هزینه میلیاردی بی‌نتیجه برای اربعین؛ پول‌پاشی هم از پس بی‌برنامگی جمهوری‌اسلامی برنیامد

آشفتگی و هرج و مرج، بی‌برنامگی و فقدان امکانات؛ در حالی که سفر «زائران ایرانی» به مراسم اربعین امسال با این کلیدواژه‌ها عجین شده است، یکی از فرماندهان حشدالشعبی خبر داده است «طرح تروریستی برای هدف قرار دادن زائران امام حسین در شهر کربلا» را خنثی کرده است.

علاوه بر آن‌چه گروه حشدالشعبی «کمین تروریست‌ها در مسیر زائران اربعین» خوانده، «زائران ایرانی» که در روزهای اخیر قصد حضور در کربلا را داشتند، با مشکلات دیگری هم مواجه شده‌اند. از جمله اینکه به دلیل نبود امکانات حمل‌ونقل و جابه‌جایی، پشت مرزهای عراق مانده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی و رسانه‌ها گزارش داده‌اند گرمای شدید هوا و شرجی، در کنار کمبود امکانات در گذرگاه‌های مرزی منتهی به عراق، در روزهای گذشته موجب سرگردانی و بیماری زائران ایرانی اربعین شده است.

در همین راستا، سخنگوی اورژانس خبر داده است از کودک دو ماهه تا افراد ۷۰ ساله در مرز مهران دچار گرمازدگی شده‌اند و بسیاری از زائران دل‌درد، سرگیجه و استفراغ داشته‌اند.

پایانه مرزی شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر و ۲۰ کیلومتری بصره عراق و پایانه مرزی چذابه در شهرستان دشت آزادگان در غرب خوزستان، دو گذرگاه تردد «زائران اربعین حسینی» در خوزستان هستند که در روزهای گذشته به دلیل آن‌چه «نگرانی از امنیت و سلامت زائران» خوانده شده، تا اطلاع بعدی بسته شده‌اند.

حجم بالای تردد در جاده‌های منتهی به مرز و نبود آمادگی برای پذیرش مسافران در عراق باعث شد تا احمد وحیدی، وزیر کشور، هفدهم شهریور از مردم بخواهد «به سمت مرزهای عراق نروند.»

رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند تا روز شنبه ۱۹ شهریور که هفت روز به اربعین مانده، حداقل دو میلیون نفر برای سفر به عراق از مرزهای هوایی و زمینی اقدام کرده‌اند و بخشی از دلایل ازدحام، بی‌برنامگی و آشفتگی در وضعیت زائران ایرانی را همین «استقبال گسترده» از مراسم اربعین امسال خوانده‌اند.

این ادعا در حالی‌ست که شانزدهم شهریور محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی گفته بود ایران حضور «پنج میلیون زائر» را در مراسم اربعین امسال پیش‌بینی کرده است.

اما هزینه‌های چند صد میلیارد تومانی و اختصاص بخش بزرگی از امکانات و بودجه کشور به «مراسم اربعین» هم جوابگوی فقدان مدیریت مسئولان جمهوری اسلامی نبوده و عملا تلاش آن‌ها برای نمایش قدرت در منطقه را ناکام گذاشته است.

در روزهای ابتدایی «اعزام زائران» به مرزهای عراق، صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت، از مردم خواسته بود به دلیل «مراسم راهپیمایی اربعین» از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده نکنند تا اتوبوس‌ها در اختیار کسانی قرار بگیرد که قصد شرکت در این مراسم را دارند.

امروز (۱۹ شهریور) هم وزارت نفت اعلام کرد «هم‌سو با تداوم خدمت‌رسانی به زوار اربعین»، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در مناطق مرزی کشور با عراق در مجموع ۱۴ جایگاه سیار بنزین نصب کرده است تا سوخت اتوبوس‌های شرکت واحد که در مسیر ۲۰ کیلومتری، زائران را به نقطه صفر مرزی می‌رسانند از این جایگاه‌ها تامین می‌شود.

همچنین گفته شده است در آن سوی مرز هم سوخت کافی در نظر گرفته و تحویل شده است.

شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه همدان هم از ارسال بیش از چهار میلیون لیتر بنزین به استان‌های همجوار برای سوخت‌رسانی به «زوار کربلا» و «سهیم شدن در تجمع سیاسی-عبادی شیعیان در اربعین حسینی» خبر داد.

در روزهای اخیر ترافیک سنگینی در جاده‌های منتهی به مرز حاکم شده است؛ حجم بالایی از تردد خودروها که حوادث جاده‌ای را هم در پی داشته است. از جمله حادثه صبح جمعه هجدهم شهریور که بر اثر واژگونی یک دستگاه مینی‌بوس حامل «زائران اربعین» در محور دشت عباس به دهلران، ۲۰ نفر از مسافران صدمه دیدند.

در روزهای گذشته مقام‌های جمهوری اسلامی آشفتگی و بی‌برنامگی در سفر زائران اربعین را تایید کردند. از جمله مجید میراحمدی، رییس ستاد مرکزی اربعین، در پی بسته شدن مرزهای عراق گفت: «ظرفیت‌های عراق و پایانه‌های مرزی به هیچ وجه پاسخگوی تعداد زائران نیست.»

این اظهارنظرها از سوی برگزارکنندگان مراسم اربعین در حالی است که برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی از هزینه‌های چند صد میلیارد تومانی در این مراسم و حیف و میل بودجه عمومی و امکانات کشور انتقاد می‌کنند.

ارسال میلیون‌ها بطری آب به عراق همزمان با بحران بی‌آبی در برخی از استان‌های ایران و همچنین توزیع دو هزار تن مرغ و گوشت قرمز بین «موکب‌های اربعین» از مواردی بوده‌اند که مورد انتقاد شدید کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند.

از: ایران اینترنشنال 

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل