نماینده مجلس خبر داد: افزایش «۷۰۰ درصدی» قیمت برخی داروها در ایران

یک داروخانه در تهران

یک داروخانه در تهران

محمدجواد نیک‌بین، یک نماینده مجلس شورای اسلامی اعلام کرد قیمت برخی داروها در ایران «حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ و حتی ۷۰۰ درصد» افزایش یافته است.

نیک‌بین روز پنج‌شنبه ۱۹ آبان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در این زمینه افزود: «با این وجود باز هم با کمبود دارو و آنتی بیوتیک در کشور مواجه هستیم».

او بدون آن که از فرد یا نهادی نام ببرد تاکید کرد: «قطعا افرادی در پشت پرده این ماجرا به دنبال کسب سودهای کلان هستند».

همزمان حیدر محمدی رییس سازمان غذا و دارو، کمبود آنتی‌بیوتیک‌ و مسکن‌ها را تایید کرد و آن را ناشی از «مشکلاتی نظیر مالیات بر ارزش افزوده و همچنین چالش نقدینگی صنعت» دانست.

او گفت: «مالیات بر ارزش افزوده که قبلا ۹درصد با ارز نیمایی بود با دستور معاون اول رییس جمهور برای کالاهای اساسی و دارو به یک درصد کاهش یافت».

محمدی همچنین یکی دیگر از دلایل کمبود این داروها را «ظهور زودهنگام آنفلوآنزا» اعلام کرد و همچنین مدعی شده که «دلیل اصلی» کمبود دارو در ایران «تحریم است».

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر همواره وجود تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران را عامل اصلی کمبود دارو در ایران اعلام کرده است.

این در حالی است که به تازگی قائم‌مقام سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام کرد که وزارت بهداشت خارج از روند قانونی، دستور نابود کردن «حجم وسیعی» از سرم و داروهای وارداتی را صادر کرده است.

صاحب حجتی، قائم‌مقام سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، روز یکشنبه ۱۵ آبان به ایلنا گفت: «اواخر سال گذشته حجم وسیعی از سرم‌ها امحا شد در حالی که با کمبود شدید سرم مواجه بودیم».

این اظهارات و همچنین اظهارات تازه وزیر بهداشت نشان می‌دهد که با وجود ادعای محدودیت تحریم‌ها، امکان واردات دارو به ایران وجود دارد.

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت روز پنجشنبه گفت که سه میلیون واحد داروی آنتی‌بیوتیک جدید و ۶۰۰ هزار واحد سرم در چند روز آینده وارد کشور خواهد شد.

از زمان آغاز شیوع کرونا تاکنون، گزارش‌هایی درباره کمبود سرم در بازار ایران منتشر شده و حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی اواخر مهرماه، از کمبود سرم و آنتی‌بیوتیک به ویژه برای کودکان در ۳۰ استان ایران خبر داد.

عدم تلاش دولت برای رفع کمبود دارو به ویژه کمبود سرم در حالی است که در جریان مراسم حکومتی راهپیمایی اربعین، مقام‌های جمهوری اسلامی از اختصاص منابع برای خرید دو میلیون بطری سرم برای زائران ایرانی اربعین خبر دادند.

با استفاه از گزارش‌های فارس، ایسنا و رادیو فردا؛ م.ت/ب.ب

از: رادیو فردا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل