با رای نمایندگان مجلس؛ قانون اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی لغو شد

خبرگزاری هرانا – روز یکشنبه ۲۲ آبان‌ماه، با تصویب کلیات طرح تأسیس سازمان ملی اقامت، قانون اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی لغو شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از انتخاب، روز یکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱، نمایندگان مجلس کلیات طرحی تحت عنوان تأسیس سازمان ملی اقامت را تصویب کردند.

بر اساس این گزارش در چهارچوب این طرح، قانون عدم اعطای تابعیت به شهروندان خارجی با رای موافق ۱۴۱ نماینده مجلس در برابر ۹۱ رای مخالف تصویب شد. در ماده ۴۱ این قانون آمده است: ‌”قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مصوب دوم مهر ۱۳۹۸ از زمان لازم‌الاجراشدن این قانون به استثنای افرادی که در سامانه مذکور ثبت‌نام کرده‌اند لغو می‌گردد.”

محمد صالح جوکار، رییس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در این باره گفت: “دولت لایحه تشکیل سازمان ملی مهاجرت را ارائه کرده و در راستای سازماندهی اتباع خارجی این لایحه با طرح مجلس ادغام شد. در این طرح – لایحه موضوع ساماندهی اقامت است و تابعیت نمی دهیم.”

پیشتر در تاریخ ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۹۸، نمایندگان مجلس در جلسه علنی، کلیات لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را با ۱۸۸ رای موافق، ۲۰ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی تصویب کرده بودند. سپس در مهرماه سال ۹۸ طرح مذکور به تصویب شورای نگهبان رسیده بود.

گفته می شود بعد از تصویب قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی از بین حدود ۱۰۵ هزار متقاضی تنها ۱۴ هزار نفر توانستند با این قانون شناسنامه ایرانی بگیرند. تا پیش از تصویب این لاحیه فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی نمی‌توانستند شناسنامه ایرانی بگیرند. این امر منجر به افزایش تعداد کودکان بی شناسنامه شده بود،  در این خصوص هرانا پیشتر از شناسایی ۴۹ هزار کودک “بی شناسنامه” با مادر ایرانی در سطح کشور خبر داده بود.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

یک دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل