ادامه حمایت‌های جهانی از معترضان ایران در برابر سرکوب خونین عوامل جمهوری اسلامی

همزمان با گسترش اعتراضات، اعتصابات و انواع شیوه‌های نافرمانی مدنی در ایران، حمایت‌های جهانی از این خیزش مردمی ادامه دارد و مقامات کشورهای مختلف بر لزوم پشتیبانی از معترضان در برابر سرکوب خونین نیروهای امنیتی تاکید کردند.

جیک سالیوان، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت آمریکا در حال هماهنگی با شرکت‌های فناوری است تا دسترسی به اینترنت در ایران را تا حد ممکن باز نگه دارد.

سالیوان همچنین با اشاره به بن بست در مذاکرات احیای برجام گفت: «به دست‌یابی به توافق برای احیای برجام نزدیک نیستیم.»

سالیوان همچنین تاکید کرد آمریکا گزینه اعمال تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی آن را همچنان حفظ خواهد کرد.

همزمان با اظهارات سالیوان درباره ابهام چشم‌انداز احیای برجام، مارک دوبوویتز، رییس بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها در توییتی خطاب به مقام‌های دولت بایدن گفت: «فریب نخورید. به محض اینکه رژیم توافق را بپذیرد، دولت (آمریکا) در یک دقیقه مردم ایران را زیر اتوبوس پرت خواهد کرد.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا، نیز گفت: «برای معترضان شجاع ایرانی هیچ چیز بدتر از این نیست که دولت بایدن صدها میلیارد دلار به رژیم ایران بدهد.»

حمایت سایر مقامات آمریکایی از معترضان ایران در روز پنج‌شنبه نیز ادامه یافت. کلودیا تنی، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، خواستار حمایت جو بایدن از معترضان ایرانی شد و گفت: «مردم ایران فقط خواستار عدالت برای مهسا امینی نیستند، بلکه برای ۴۳ سال درد و رنج عدالت می‌خواهند. آنها خواهان پایان دادن به رژیم خشنی‌اند که آزادی و حقوق آنها را سرکوب کرده است.»

نیکی هیلی، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل، نیز گفت: «معترضان در ایران می‌دانند که هیچ چیز بیشتر از آزادی ارزش ندارد و حاضرند برای آن بمیرند. من از مبارزه آنها با آیت‌الله‌ها حمایت می‌کنم.»

از سوی دیگر، دولت کانادا نیز پنج‌شنبه اعلام کرد تحریم‌های جدیدی علیه ۱۷ نفر از مقامات سابق و فعلی جمهوری اسلامی وضع کرده است. نام سه نهادی که در نقض فاحش حقوق بشر در ایران دخیل بوده یا آن را میسر کرده‌اند و همچنین نام محمد ظریف، وزیر امور خارجه سابق ایران، و سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران، در فهرست تحریم‌‌شدگان به چشم می‌خورد.

وزارت امور خارجه کانادا اعلام کرد این کشور تحریم‌های بیشتری را در پاسخ به «نقض سیستماتیک حقوق بشر» و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران اعمال می‌کند.

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، درباره تحریم‌های جدید این کشور علیه مقام‌های پیشین جمهوری اسلامی گفت: «پیام من به رژیم ایران این است که [اقداماتش] را فراموش نکرده‌ایم و هرگز فراموش نخواهیم کرد و به همین دلیل است که این تحریم‌های جدید را اعمال می‌کنیم.»

تحریم‌های جدید کانادا در حالی اعلام می‌شوند که خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از چند دیپلمات اروپایی گزارش داده است که کشورهای اتحادیه اروپا برای تحریم جمهوری اسلامی به دلیل سرکوب اعتراضات به توافق رسیده‌اند و دوشنبه هفته آینده این تحریم‌ها را تصویب خواهند کرد.

در همین حال، نشریه پولیتیکو پنج‌شنبه گزارش کرد که جمهوری اسلامی در نامه‌ای به دیپلمات‌های اتحادیه اروپا تهدید کرده اگر اروپا تحریم‌هایی را علیه تهران به دلیل سرکوب اعتراضات اعمال کند روابط دوجانبه ممکن است ادامه پیدا نکند و «عواقب جدی» داشته باشد.

در حالی که جمهوری اسلامی برای جلوگیری از اطلاع‌رسانی درباره سرکوب خونین معترضان به قطع اینترنت و انواع روش‌های سانسور روی آورده، تلاش‌های جهانی برای حمایت از برقراری ارتباطات مردم ایران با جهان خارج ادامه دارد.

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌اکس، در توییتی در جواب به یک از کاربر درباره وضعیت کاربران اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران نوشت که چند ترمینال فعال وجود دارد.

روزنامه واشینگتن‌پست نیز در گزارشی نوشت که پیام‌رسان سیگنال برای افزایش امنیت کاربران ایرانی سرورهایی را به عنوان سرورهای پروکسی به کار گرفته است

به گزارش واشینگتن پست، این سرورها به عنوان واسطه‌ای برای پنهان کردن استفاده از این پیام‌رسان از ارائه‌دهندگان خدمات مخابراتی در ایران عمل می‌کنند.

از سوی دیگر، رسانه‌های خارجی نیز در همراهی با معترضان ایران به اطلاع‌رسانی درباره حضور سئوال برانگیز مقامات ارشد جمهوری اسلامی در کشورهای غربی پرداخته‌اند.

روزنامه تایمز لندن چهارشنبه گزارش داد سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، که نقش کلیدی در وضع مقررات حجاب و عفاف داشته، مدیریت کمیسیون حقوق بشر اسلامی بریتانیا را نیز به عهده دارد و برای ارائه مشاوره حقوقی در زمینه مهاجرت، از سوی دولت بریتانیا مورد تایید قرار گرفته است.

در حالی که کشورهای حامی دموکراسی بر حمایت از معترضان ایران تاکید می‌کنند، دولت سوریه که خود به دلیل کشتار صدها هزار نفر از شهروندان این کشور در انزوای جهانی قرار دارد، روز پنج‌شنبه بار دیگر از حکومت ایران اعلام حمایت کرد.

وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای به اعتراضات سراسری در ایران واکنش نشان داد و با حمایت از جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای گفت: «سوری‌ها اطمینان کامل دارند که ایران با آگاهی و هوشیاری مردم و درایت رهبر از اتفاقات جاری عبور خواهد کرد.»

سازمان حقوق بشر ایران روز چهارشنبه اعلام کرد تعداد کشته‌شدگان اعتراضات سراسری به دست‌کم ۲۰۱ نفر، از جمله احتمالا ۲۳ کودک افزایش یافته است. این آمار کشته‌شدگان سه روز اخیر در شهر سنندج را در بر نمی‌گیرد.

عفو بین‌الملل نیز روز پنج‌شنبه با اشاره به اینکه نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در فاصله ۲۹ شهریور تا هشتم مهر دستکم ۲۳ کودک را در اعتراضات اخیر کشته‌اند، در بیانیه‌ای نوشت این اقدام نشان‌دهنده عزم مهلک مقامات ایران برای سرکوب اعتراضات جاری و گسترده در ایران است.

از: ایران اینترنشنال 

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل