«۸۶ درصد» دانشجویان رشته پزشکی در ایران از دهک‌های بالای اقتصادی هستند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گوید ۸۰ درصد قبولی‌ها در رشته‌های پرطرفدار دانشگاهی از آنِ دانش‌آموزانی از دهک‌های بالای اقتصادی است.

به گفته سعیدرضا عاملی، ۸۴ درصد قبولی‌ها با رتبه زیر سه هزار و حدود ۸۶ درصد قبولی‌های رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی متعلق به سه دهک بالای اقتصادی در ایران است.

وی با اذعان به وجود «بی‌عدالتی در نظام آموزشی» کشور، سهم هفت دهک دیگر اقتصادی در سه رشته یادشده را تنها ۱۴ درصد عنوان کرد.

بر اساس آماری که این مقام مسئول ارائه کرده، در حال حاضر با نگاهی به ورودی‌های سال تحصیلی ۹۸-۹۹، ۸۷ درصدِ معدل‌های پایین اختصاص به دهک‌های ۸ و ۹ و ۱۰ دارد.

در استان‌هایی چون سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهار محال و بختیاری، کرمان، گلستان و گیلان، درصد افراد برخوردار از معدل بین ۱۹ تا ۲۰ در سال دوازدهم، در مجموع رشته‌های ریاضی، تجربی و علوم انسانی کمتر از استان‌های برخوردار به جهت امکانات و توانایی مالی مردم بوده است.

اذعان به وجود «بی‌عدالتی» در این زمینه در شرایطی مطرح می‌شود که مردم ایران در وضعیت نامناسب اقتصادی به سر می‌برند و حتی برای تامین نیازهای روزانه خود دچار چالش جدی هستند.

تازه‌ترین گزارش رصدخانه مهاجرت ‌ایران نشان ‌می‌دهد که ۷۳ درصد پزشکان و پرستاران ایرانی و نزدیک به ۶۰ درصد استادان دانشگاه و دانشجویان ایرانی تمایل به مهاجرت دارند.

از: رادیو فردا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل