ضرر ۷۰۰ میلیارد تومانی «همراه اول» از اختلالات اینترنت در ایران

شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) اعلام کرد که درآمد این شرکت در مهرماه که دسترسی به اینترنت در ایران با اختلالات فراوانی مواجه بود، کاهش بیش از ۷۰۰ میلیارد تومانی داشته است.

بر اساس گزارش‌ ماهانه «همراه اول»، کارکرد مشترکان دائمی و اعتباری این شرکت در دوره یک‌ماهه منتهی به ۳۰ مهر ۱۴۰۱، به حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان رسید.

این در حالی است که این رقم در یک‌ماهه منتهی به ۳۱ شهریور سال جاری بیش از ۳۲۰۰ میلیارد تومان بود.

وبسایت زومیت در این باره نوشت که با توجه به محدودیت و کندی و قطعی اینترنت و فیلتر شدن دو پلتفرم اینستاگرام و واتس‌آپ در مهرماه، می‌توان کاهش درآمد همراه اول از کارکرد مشترکان را به اختلالات اینترنت مرتبط دانست، به‌ویژه که بخش مهمی از درآمد همراه اول در سال‌‌های گذشته از اینترنت دیتا بوده است.

این وبسایت فعال در حوزه فناوری ادامه داد که این داده‌ها نشان می‌دهد زیان‌های اقتصادی اختلالات و فیلترینگ اینترنت فقط مخصوص کسب‌وکارهای فضای مجازی و تولیدکنندگان خرد ساکن در شبکه‌های اجتماعی فیلترشده نیست و کاهش میزان مصرف مردم از اینترنت در این مدت ارائه‌دهندگان سرویس‌های اینترنت را هم تحت تأثیر قرار داده و آسیب‌های آن ادامه خواهد داشت.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات ایران، در کانال تلگرامی خود از «پیش‌بینی کاهش درآمد ده هزار میلیارد تومانی اپراتورها تا پایان سال جاری» و «افت شدید ارزش سهام بخش تلکام در بورس» خبر داد.

او نوشت که «مشکلات جدی نقدینگی» این شرکت‌ها ممکن است در «عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران یا تاخیر زیاد در پرداخت حقوق کارکنان» نمایان شود.

پیشتر اتاق بازرگانی ایران هم تاکید کرده بود که محدودیت‌های اینترنت به کل صنعت اطلاعات و ارتباطات ایران آسیب می‌رساند.

این در حالی است که عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات دولت ابراهیم رئیسی آمارهای ارائه شده درباره ضررهای ناشی از اختلالات اینترنت در ایران را زیر سوال برده است.

او روز یکشنبه هشتم آبان درباره فیلترینگ اینستاگرام گفت: «رقم‌های مطرح‌شده درباره اثر بستن یک پلتفرم خارجی بر اقتصاد دیجیتال، کارشناسی نیست و لازم است که نهادهای ذی‌ربط ارزیابی دقیقی از این مسئله ارائه دهند.»

رسانه‌های ایران گزارش دادند که فقط طی دو هفته اول قطعی اینترنت و فیلتر شدن اینستاگرام در ایران، به هر فروشگاه ایرانی در این شبکه ۵۰ میلیون تومان خسارت وارد شد.

از: رادیو فردا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل