اعلام صدور کیفرخواست‌های «فوری» برای بازداشت‌شدگان و تشکیل پرونده تازه برای ۲۵ زندانی اوین

پرونده قضایی در دادگاه‌های قوه قضائیه جمهوری اسلامی

صدای امریکا

در چند روز گذشته، مقامات قضایی استان‌های مختلف در ایران شروع به اعلام آمار و ارقام کیفرخواست‌های صادر شده برای معترضان بازداشت شده در هفته‌های اخیر کردند. این درحالی است که وضعیت نگهداری بازداشتی‌ها، دسترسی‌شان به وکیل و روند بازجویی‌ها با توجه به سابقه جمهوری اسلامی، مشخص نیست.

روز سه‌شنبه، رئیس‌کل دادگستری استان کردستان از پایان مراحل قضایی برای «۱۱۰ نفر» از شرکت‌کنندگان در اعتراضات سراسری یکماه اخیر در این استان و «صدور کیفرخواست» برای آنها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «میزان» وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی، حسین حسینی علت این تعجیل در اعزام بازداشتی‌ها از دادسرا به دادگاه و صدور کیفرخواست برای آنها را دستورات هفته گذشته علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران و غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس دستگاه قضایی اعلام کرد.

در این حال، رئیس‌کل دادگستری استان کردستان اظهار داشته است که از ماه گذشته تا دوم آبان‌ماه، «۸۳ درصد» از بازداشت‌شده‌های این استان که برای آنان «پرونده قضایی» تشکیل شده، با مواردی همچون معرفی «کفیل» یا «وثیقه‌گذار»، آزاد شده‌اند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بیستم مهرماه گفته بود برخی از معترضان بازداشت شده «عامل دشمن» یا «هم‌جهت با دشمن» هستند و برخی هم «افراد هیجان‌زده» هستند که در مورد دسته دوم باید «کار فرهنگی» انجام گیرد، اما در خصوص دسته اول، «مسئولان قضایی و امنیتی باید وظیفه خود را انجام دهند.»

حسین رجبی، دادستان عمومی و انقلاب قزوین نیز از «صدور کیفرخواست ۵۵ نفر» از دستگیرشدگان اعتراضات سراسری اخیر در این استان خبر داده و گفته است «پرونده قضایی» افراد دستگیر شده با تعیین «۸ شعبه ویژه» و به قید «فوریت» در حال رسیدگی است.

این تسریع در صدور کیفرخواست بازداشتی‌های اخیر در شرایطی است که دوشنبه دوم آبان‌ماه حسین فاضلی‌هریکندی، رئیس‌کل دادگستری استان البرز از «نخستین جلسه رسیدگی» به پرونده این معترضان در «دادگاه انقلاب» استان و صدور کیفرخواست برای ۲۰۱ نفر» خبر داده بود.

همزمان، علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز دوم آبان‌ماه از صدور «قرار مجرمیت و کیفرخواست» برای «۳۱۵ نفر» از بازداشتی‌های اعنراضات سراسری اخیر در تهران به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اخلال در نظم عمومی» و ارسال آنها به دادگاه خبر داده بود.

از سوی دیگر، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی هم امروز سه‌شنبه سوم آبان‌ماه در مورد حادثه آتش‌سوزی هفته گذشته زندان اوین تهران اظهار داشته است که «پرونده‌هایی در دادسرای امور جنایی» برای آن تشکیل شده است.

مسعود ستایشی با اعلام اینکه کسانی که در «تحریق و تخریب عمدی» نقش داشته‌اند، «شناسایی و تفهیم اتهام» شده‌اند، افزوده است: تاکنون برای «٢۵ نفر» در این ارتباط پرونده تشکیل شده و ممکن است «تعدادی اضافه یا کم شوند.»

شامگاه شنبه بیست و یکم مهرماه کاربران بسیاری در شبکه‌های اجتماعی خبر از دیده شدن شعله‌های آتش و شنیده شدن صدای تیراندازی و انفجار از سوی زندان اوین تهران دادند و کمی بعدتر نیز رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی در روایت‌هایی متناقض اعلام کردند بخش‌هایی از محوطه‌های جانبی زندان دچار حریق و یا برخی از زندانیان دچار درگیری گروهی شده‌اند و «۸ نفر» جان‌باختته‌اند.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل