خرید و فروش دلار در بازار تهران «متوقف شد»

در حالی که قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد ارز تهران همچنان بالای ۳۶ هزار تومان است، گزارش‌هایی از توقف خرید و فروش دلار و همچنین نایاب شدن این ارز خارجی در تهران منتشر شده است.

بر اساس گزارش وبسایت بن‌بست که در زمینه قیمت ارز و طلا فعال است، بهای هر دلار آمریکا در صبح روز یکشنبه ۱۵ آبان برای فروش ۳۶ هزار و ۱۱۰ تومان بوده است.

روند کاهشی اخیر در ارزش پول ملی ایران از روز سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شد و پول ملی ایران طی یک هفته گذشته نسبت به دلار آمریکا حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است.

در این شرایط رسانه‌های ایران بر اساس گزارش‌های میدانی خود از عدم تمایل افراد به خرید و فروش ارز و حتی «نایاب شدن» دلار خبر داده‌اند.

تجارت نیوز روز شنبه نوشت: «گویا دلار در بازار فردوسی نایاب شده است و تنها پاسخ معامله‌گران به مردم عادی این است که هیچ دلاری برای فروش نداریم و یا اینکه می‌گویند باید چندین ساعت صبر کنند تا شاید بتوانند از طریق واسطه‌های دیگر دلار پیدا کنند که آن هم محال است

همچنین ویدئوها و گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از بلاتکلیفی خریداران و فروشندگان ارز در بازار تهران از جمله بازار سبزه‌میدان این شهر است.

در چنین شرایطی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی یک سامانه فروش آنلاین ارز را راه‌اندازی و اعلام کرد که از روز شنبه صرافی‌های عضو بازار متشکل معاملات ارزی، باید متقاضیانی را که از طریق این سامانه، در اولویت فروش ارز قرار دهند.

اما گزارش‌ها حاکی از غیر فعال بودن این سامانه در اولین روز فعالیت آن است.

ایلنا روز یکشنبه نوشت که برخی کارشناسان خروج نقدینگی از بازار بورس و تلاش برای تبدیل پول‌ها به دلار و سکه، و همچنین تلاش دولت برای افزایش ناگهانی حقوق نیروهای نظامی و انتظامی را از عوامل تشدید تحرک به بازار ارز می‌دانند.

این خبرگزاری اضافه کرد که در چنین شرایطی، «بیش از هر چیز سفره کارگران و افراد دارای حقوق ثابت» متاثر خواهد شد.

قیمت دلار همچنان بالای ۳۶ هزار تومان

ورود قیمت دلار به کانال ۳۶ هزار تومانی در روز شنبه ۱۴ آبان‌ماه صورت گرفت و هر دلار در این روز با رشدی بالای هزار تومان نسبت به روز گذشته‌اش تا ۳۶ هزار و ۴۰۰ تومان نیز اوج گرفت.

اقتصاد نیوز روز یکشنبه به نقل از برخی معامله‌گران نوشت: «در صورتی که نرخ دلار به مرز ۳۶ هزار و ۲۰۰ تومان برسد این امر ممکن است زمینه‌ساز رشد نرخ دلار تا نیمه کانال ۳۶ هزار تومان هم بشود.»

به نوشته این رسانه اقتصادی حتی در صورت اقدام دولت برای کاهش قیمت ارز، «اگر شرایط انتظاری بهبود پیدا نکند و از عدم قطعیت‌ها کاسته نشود، اقدامات بازارساز، تسکینی خواهد بود

پیشتر مسعود دانشمند دبیرکل پیشین خانه اقتصاد ایران پیش‌بینی کرده که «در هفته جاری اگر همچنان وضعیت کشور آرام نباشد، بازار ارز می‌تواند به حرکت صعودی خود ادامه دهد

او «خبرسازی» مقام‌های جمهوری اسلامی برای کنترل بازار ارز، نظیر اعلام خبر «آزادسازی ۷ میلیارد دلار دارایی بلوکه شده ایران در کره جنوبی» را دیگر بی‌فایده دانست و گفت: «به هیچ عنوان بازار نسبت به این موضوع واکنش مثبت نشان نمی‌دهد، زیرا که پی برده است این اخبار تنها برای گفتار درمانی است و جنبه واقعی به خود نخواهد گرفت

از: رادیو فردا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل