حدود ۱۰۰ سینماگر ایرانی از نظامیان خواستند سلاح‌هایشان را بر زمین بگذارند

رادیو فردا

نمایی از یک راهپیمایی اعتراضی در آبادان
 

حدود ۱۰۰ تن از سینماگران ایرانی روز یکشنبه هشتم خرداد در بیانیه‌ای از نظامیان جمهوری اسلامی خواستند که سلاح‌های‌شان را زمین بگذارند و به سرکوب مردم معترض ایران پایان دهند.

امضاکنندگان این بیانیه با اشاره به فریاد همدردی مردم ستم‌دیده‌ ایران با مردم آبادان و امواج اعتراض‌های مردمی، از همه افرادی که در یگان‌های نظامی تبدیل به عامل سرکوب مردم شده‌اند، ‌خواسته‌اند که سلاح‌های خود را بر زمین بگذارند و به آغوش ملت بازگردند.

از جمله امضاکنندگان این بیانیه می‌توان به مهناز افضلی، مجید برزگر، جعفر پناهی، لیلا حاتمی، پوران درخشنده، ابوالحسن داوودی، رضا دُرمیشیان، محمد رسول‌اف و کتایون ریاحی، مونا زندی، سامان سالور، علی مصفا و تهمینه میلانی اشاره کرد.

اشاره بیانیه به ریزش برج متروپل در آبادان است که اعتراض‌های گسترده‌ای در این شهر و نیز چند شهر دیگر ایران را به دنبال داشته است.

در حادثه فرو ریختن متروپل آبادان تاکنون خبر جان باختن ۲۹ نفر منتشر شده و استاندار خوزستان روز یکشنبه، با استناد به اعلام خانواده‌ها گفت که ۳۸ نفر از حاضران در زمان فروریختن ساختمان همچنان مفقودند.

علاوه بر آبادان، دزفول و شهر ری که پیشتر خبر برگزاری تجمعات اعتراضی در آن‌ها منتشر شده بود، گروهی از مردم اندیمشک نیز شامگاه شنبه هفتم خرداد در خیابان تجمع کردند و علیه حکومت شعار دادند.

بر اساس ویدئوهای شهروندان در شبکه‌های اجتماعی، سرکوب اعتراضات در آبادان و برخی شهرهای دیگر توأم با خشونت بوده و در شماری از ویدئوها و تصاویر هم نیروهای یگان ویژه در حال تعقیب معترضان و پرتاب سنگ به سوی تظاهرکنندگان دیده می‌شوند.

حتی در گزارش‌های رسمی نیز آمده است که نیروهای یگان ویژه به سوی برخی معترضان گاز اشک‌آور و گلوله ساچمه‌ای شلیک کرده‌اند، ضمن این‌که خبرهایی نیز از از مجروح شدن شماری از شهروندان معترض و بازداشت برخی از آن‌ها منتشر شده است.

در پی انتشار گزارش‌های مردمی از حضور گسترده یگان ویژه در آبادان پس از فروریختن برج متروپل برای سرکوب اعتراضات، یکی از فرماندهان نیروی انتظامی ادعا کرد که دلیل استقرار این یگان «کمک به مردم آسیب‌دیده» است.

در همین حال، فضای شهرهای بزرگ خوزستان از جمله آبادان، اهواز و خرمشهر همچنان امنیتی توصیف می‌شود و برخی شهروندان از استقرار مأموران یگان ویژه و قطع اینترنت تلفن همراه از عصر روز شنبه خبر داده‌اند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در چهارمین روز پس از حادثه فرو ریختن متروپل پیام تسلیت فرستاد و دولت ابراهیم رئیسی نیز پنج روز پس از این حادثه اعلام کرد که تصمیم گرفته است روز یکشنبه هشتم خرداد را عزای عمومی اعلام کند.

در برخی ویدئوهای منتشرشده منتسب به شامگاه هفتم خرداد معترضان شعار «خامنه‌ای قاتله، ولایتش باطله» و «فرمانده کل قوا، استعفا، استعفا» نیز سر می‌دهند.

در حادثه فرو ریختن متروپل آبادان، برخی مقامات جمهوری اسلامی نیز اعتراف کرده‌اند که در جریان ساخت این برج زدوبند گسترده‌ای بین مالک اصلی برج با شهرداری و برخی مقامات رخ داده است.

حسین عبدالباقی که سازنده و مالک برج متروپل است و مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند زیر آوار کشته شده است، متهم شده که با چراغ سبز مسئولان شهری و زدوبند با مقامات، اقدام به ساخت‌وساز خارج از ضوابط قانونی کرده است.

در روزها و شب‌های گذشته شهرهای شاهین‌شهر اصفهان، ماهشهر، بوشهر، بندرعباس و بهبهان نیز شاهد تجمعات اعتراضی مردم همراه با سر دادن شعارهای ضدحکومتی بوده است.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل