سفر یک پزشک آفریقای جنوبی به ایران برای بررسی وضعیت «ایران» و تنها توله‌اش

رادیو فردا

یک مقام سازمان محیط زیست ایران از سفر یک دامپزشک آفریقای جنوبی برای بررسی وضعیت یوزپلنگ ماده ایرانی و تنها توله زنده‌مانده وی خبر داد.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفته است که این دامپزشک «معتمد مراکز حفاظت و تکثیر یوزپلنگ آفریقایی» در عین حال برای «انتقال تجارب نگهداری و تکثیر این گونه جانوری» به ایران سفر کرده است.

نام این دامپزشک، پیتر کالدوِل اعلام شده که در سفر پنج روزه خود به ایران، علاوه بر معاینه توله یوز، بازدیدی هم از مرکز تکثیر یوز آسیایی در پارک ملی توران خواهد داشت و آموزش‌های لازم از جمله نوع تغذیه و نحوه وزن گرفتن توله را به طرف‌های ایرانی ارائه خواهد کرد.

قرار است او در پارک ملی توران هم آخرین وضعیت یوز ماده «ایران» را نظر جسمی و شرایط محیطی برای نگهداری بررسی کند و با حضور وی، یک کارگاه آموزشی هم درباره تکثیر یوز در اسارت برگزار خواهد شد.

سفر وی در شرایطی صورت می‌گیرد که سازمان نظام دامپزشکی ایران پیش از این با حضور دامپزشک اندونزیایی به دعوت سازمان حفاظت محیط زیست برای مراقبت از تنها توله‌یوز باقی‌مانده از «ایران» مخالفت کرده بود.

یوز ایرانی ماده که نام آن را «ایران» گذاشته‌اند، ۱۱ اردیبهشت سه توله را در سایت مرکز تکثیر یوز ایرانی در پارک توران استان سمنان به روش سزارین به دنیا آورد و مقامات محیط زیست اعلام کرده بودند که هر سه توله‌یوز ماده و سالم هستند.

یکی از این توله‌ها تنها چهار روز بعد از تولد به علت «ناهنجاری و چسبندگی ریه» تلف شد. دومین توله یوز نیز روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت در مسیر انتقال از سمنان به بیمارستان تخصصی در تهران تلف شد و برخی مقامات به خطاکاری مسئولان در ارتباط با این توله‌یوزها اذعان کردند.

ایران یکی از آخرین زیستگاه‌های یوزپلنگ ایرانی یا آسیایی است و سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۱ یک برنامه حفاظتی برای نجات این گونه در معرض انقراض تدوین کرد.

با استفاده از گزارش‌های فارس و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل