیر رسمی دارند

عبدالملکی همچنین افزون بر این اعلام کرده است که بین ۶ تا ۷ میلیون نفر شغل غیر رسمی دارند و ۲ میلیون نفر نیز اشتغال ناقص دارند.

با یک حساب سرانگشتی و بنا بر آماری که عبدالملکی ارائه کرده است مشخص می‌شود که چیزی در حدود ۲۲ تا ۲۳ میلون نفر در کشور دارای شغل مشخص و آبرومندانه‌ای نیستند و یا به کار و اشتغال کاذب روی آورده‌‌اند یا کاملا بیکار هستند. [بیکاری جوانان۱۵ تا ۳۵ ساله به ۹۳ درصد رسیده]

مهندسی آمار بیکاری در ایران

البته در این آمار اعلام شده توسط عبدالملکی کسانی که یک تا دو ساعت در هفته کار می‌کنند جزء دسته شاغلین محسوب و جزء بیکاران محسوب نمی‌شوند.

افزون بر این عبدالملکی افزوده است که برخی نیز به رغم داشتن شغل از درآمد مکفی برخوردار نیستند.

عبدالملکی همچنین اعلام کرده است که افراد تحت پوشش تامین اجتماعی نیز در حال حاضر به میزان ۵۰۰ هزار نفر افزایش داشته است؛ هر چند به آمار مشمولین تحت پوشش تامین اجتماعی که پیش از این تحت حمایت این ارگان بوده‌اند اشاره‌ای نشده است.

وجود بیکاری گسترده به رغم دستگاه‌‌های اجرایی فراوان در حوزه کار

عبدالملکی با اشاره به این میزان بیکاری در کشور افزوده است که به منظور توسعه اشتغال در کشور باید در مرحله اول جامعه هدف یعنی بیکاران کشور شناسایی شده و تحت آموزش قرار گیرند گویی در بیکاران و معضل بیکاری در کشور پدیده ناشناخته‌ای می‌باشد.

این آمار شوکه‌کننده پیرامون بیکاری در ایران در حالی است که عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت ابراهیم رئیسی اعلام کرده است که ۷۱ دستگاه اجرایی در این زمینه در کشور وجود دارند اما سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که با وجود این میزان حیرت‌آور دستگاه اجرایی در این حوزه، چرا میزان بیکاری در کشور تا به این حد زیاد می‌باشد؟

با توجه به اینکه هر فرد بیکار در کشور ممکن است سرپرست خانوار باشد بنا بر آماری که عبدالملکی ارائه کرده‌ است بین ۶۶ تا ۷۰ درصد خانوارهای ایران و سرپرست آنها گرفتار معضل بیکاری بوده و یا حداقل شغل آبرومندانه‌ای ندارند.

از: ایران آزادی 

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل