گزارشگران بدون مرز: موج تازه سرکوب فعالان اطلاع‌رسانی در ایران

سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه منتشر کرد آن چه را «موج تازه سرکوب فعالان اطلاع‌رسانی در ایران» می‌خواند محکوم کرد.

این سازمان غیر دولتی مدافع آزادی اطلاعات، رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران، در اطلاعیه‌ای که روز پنج‌شنبه، ۱۴ آذر، منتشر شد اعلام کرد که از تاریخ دوم آذرماه، دست‌کم ۲۴ نفر در شهرهای مختلف کشور از جمله رفسنجان، کرمان و تهران به دست ماموران سپاه پاسداران جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند.

گزارشگران بدون مرز با ذکر اخبار رسمی به نقل از مقام‌های قضایی و امنیتی ایران نوشته است که افراد دستگیر شده، در حوزه فناوری و فضای مجازی فعال بوده‌اند.

در همین حال وب‌سایت کلمه هم از بازداشت پنج تن از «مدیران و فعالان صفحات ایرانی» در وب‌سایت فیس‌بوک توسط «اطلاعات سپاه» ایران خبر داده است.

در گزارش کلمه آمده است: «برخی از این فعالان که صفحات ایرانی در حوزه اجتماعی و فرهنگی را مدیریت و بعضا اخبار و نقدهای سیاسی مربوط به جنبش سبز و زندانیان سیاسی و عقیدتی را منتشر می‌کرده‌اند، از اواخر مردادماه سال جاری بازداشت و به بند دو الف اوین منتقل شده بودند.»

این وب‌سایت همچنین نوشته است که «سپاه مدت‌هاست تلاش می‌کند چهره‌ای قدرتمند در فضای سایبری از خود نشان دهد، از بین فعالان گزینش‌هایی کرده و تعدادی را برای همکاری دعوت و یا بازداشت می‌کند و ادله خاصی برای بازداشت‌ها عنوان نمی‌شود.»

معاون دادستان کرمان نیز روز چهارشنبه، ۱۳ آذر، از دستگیری ۱۶ نفر در شهر کرمان به اتهام طراحی وب‌سایت برای «سایت‌های آموزشی شهروند خبرنگار به سفارش شبکه‌های خبری غربی» و «همکاری با شبکه‌های بیگانه» خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد قربانی، معاون دادستان کرمان، گفت که این ۱۶ نفر توسط سازمان اطلاعات سپاه کرمان «شناسایی و دستگیر شده‌اند» و افزود که «اطلاعات اولیه به دست آمده از بازجویی متهمین نشان‌دهنده و تصدیق‌کننده کلیه اتهامات وارده بر این افراد است».

یک روز پیش از آن، سایت نارنجی، رسانه‌ای فعال در حوزه فناوری و تکنولوژی، در صفحه نخست خود خبر داده بود که به دلیل بازداشت نویسندگان تحریریه و اعضای کادر فنی خود از سوی سپاه پاسدران، تا اطلاع ثانوی به روز نخواهد شد.

بر اساس همین گزارش، علی‌اصغر هنرمند، عباس واحدی، علیرضا وزیری، نسیم نیک‌مهر، ملیحه نخعی، محمدحسین موسی‌زاده و سارا سجادپور پس از بازرسی منازل و ضبط برخی وسائل شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال یافته‌اند.

گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود حکومت جمهوری اسلامی را از جمله «بزرگ‌ترین دشمنان اینترنت آزاد در جهان» معرفی کرده است.

از: رادیو فردا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل