۹ مرداد ۱۴۰۱ مقارن آغاز ماه محرم وزارت اطلاعات با اقدامی هماهنگ به منازل و بعضی مغازههای دهها بهایی در چندین شهر هجوم برده ضمن تفتیش و به هم ریختن وسایل و بردن کتب بهائی و موبایل و کامپیوترِ اعضاء هر خانواده، چند بهائی را نیز دستگیر کردند. (۲) وزارت اطلاعات روز بعد اطلاعیۀ رسمی زیر را منتشر و اخبار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز آن را همراه با نفرت پراکنی علیه بهائیان منعکس نمود. (۳) متن اطلاعیه:
«دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱- اطلاعیه وزارت اطلاعات: بازداشت اعضای هستهی مرکزی حزب جاسوس بهاییت: سربازان گمنام امام زمان (عج)، اعضای هستهی مرکزی حزب جاسوس بهاییت را بازداشت کردند.
بسم الله الرحمن الرحیم سربازان گمنام امام زمان (عج) شماری از اعضای هستهی مرکزی حزب جاسوس بهاییت را بازداشت کردند. متهمین بازداشت شده مستقیماً با کانون صهیونیستی موسوم به بیتالعدل مستقر در فلسطین اشغالی در ارتباطِ تشکیلاتی بودند. یافتههای مستند اطلاعاتی حکایت دارند که کانون پیشگفته، سال گذشته راهبرد احیای تشکیلات فرقهی ضالهی بهاییت در ایران را تحت عنوان «خط تبلیغ تهاجمی» و مأموریت ویژهی جمعآوری هدفمند اطلاعاتی به شبکهی بازداشت شده ابلاغ نموده بود. همچنین مأموریتهای تبلیغ گستردهی آموزههای استعمار ساختهی بهاییت و نفوذ در محیطهای آموزشی در سطوح مختلف و بهطور خاص مهدکودکهای سراسر کشور را محوّل کرده بودند. علاوه بر آن اعضای هستهی بازداشت شده، ملاقاتهای متعددی با کادر مرکزیت حزب صهیونیستی در خارج از کشور داشته و گزارشِ عملکرد نوبهای پیرامون مأموریتهای پیشگفته بهویژه ترویج سازمانیافتهی بیحجابی در ایران را به مرکز توطئهی مستقر در فلسطین اشغالی ارائه میداد.
وزارت اطلاعات اعلام مینماید که فارغ از سناریوهای تبلیغاتی و جنگ روانی بلندگوهای غربی صهیونیستی، با عزم و ارادهی جدی به وظیفهی خود در قبال عوامل جاسوسی و هجمه به دین و فرهنگ و هویت ایرانی – اسلامی کشور و مزدوران رژیم اشغالگر قدس عمل کرده و خواهد کرد. انشاءالله.» (۴)
امّا این یورش پایان ماجرا و سناریوی وزارت اطلاعات نبود، بلکه دو روز بعد در ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ در ادامۀ حملۀ آشکارا سیستماتیک و برنامه ریزی شده، ۲۰۰ مأمور حکومت به روستای روشنکوه ساری حمله و به تخریب خانههای بهائیان پرداختند. (۵) و تا امروز نیز بعضی دستگیری هایِ دیگر طبق گزارش جامعۀ جهانی بهائی و سایتهای حقوق بشری ادامه داشته است و در تکمیل ماجرا، داوطلبان بهائی مانند سالهای گذشته در کنکور امسال نیز علیرغم استحقاق، با بهانۀ نخ نمای نقص پرونده از ورود به دانشگاه محروم شدند. (۶)
این ماجرا و سناریوی جدیدِ هجوم مجدّد به بهائیان که مرحلۀ تازهای از حملات مستمر سیستماتیکِ ۴۴ سالۀ جمهوری اسلامی ایران علیه دیانت بهائی و بهائیان است به دو علت اصلی صورت گرفته و ادامه داشته است. اوّلین و اصلی ترین دلیل که مربوط به نفسِ وجود و ظهورِ دیانت بهائی میشود آن است که مرکز جهانی بهائی، بیت العدل اعظم، آن را چنین توضیح فرمودهاند:
«دلیل اصلی این که علماء و امراء از بدو ظهور به مخالفت با امر حضرت بهاءالله قیام نمودند آن بود که حضرتش را مؤسّس جامعهای بدیع مبتنی بر برابری و عدالت اجتماعی میدیدند که در آن، جا و مقامی برای خود نمییافتند. این بیم و هراس از آن زمان تا کنون انگیزۀ بروز شدائد و بلایای متوالیه بر آن سالکانِ سبیلِ مَحَبّت و وفا [بهائیان] بوده و هیچ شخص منصفی انکار نخواهد کرد که علی رغم این مظالم جامعۀ بهائی اقلیتی خلّاق و نمونهای از تمدّن آیندۀ مورد نظر حضرت بهاءالله و نشانهای از ارادۀ آهنین آن جمالِ مُبین [حضرت بهاءالله] برای تحقق مقصدِ اَعلایِ خویش است.» (۷)
دوّمین دلیل حملات مزبور همان طور که در اوّل این مقاله ذکر شد، سپربلا کردن بهائیان برای انحراف افکار عمومی هم میهنان عزیز از انواع مشکلات و مصائب حل نشدنیِ ۴۴ ساله و کنونیِ ایران و ایرانی است. (۸)
نویسنده اینجا ضروری نمیبیند وارد بحث مصائب و مشکلات اجتماعی و اقتصادی ایرانیان عزیز از طفل صغیر تا پیر زمین گیر شود، زیرا روز و شبی نیست که اخبار ویرانی ایران و ایرانی در رسانهها انعکاس نیابد. امّا در عوض باید به حقیقت بسیار مهمّی اشاره نماید و آن این که اینک اکثریّت مردم عزیز ایران و از جمله نویسندگان و فرهیختگان آن – بخصوص در دو دهۀ اخیر- حواسشان کاملاً جمع است و نه تنها فریب حکومت اسلامی را در سپربلا کردن بهائیان نمیخورند، بلکه بیش از پیش با اکاذیب و افترائات جمهوری اسلامی ایران و وزارت اطلاعات آن و نفرت پراکنی علیه بهائیان آشنا شدهاند و به دفاع آشکار از هم میهنان بهائیشان پرداختهاند. (۹) کافی است توجّه شود هنوز چند روزی از هجوم وزارت اطلاعات به منازل بهائیان و دستگیری بعضی از ایشان و تخریب خانههای بهائیان در روشنکوه ساری نگذشته که فضای رسانهای جهان اَعمّ از بهائی و غیر بهائی مَملو از دفاع از بهائیان و اثبات دروغها و نفرت پراکنیهای وزارت مزبور شده است و بعضی بدرستی اطلاعیۀ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ وزارت اطلاعات و عملکرد آن را مضحک و مایۀ رسوایی ارزیابی کردهاند.
با این اوصاف، باید پرسید آیا مسؤولین محترم حکومت نمیبینند که اقدامات ظالمانه و غیر انسانی و مخالف حقوق بشریشان نتایج عکس داده و میدهد؟ آیا مشاهده نمیکنند که اکثریّت مردم ایران نه تنها تحت تأثیر نفرت پراکنیهای ایشان در رسانههای داخلی و نیز ارتش سایبریشان در سایتها، یوتیوب، توییتر، فیس بوک، اینستاگرام، کلاب هاوس و غیره علیه بهائیان نمیشوند، بلکه همان طور که ذکر شد، هم در همان فضاهای مجازی و هم در خودِ جامعه به دفاع از ایشان میپردازند و حتی شجاعانه برای حفظ حقوق شهروندی بهائیان نامه و طومار به مقامات مینویسند؟ (۱۰)
نگارنده طبق معتقدات بهائی و به عنوان یک ایرانی بهائی برای نهاد حکومت و لزوم آن و اهمّیّتِ وظائفش درقبال شهروندان به عنوان یک اصل، ارزش و احترام خاصّ قائل است. مرکز جهانی بهائی، بیت العدل اعظم، در ترجمهای از پیام ۲۸ فوریۀ ۲۰۰۵ چنین نوشتهاند:
«حکومت، به عنوان سیستمی برای تداوم رفاه و ترقّی منظّم جامعۀ بشری، به مُهرِ تأییدِ اِلهی مُزیّن است. تأکید بر ضرورتِ همیشگیِ حکومت از جمله ویژگیهای بارزِ آیین بهایی است. حضرت بهاءُالله اهمّیّتِ حکومت را در کتابِ مُستطابِ اَقدَس و تعدادی از الواحِ معروفِ خود، صریحاً تأکید فرمودهاند. آن حضرت با بیانِ “فِی الحَقیقه زمامِ حفظ و راحت و اطمینان در ظاهر در قبضۀ اقتدارِ حکومت است” شکّی بجا نمیگذارند که “حقّ چنین خواسته و چنین مُقدّر فرموده… ” در مقام دیگر میفرمایند: “… آنچه امروز لازمست اطاعت حکومت… ” است. ولی ضامنِ موفقیّت یک دولت، از یک سو میزانِ عدالتی است که در خدمت به مردم اِعمال میکند و از سوی دیگر، وفاداری و تَبَعیّتی است که مردم به آن حکومت نشان میدهند. حضرت عبدُالبهاء در توضیحِ دوجانبه بودن حقوقی که در این جا به آن اشاره شده است، میفرمایند: “حکومتِ رعیّت پَروَر واجبُ الاِطاعتست و اطاعتش موجبِ قُربتِ عَدلِ اِلهی.»
امّا با توجّه به حقیقت فوق، اطاعت از هر حکومتی تا حدّی است که عقاید وجدانی شهروندانش سرکوب نگردد. بیت العدل اعظم در این باره در پیامی خطاب به بهائیان ایران مورّخ ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ اشاره دارند که:
«بهائیان دولت را نظامی برای حفظ رفاه و پیشرفت صحیح اجتماع تلقّی مینمایند و در هر کشوری که زندگی میکنند اطاعت از قوانین آن را، بدون زیر پا نهادن عقاید دینیشان، وظیفۀ خود میدانند. در هیچ توطئه و دسیسهای برای براندازی هیچ دولتی شرکت نمیجویند و در روابط سیاسی دول مختلف دخالت نمینمایند. این بدان معنی نیست که بهائیان از فرایندهای سیاسی جهان امروز بی اطّلاعاند و بین حکومتهای عادل و ظالم تمایز قائل نمیشوند. رهبران جهان در قبال مردم کشور خود که گرانقدرترین ذخایر هر مملکت شمرده میشوند وظایف سنگین و مقدّسی بر عهده دارند. بهائیان در هر کجا که ساکن باشند میکوشند که موازین عدالت را رعایت نمایند و برای اصلاح نابرابری و بی عدالتی نسبت به خود و دیگران، در قالب قوانین موجود، فعّالیّت کنند ولی از هر نوع اقدام خشونت آمیز نیز اجتناب میورزند. مَحبّتی که بهائیان در قلوبشان نسبت به تمام نوع بشر میپرورانند هیچ مغایرتی با احساس علاقه و وظیفه نسبت به وطنشان ندارد.» (۱۱)
و در مادّۀ ۱۸ منشور بین المللی حقوق بشر- عهدنامۀ بین المللی حقوق سیاسی و مدنی- آمده است که «هر فرد حق آزادی فکر، وجدان و مذهب را دارد. این حق شامل آزادی داشتن و یا انتخاب دین و عقیده و آزادی ابراز آن، چه انفرادی و یا دسته جمعی و چه خصوصی و یا عمومی، از طریق عبادت، رعایت آن در زندگی روزمره و تعلیم آن به دیگران میباشد.»
بنابراین وقتی نگارنده، مانند اکثریّت هم میهنان عزیز، روش و عملکرد جمهوری اسلامی را نسبت به ایرانیان بهائی و غیر بهائی، مخالف اصول فوق میبینم، حقیقتاً افسوس میخورم که چرا در این ۴۴ سال برخلاف فلسفۀ وجودی نهاد حکومت که اِعمال عدل و انصاف و نظم امور است، چنان کرده است که آزادی و آسایش فکری و معنوی و عقیدتی، و رفاه مادی و اقتصادی اکثریّت قریب به اتّفاق ایرانیان را سلب کرده و برخلاف ادّعایش، چنان از روحِ اسلامِ اخلاق مدار و انسانی دور و مهجور است که همه و بخصوص جوانان عزیز و نیز البته جهانیان را از اسلام و هرچه دین است دلسرد یا بیزار نموده است.
با توجّه به آنچه تا اینجا مطرح گردید، نگارنده نیازی به پاسخگویی به اکاذیب و افترائات و سناریویِ مضحکِ مطروحه در اطلاعیۀ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ وزارت اطلاعات و انعکاس آن در اخبار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نمیبیند، زیرا از یک طرف خودِ جمهوری اسلامی ایران در این ۴۴ سال به شهادتِ وکلایِ متّهمین بهائی نتوانسته مدارک و اسنادی قابل قبول در محکومیت بهائیان در دادگاههای فرمایشی ظالمانهاش ارائه کند و از طرف دیگر اکاذیب و اتّهامات وارده چنان بی اساس و بعضاً مُضحک بوده است که منصفین غیر بهائی نیز به پاسخ به آنها پرداخته و میپردازند. (۱۲) با این حال شاید ذیلاً بیان فهرست وار و ارائۀ منابعی برای تحقیق در این زمینه مفید باشد.
در اطلاعیۀ وزارت اطلاعات از «بازداشت اعضای هستهی مرکزی حزب جاسوس بهائیّت» یاد شده! حال آن که ۴۴ سال است مسؤولینِ ادارۀ امورِ جامعۀ بهائیان ایران بارها دستگیر و زندانی و بعضاً اعدام شدهاند و هم اکنون با تعطیلی مؤسسّات اداری بهائی در ایران «هستۀ مرکزی»ای وجود ندارد که دستگیر شوند چنان که قبلاً هفت نفر مدیران جامعۀ بهائی معروف به «یاران ایران» نیز که در سال ۱۳۸۷ دستگیر و بدون ارائۀ مدارک و اسناد معتبر حقوقی ظالمانه محاکمه و هر یک به ده سال تحمل زندان محکوم شده بودند پس از تحمّل حبس در سال ۱۳۹۶ آزاد شدند و هم اکنون افراد بهائی و جامعۀ بهائیان ایران بدون وجود مؤسسّات اداری قبلی تحت ستمهای رو به ازدیاد حکومت اسلامی هستند. (۱۳) امّا در اینجا بی معنی ترین و مضحک ترین مورد واژۀ «حزب جاسوس بهائیّت» است؛ واژهای بسیار جدید و به همان اندازه بسیار عجیب و غریب و بلکه شگفت آور که وزارت اطلاعات از آن رونمایی کرده است! معمولاً جاسوسی به شکل فردی است و اینجاست که باید از وزارت اطلاعات پرسید تا تعریفی منطقی از جاسوسیِ دسته جمعیِ حزبی ارائه دهد. یکی از بهائیان نکات درخورِ توجّهی در وصف چنین جاسوسی به شکل حزبی نوشته است که مطالعۀ آن گویای آشفتگی ذهن و سردرگمی و ندانم کاری وزارت اطلاعات است. (۱۴)
در ادامۀ اطلاعیۀ وزارت اطلاعات اتّهام نخ نما و تکراریِ ارتباط مستقیم تشکیلاتیِ دستگیر شدگان بهائی «با کانون صهیونیستی موسوم به بیت العدل مستقر در فلسطین اشغالی» برای جاسوسی و ذکر شده است. دربارۀ ردّ اتّهام ارتباط بهائیان با صهیونیسم، هم بهائیان و هم حتّی غیر بهائیان پاسخهای منطقی بسیاری ارائه کردهاند که لزومی به تکرار مفصّل آنها در اینجا نیست و کافی است در قسمت یادداشتها به چند نمونه از آنها اشاره نماید (۱۵) و در اینجا از میان آنها فقط نظر دکترجمیل ضیاب یکی ازعلمای برجستۀ غیر بهائی فلسطینی را میآورد که گفته است:
«… وقتی بعضی از این روزنامه هائی را که مسلمانها مینویسند میخوانم، خیلی تعجّب میکنم. اینها میگویند بهائیان جاسوس اسرائیل هستند وعلّتش را هم چنین توجیه میکنند که معابد خود را درخاک اسرائیل بنا کردهاند. آنها این حقیقت را ندیده میگیرند که عبادتگاههای بهائی درزمانی که فلسطین تحت حکومت امپراطوری عثمانی و بعد ازآن تحت الحمایۀ دولت انگلیس بود، در این کشور بنا و تأسیس شده بود. وقتی اسرائیلیها آمدند، آنها برخلاف دیگران خانه و کاشانۀ خود را ترک نکردند و اکثریّتشان در آنجا ماندند. اگر بخواهیم جانب انصاف را رعایت کنیم میبینیم که درعکّا و حیفا مسجد و کلیسا هم هست، امّا نمیتوانیم به این خاطرمسیحیان و مسلمانها را متّهم کنیم و آنها را جاسوسان و عمّال اسرائیل بنامیم. خود من مسلمان هستم نه بهائی، ولی باید جانب انصاف را گرفت وقتی مسلمانها چنین اتّهامّاتی به بهائیان وارد میکنند، احساس میکنم وظیفه دارم به آنها جواب بدهم. دین بهائی نزدیک ترین دیانت به اسلام است زیرا هدف غائی اسلام را مبنی بر وحدانیّت خدای یکتا قبول دارد و با ما دراین اعتقاد سهیم است. از سال ۱۹۴۸ که به آمریکا آمدهام هنوزبه یک بهائی برنخوردهام که سخنی که دالّ بر مذمّت اسلام باشد بر زبان براند، بلکه برعکس آنها حضرت محمّد ص را به پیغمبری قبول دارند، قرآن را کتاب آسمانی میدانند و تعالیم اسلام را با دیدۀ تحسین و ستایش مینگرند… این طایفه نه تنها مرتد نبوده و نیستند، بلکه بر اثر تعالیم آیین بهائی به درجۀ قبول حضرت محمّد ص به پیامبری و قرآن به عنوان کتاب آسمانی فائز گردیدهاند، درست است که اصول اعتقاداتشان عیناً شبیه عقاید اسلامی نیست، معهذا مسلمانان وظیفه دارند که حدّاقلّ به صِرفِ رعایت ادب آنها را به عنوان نزدیکترین دین به اسلام قبول و اذعان نمایند.»
اطلاعیۀ وزارت اطلاعات مدّعی است بیت العدل اعظم «مأموریت ویژۀ جمعآوری هدفمند اطلاعاتی به شبکۀ بازداشت شده ابلاغ نموده بود»! با کمال حیرت و تعجّب باید پرسید چرا یک گروه جاسوس اسراییل باید مرکز خود را در همان کشور اسراییل و به شکلی علنی قرار دهند؟ مگر این با اصول مخفی کاری که از اَهَمّ قوانین جاسوسی است منافات آشکار ندارد. درست است که مرکز جاسوسیِ اسراییل یعنی موساد نیز در اسراییل قرار دارد، امّا جاسوسان موساد در کشورهای جهان و از جمله ایران، اصلاً اسم و رسمی ندارند. نمیتوان براحتی آنها را شناسایی کرد تا آن جا که صحبت از نفوذ آنها حتّی در بیت رهبری و یا بالاترین ردههای سپاه پاسداران میشود. (۱۶) مسلّم است که این رخنه و نفوذ، به مَدَد ناشناس بودنِ آنها میسّر شده است. حال چگونه میتوان مدّعی شد که بهاییان جاسوس اسراییل هستند؟ فرض کنیم هستند، چرا جاسوس بودن دسته جمعیِ خود را جار میزنند؟ راستی چرا همه چیز این جاسوسها علنی است!؟
ای کاش جمهوری اسلامی ایران فارغ از تعصّبات و اوهام و خرافات مذهبی و «توهّمِ قُدسی بودن» خود (۱۷) که باعث ستم بر بهائیان و دیگر دگراندیشان شده، به حقایق آشکار دیانت بهائی و آموزههای آن و روش و سلوک بهائیانِ تحت ستم توجّه مینمود تا درک کند که بهائیان را هدف صلح جهانی و وحدت عالم انسانی است و نه نزاعهای گوناگون مذهبی و ملّی و سیاسی و نژادیِ موجود.ای کاش میفهمید که بهائیان جهان برای قربانیان همۀ تعصّبات و دشمنیها و جنگها اشک میریزند و دست به دعا هستند که این نزاعهای بیهوده تمام شود.ای کاش میفهمید بهائیان علاوه بر دعا سعی میکنند با ابلاغ و اجرای تعالیم آئین مقدّسشان جهانیان را متوجّه راه حلهای حضرت بهاءالله برای نجات از این تعصّبات و جنگها سازند. از جمله شواهد این حقیقت، قسمتی از ترجمۀ پیام مرکزجهانی بهائی، بیت العدل اعظم، مورّخ ۱۷ آگست ۲۰۰۶، خطاب به بهاییان سراسر عالم است که در آن با اشارهای به جنگ ۳۳ روزۀ اسرائیل و حزب الله لبنان چنین میفرمایند (۱۸)
«… قربانیان بی گناه هر دو سوی این مخاصمه را در ادعیۀ صمیمانۀ خود به یاد آریم و تسلّی قلوب محزون آنان را از درگاه الهی مسئلت نمائیم… اغتشاش اخیر که بار دیگر ارض اقدس را در برگرفت تنها جدیدترین واقعه در سلسله آشوبهای مکرّری است که اوضاع بی ثباتی را که دیری است بر خاورمیانه حکمفرماست نمایان میسازد و تنها یکی از مصائب بی شمار و فزایندهای است که عالم بشریت را متزلزل ساخته است. برای پیروانِ جَمالِ اقدسِ اَبهیٰ [حضرت بهاءالله] که به دیدگاه شفابخش نقشۀ الهی در مرحلۀ فعلی آن واقفند ناآرامی هایی که متناوباً این سرزمینِ اَنبیایِ اِلهی را تحت تأثیر قرار میدهد میتواند بیش از هر چیز یادآور و فی الحقیقه انگیزهای برای انجام مجهودات و ایفای وظایف فوری ایشان باشد. پس با تمام قوا و با اطمینان کامل به تحققِ وُعودِ شکوهمندِ الهی قیام نمایید و اجازه ندهید که هیچ مشکلی شما را از خدمت بازدارد…»
اطلاعیۀ وزارت اطلاعات در ادامه ذکرِ «خط تبلیغ تهاجمی» توسط بهائیان بطور خاص در مهدکودکهای سراسر کشور را عنوان میکند که با توجّه به عبارت «حزب جاسوس بهائیّت» که ذکرش در فوق رفت، نباید اسباب حیرت و تعجّب باشد، زیرا وقتی جاسوسی فردی نیست و حزبی و دسته جمعی است، لابد کودکان بهائی نیز از بدو تولّد جزء حزب و جاسوس خواهند بود و مهم ترین اِقدام «اعضای هستۀ مرکزی حزب جاسوس بهائیّت» تأسیس مهدکودکها برای این کودکان جاسوس است. «من میان گفت و گریه میتنم». و این در حالی است که افراد و جوامع و سازمان ملل متّحد و دیگر سازمانها و حکومت هایی که در سراسر جهان با کم و کیف تعلیم و تربیت بهائی آشنا شدهاند بلا استثناء آن را مفید برای تربیت کودکان و نوجوانان دانستهاند و بعضاً درخواست نمودهاند که از آن روشها در کشورشان استفاده شود. (۱۹)
لذا در مقایسۀ جوامع و حکومتهای مزبور با جمهوری اسلامی ایران باید گفت حکومت ایران مایل نیست کودکان و نوجوانان ایرانیِ بهائی و غیر بهائی در مهد کودکها و کلاسها، بجای آموختن تعصّباتِ مذهبی و آلوده شدن قلوب پاکشان به کینه و نفرت نسبت به دگراندیشان و ترویج روحیۀ جنگ و ستیز با این و آن، به اخلاق و صفات و کردار انسانی متّصف گردند؛ کردار و صفاتی همچون: ادب، پاکدامنی و حیا، امانت، راستی و صداقت، خلوص و بی ریائی، صبر و پشتکار و استقامت در کنار توکّل، اعتدال، عدل و انصاف، وارستگی، کسب علم و دانش و آگاهی، احترام، تعاون و همکاری، فروتنی، خدمت به مردم، دعا و مناجات، موسیقی، سخاوت و انفاق، قدرت عفو و بخشش، محبّت، وفا و عدم خیانت، پاکی قلب، افکار بلند و حقیقت جوی، مشورت، نظافت و لطافت ظاهر و باطن، رعایت حیوانات و عدم آزارشان، پرهیز از انتقام و کینه جویی، پرهیز از تعصّبات گوناگون و خرافات و اوهام، پرهیز از دروغ و حسد و غرور، پرهیز از فساد و اعتیاد به دخان و مواد مخدّر، پرهیز از دل شکستن، پرهیز از دست بوسی و تملّق و چاپلوسی، پرهیز از دزدی، پرهیز از پیشۀ گدایی، پرهیز از عیب جویی و افتراء، پرهیز از نزاع و جنگ و جدال، پرهیز از نجس دانستن این و آن، پرهیز از لعن و نفرین و مکدّر کردن دیگران…
اطلاعیۀ وزارت اطلاعات مأموریّت دیگری را که برای آن به اصطلاح «اعضای هستۀ مرکزی حزب جاسوس بهائیّت» ذکر میکند، «ترویج سازمانیافتهی بیحجابی در ایران» است! امّا وزارت مزبور قطعاً آگاه است که مدّت هاست «حواس ملّت شریف ایران جمع است» و مخالفت با حجاب اجباری و یا هر نوع اجباری، خواستۀ اکثریّت ملّت شریف ایران است و ایرانیان با آنچه تا کنون در جریان مخالفت با چنین اجبارهایی صورت گرفته کاملاً آشنا هستند و سپربلا کردن بهائیان در انحراف این جریان سودی نداشته و ندارد. این اوّلین بار نیست که علمای مسلمان در ایران بهائیان را مخالف «حجاب و عفاف» دانستهاند. از همان اوایل ظهور دیانت بابی و بهائی تهمت بی عفتی بر ایشان زده شده و هنوز هم میشود. (۲۰) امّا روش بهائیان در این زمینه نیز مشخص است، چنان که حضرت بهاءالله میفرمایند:
«زمام اَلبِسه و ترتیب لِحیٰ [= ریش ها] و اصلاح آن در قبضۀ اختیار عباد گذارده شد، ولکن اِیّاکُم اَن تَجعَلوا اَنفُسَکُم مَلعَبَ الجاهِلین.» (۲۱)
و حضرت عبدالبهاء میفرمایند:
«تنزیه و تقدیس از اَعظم خَصائصِ اهل بهاء [بهائیان] است. ورقاتِ [خانم ها] موقنۀ مطمئنّه باید در کمال تنزیه و تقدیس و عفّت و عصمت و سِتر و حِجاب و حَیا، مشهور آفاق گردند تا کلّ بر پاکی و طهارت و کمالاتِ عفّتیّۀ ایشان شهادت دهند، زیرا ذرّۀ از عصمت، اَعظَم از صد هزار سال عبادت و دریایِ معرفت است.» (۲۲)
حامد صبوری
۲۴ مرداد ۱۴۰۱
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یادداشتها:
۱- رجوع شود به «بهائیان سپربلا» https://noghtenazar.org/node/780 و نیز https://noghtenazar.org/node/904. به عنوان مثال اگر اقتصاد کشور ویران شده و یا دلار گران میشود علت آن را بهائیان میدانند! اگر دختران عزیز ایران را برای فحشا به کشورهای عربی و غیره میبرند در زمانی آن را به بهائیان نسبت دادند. اگر غدّۀ سرطانی در وزارت اطلاعات کشف میشود سعید امامی و دیگر عوامل را بهائی جلوه میدهند. اگر بمبی در حسینیۀ رهپویان وصال در شیراز منفجر میشود کار بهائیان جلوه داده میشود. مدیریت جریانات متعاقب انتخابات سال ۱۳۸۸ و تظاهرات عاشورا را کار بهائیان قلمداد کردند و حتّی آقایان کروبی و میرحسین موسوی را صهیونیست و انگلیسی و مرتبط با بهائیان نامیدند: https://noghtenazar.org/node/854 و https://noghtenazar.org/node/857 و از همه بامزه تر آن که عامل شیوع کرونا در ایران را بهائیان گفتند! https://news.gooya.com/2020/06/post-39893.php
۲- https://www.radiofarda.com/a/iran-s-regime-raiding-homes-of-bahais-across-iran/31967828.html
۳- ۴۴ سال است که جمهوری اسلامی ایران به بهائی ستیزی و نفرت پراکنی و سرکوب بهائیان ایران مستمراً و شدیداً ادامه داده است و حتی در کشورهای دیگر نیز سعی نموده است حکومت یا حزبهای همسوی خود را علیه بهائیان آن کشورها تحریک کند. به عنوان نمونه به این مقالات رجوع شود. «بهائی ستیزی» در: https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%A6%DB%8C%E2%80%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D8%B2%DB%8C و «تحریکِ نفرت: کمپین رسانه ای ایران برای دهشتناک جلوه دادن بهائیان» در https://www.velvelehdarshahr.org/node/234 و «بهائی ستیزی؛ پخش برنامه تلویزیونی با هدف نفرت پراکنی علیه بهائیان از صدا و سیما» در https://www.hra-news.org/2021/hranews/a-29957/ و «سرویس خبری جامعۀ بهائی» در https://news.persian-bahai.org/archive?category_id=228 و نمونه هایی از تحریک برای بهائی ستیزی در یمن و مالزی و اندونزی و… در این آدرس ها: https://velvelehdarshahr.org/node/373 و نیز: https://velvelehdarshahr.org/node/480 و نیز: https://velvelehdarshahr.org/node/502 و نیز در دسته گل اخیری که جمهوری اسلامی ایران در اضافه کردن تبصره هایی به بعضی مواد قبلی قانون مجازاتهای اسلامی برای سرکوب بهائیان و سایر دگراندیشان به آب داده است، در مقالۀ «اعتراف به قانونی بودن بهائی ستیزی در جمهوری اسلامی ایران» در اینجا: https://news.gooya.com/2022/06/post-65723.php
۴- https://www.vaja.ir/news/314010/
۵- https://news.persian-bahai.org/1607 و https://www.radiofarda.com/a/31971628.html
۶- https://www.hra-news.org/?s=%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%A6%DB%8C%D8%A7%D9%86
۷- پیام بیت العدل اعظم الهی مورّخ ۲۶ نوامبر ۲۰۰۳ دربارۀ ایران در https://www.velvelehdarshahr.org/node/89
۸- به گفتۀ فرهاد ثابتان از سخنگویان «جامعه جهانی بهائی»، «هرگاه جامعۀ ایران با بحرانهای شدیدی مواجه میشود، جمهوری اسلامی برای انحراف افکار عمومی، در اوّلین قدم فشار بر جامعه بهائی ایران را افزایش میدهد.» https://www.hra-news.org/2022/hranews/a-36456/
۹- نویسنده به وجوهی از این حقیقت در مقالۀ مفصّلی با عنوان «صُورِ اِسرافیلِ مالِکِ اَنام؛ نتیجۀ بهائی ستیزی سالهای ۱۳۳۴، ۱۳۴۲، ۱۳۵۷ ه. ش.» پرداخته است و با شواهد متعدد نشان داده است که بسیاری از هم میهنان شریف و صاحب نظران منصفِ ایرانِ عزیزمان نیز به اثبات بیگناهی بهائیان و دفاع از حقوق شهروندیشان پرداختهاند. https://velvelehdarshahr.org/node/338 و نیز رجوع شود به لایحۀ دفاعیۀ وکیل فهیم و شجاع، سرکار خانم گیتی پورفاضل، برای متهمین بهائی در شیراز https://noghtenazar.org/node/1206 و نیز از جمله جدیدترین موارد به عنوان نمونه: سخنان خانم مهرانگیز کار در صفحۀ اینستاگرامشان است که در چند قسمت دربارۀ اکاذیب جمهوری اسلامی ایران و سپربلا قرار دادن بهائیان و نیز خدمات بهائیان به ایران عزیز و ایرانیان شریف صحبت کردهاند. https://www.instagram.com/p/CgvNUsuu44m/ و نیز:
https://raasti.bahaisofiran.org/%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7/
۱۰- برای نمونه رجوع شود به: مقالۀ «ستمهای جمهوری اسلامی بر بهائیان و عکس العمل هم میهنان شریف ایران» در https://news.gooya.com/2022/07/post-66319.php و نیز از موارد جدید: «نامه شهادت ساکنین روستاهای اطراف روشنکوه در حمایت از بهائیان روشنکوه» در اینجا:
https://iranbahaipersecution.bic.org/index.php/fa/archive/namh-shhadt-saknyn-rwstahay-atraf-rwshnkwh-dr-hmayt-az-bhayyan-rwshnkwh و موارد قبل تر در:
https://iranbahaipersecution.bic.org/fa/archive/plmp-mghazh-hay-bhayyan-dr-sary
https://iranbahaipersecution.bic.org/fa/archive/namh-ksbh-w-ahaly-nwshhr-mslmanan-mwzfnd-nsbt-bh-afrad-ghyrmslman-ba-dl-aslamy-mamlh-knnd
https://iranbahaipersecution.bic.org/index.php/fa/archive/namh-hmkaran-w-mshtryan-whyd-myrza-glpwr-bray-rf-plmp-mghazh-wy
https://iranbahaipersecution.bic.org/index.php/fa/archive/namh-hft-nfr-az-hmkaran-w-mshtryan-adl-smymy-bray-rf-plmp-mghazh-aw
نامه ۵۴ اقتصاددان به رهبر جمهوری اسلامی: تبعیض اقتصادی علیه بهائیان را پایان دهید: https://kayhan.london/fa/1395/02/14/41526/
و نیز مقالۀ «صُورِ اِسرافیلِ مالِکِ اَنام؛ نتیجۀ بهائی ستیزی سالهای ۱۳۳۴، ۱۳۴۲، ۱۳۵۷ ه. ش.» https://velvelehdarshahr.org/node/338
۱۱- https://www.payamha-iran.org/node/78 این پیام بسیار مهمّ است و کم و کیف ارتباط بهائیان با سیاست را مفصّلاً تشریح مینماید.
۱۲- از جمله مواردی چون: بیانیۀ «ما شرمگینیم»؛ فیلم مستند «تابوی ایرانی» از آقای رضا علامه زاده و دیگر سخنرانیهای ایشان؛ کتاب «رگ تاک» از فاضل غیبی؛ سخنرانیهای استاد عباس میلانی؛ بیانیهها و مقالات و اقدامات حقوقدانان و وکلایی چون آقای عبدالکریم لاهیجی، خانم شیرین عبادی، آقای عبدالفتاح سلطانی، آقای هادی اسماعیل زاده، خانم نسرین ستوده، خانم مهناز پراکند؛ خانم نرگس محمّدی، آقای مهران براتی؛ مقالۀ آقای حمید حمیدی؛ بیانیۀ حزب مشروطه ایران؛ بیانیۀ اتحاد جمهوریخواهان ایران؛ کتاب «وظیفه دشوار نظارت بر اجرای قانون اساسی»، از دکتر حسین مهرپور؛ مقالۀ آقای حسن یوسفی اشکوری؛ مقالات آقای رضا فانی یزدی؛ مقالۀ دکتر سلی شاهور؛ مقالۀ آقای علی کشتگر؛ مقالات خانم سهیلا وحدتی؛ مقالۀ آقای مسعود نقره کار… و بسیاری دیگر که در آنها علاوه بر ردّ اکاذیب و تهمتها و اتّهامات بی اساس علیه بهائیان، از حقوق شهروندی بهائیان ایران دفاع شده است. برای دیدن آدرس و منابع موارد فوق رجوع شود به مقالۀ «صُورِ اِسرافیلِ مالِکِ اَنام؛ نتیجۀ بهائی ستیزی سالهای ۱۳۳۴، ۱۳۴۲، ۱۳۵۷ ه. ش.» و یادداشتهای آن در https://velvelehdarshahr.org/node/338 و نیز:
https://www.bbc.com/persian/iran/2015/05/150513_u04_bahais_prison و نیز:
https://news.persian-bahai.org/story/293 و نیز: https://ir.voanews.com/a/hicks-2009-10-18-64702992/652434.html
۱۳- دربارۀ حقایق مزبور، رجوع شود به نامۀ جامعۀ جهانی بهائی به آیت الله درّی نجف آبادی، دادستان کل کشور، مورّخ ۱۴ اسفند ۱۳۸۷ در این آدرس:
https://iranbahaipersecution.bic.org/fa/archive/namh-jamh-jhany-bhayy-bh-ayt-allh-dry-njf-abady-dadstan-kl-kshwr
و نیز: https://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86
۱۴- مقالۀ «حزب جاسوس» در اینجا: https://news.gooya.com/2022/08/post-66878.php
۱۵- از جمله رجوع شود به: «یک سند گویا- موضع اهل بهاء نسبت به اسرائیل» پاسخ حضرت شوقی ربّانی ولیّ امر دیانت بهائی در جواب نامۀ رئیس کمیسیون مخصوص سازمان ملل متّحد در قضیّۀ فلسطین، در این آدرس: https://velvelehdarshahr.org/node/4 و نیز:
«توضیحاتی دربارۀ بیانیۀ رسمی جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان “بهائیت، منشاء و نقش آن”» در این آدرس:
https://www.velvelehdarshahr.org/node/88 و نیز: مقالۀ «رابطه بهاییان با دولت اسراییل» در این آدرس:
http://fa.iranpresswatch.org/post/6118/
و نیز مقالۀ «بهائیان و دولت اسرائیل» در این آدرس:
http://fa.iranpresswatch.org/post/
و نیز مقالۀ «دیانت بهائی و مسئلۀ اسرائیل» در این آدرس: https://velvelehdarshahr.org/node/44 و نیز مقالۀ «بهائیها و اسرائیل» در این آدرس: https://velvelehdarshahr.org/node/72 و نیز مقالۀ «گوشهای از نظر امر بهائی در بارۀ اسرائیل» در این آدرس:
https://velvelehdarshahr.org/node/61 و نیز مقالۀ «حزب جاسوس» در اینجا: https://news.gooya.com/2022/08/post-66878.php
و نیز مقالۀ «بهاییان و فلسطین، روایتی دیگر» در https://news.gooya.com/politics/archives/2014/08/184719print.php
و علاوه بر منابع بهائی فوق، شهادت غیر بهائیان در این خصوص حائز اهمّیّت است: از جمله عالمی غیر بهائی فلسطینی در ردّ ارتباط بهائیان با صهیونیسم در مقالۀ «نظر عالمی فلسطینی دربارۀ امربهائی» در این آدرس: https://velvelehdarshahr.org/node/13 و نیز شهادت مقام وزارت اوقاف مصر دربارۀ عدم ارتباط بهائیان مصر با صهیونیسم در مقالۀ «مرگ تدریجی یک اتهام» در این آدرس: https://www.noghtenazar.org/node/644 و نیز: «الأوقاف تتراجع عن اتهام البهائیین المصریین بمسانده الصهیونیه» در این آدرس:
https://basmagm.wordpress.com/
و نیز صحبتهای مجتبی واحدی با عنوان «حقارتی دیگر برای نظام/ بازداشت شهروندان ایرانی برای انتقام سخت از اسر ائیل» در
https://www.youtube.com/watch?v=GYhoMr0MkjQ
و نیز «تاریکاندیشان ایرانی و اسرائیل»، فاضل غیبی، در اینجا:
http://www.alvandtv.com/blog/
علاوه بر موارد فوق تحقیق دربارۀ ماجرای فلسطین و اسرائیل از کتب محققین، آگاهی بخش و مُثبِتِ بی اساس بودن اتهامات جمهوری اسلامی ایران علیه بهائیان است، از جمله رجوع شود به: «صهیونیسم»، یوری ایوانف، ترجمۀ ابراهیم یونسی، چاپ سوّم، انتشارات امیرکبیر؛ «دربارۀ فلسطین»، ماکسیم رودنسون، ترجمۀ هزارخوانی، چاپ طوس؛ «تاریخ عرب درقرون جدید»، لوتسکی، ترجمۀ بابائی، انتشارات چاپار.
۱۶- رجوع شود به سخنان علی یونسی، وزیر اطلاعات در دولت محمّد خاتمی و دستیار حسن روحانی در دورۀ ریاست جمهوریاش در مورد نفوذ سازمان ملّی اطلاعات اسرائیل- موساد- در ساختار جمهوری اسلامی ایران. https://www.bbc.com/persian/iran-57657058
۱۷- رجوع شود به «نقشِ توهّمِ قُدسی بودن در ستم پیشگی جمهوری اسلامی ایران» در https://velvelehdarshahr.org/node/549
۱۸- نیز مقالۀ «بهاییان و فلسطین، روایتی دیگر» در https://news.gooya.com/politics/archives/2014/08/184719print.php
۱۹- رجوع شود به سایت https://www.bahai.org/fa/ و نیز بیانیۀ «قرن انوار» https://www.payamha-iran.org/node/25 و نیز
کتاب «مدارس فراموش شده» در https://www.aasoo.org/fa/books/339 و نیز حتّی آن دسته از متفکرین ایران عزیزمان هم که با آموزههای بهائی آشنایی پیدا کردهاند روش و مواد تعلیم و تربیت بهائی را توصیه کردهاند. به عنوان نمونه رجوع شود به: لایحۀ سرکار خانم گیتی پورفاضل در دفاع از متهمین بهائی، در اینجا https://noghtenazar.org/node/1206 و نیز سخنان خانم مهرانگیز کار در صفحۀ اینستاگرامشان که در چند قسمت از جمله دربارۀ خدمات بهائیان به ایران عزیز و ایرانیان شریف از جمله در زمینۀ تعلیم و تربیت و تأسیس مدارس صحبت کردهاند. https://www.instagram.com/p/CgvNUsuu44m/
۲۰- به عنوان نمونه مقالۀ «پاسخی به مقالۀ امواج حجاب ستیزی درتاریخ معاصرایران» در https://velvelehdarshahr.org/node/470
۲۱- کتاب گنجینۀ حدود و احکام، ص ۱۹۱. مضمون قسمت عربی به فارسی: ولکن مباداای قوم خود را بازیچۀ نادانان قراردهید.
۲۲- گنجینۀ حدود و احکام، ص ۳۰۰.
از: گویا