جلسه دادگاه محمد قبادلو، زندانی محکوم به اعدام برگزار شد

خبرگزاری هرانا – امروز شنبه ۱۹ آذرماه، جلسه رسیدگی به بخشی از اتهامات محمد قبادلو، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات در دادگاه کیفری تهران برگزار شد. این شهروند پیشتر در بخش نخست پرونده خود از بابت اتهام “افساد فی‌الارض” توسط دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از مهر، روز شنبه ۱۹ آذرماه ۱۴۰۱، جلسه رسیدگی به بخشی از اتهامات محمد قبادلو، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات در دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد.

در این گزارش آمده است، آقای قبادلو براساس حکم اولیه دادگاه انقلاب به افساد فی‌الارض از طریق جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، تخریب و اقدام علیه امنیت ملی کشور که منجر به اخلال در نظم عمومی و ناامنی در کشور و وارد کردن خسارت به افراد و اموال عمومی شده متهم و به اعدام محکوم شد.

به غیر از اتهام افساد فی‌الارض که رسیدگی آن بر عهده دادگاه انقلاب است سایر اتهامات وی در دادگاه کیفری یک رسیدگی می‌شود.

جلسه امروز دادگاه کیفری استان تهران با حضور متهم، شکات، تعدادی شاهدان عینی حادثه، کارشناسان پزشکی قانونی و وکیل تعیینی آقای قبادلو برگزار شد.

روانپزشک سازمان پزشکی قانونی در این جلسه مدعی شد: “متهم به سوابق بیماری دو قطبی خود اشاره می‌کند که در سوابق او دیدیم دو نوبت ویزیت شده، اما بستری نشده است. حرف‌های متهم نیز نشان نمی‌دهد که او در روز حادثه مشکلی داشته و رفتار او هدف‌دار بوده است. علائم و شواهدی از اختلالات عمده و ضعیت روانی در او نیز وجود ندارد.”

براساس این گزارش محمد قبادلو در دفاعیات خود گفت: “در زمان حادثه دو ماه بود که داروهایم را نخورده بودم و سه شب هم نخوابیده بودم و با فیلم‌هایی که در فضای مجازی دیدم عصبانی و تحریک شده بودم. خیلی پشیمان هستم و از یادآوری اتفاقات آن شب شرم می‌کنم و نمی‌توانم این حوادث دلخراش را در ذهنم بازسازی کنم.”

روز سه شنبه ۱۵ آذرماه، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محمد قبادلو، در شعبه اول دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد که به دلیل نقص تحقیقات در مورد وضعیت روانی متهم، رسیدگی مجدد به ۱۹ آذر موکول شده بود.

گفتنی است، روز چهارشنبه ۱۱ آبان ماه، ایرنا گزارشی در خصوص جزییات محاکمه محمد قبادلو منتشر کرد. بر اساس این گزارش محاکمه آقای قبادلو ادامه دارد و پرونده منجر به صدور رای نشده است. جلسه دادگاه این شهروند بازداشتی در حالی برگزار شد که وی از دسترسی به وکیل انتخابی و محاکمه عادلانه محروم بود.

پیشتر نیز امیر رئیسیان وکیل دادگستری، با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود به ایراداتی در پرونده و نحوه برگزاری دادگاه این شهروند پرداخت. آقای رئیسیان با اشاره به عدم توجه پزشکی قانونی به نامه های پزشک زندان تهران بزرگ و سرپرست زندان به بازپرس پرونده مبنی بر “مخاطره آمیز بودن سلامت روان” متهم، عنوان کرد: “پزشکی قانونی فقط بر اساس اظهارات متهم تایید کرده که سلامت روان دارد.”

ایرنا در گزارش خود مدعی شده که پزشکی قانونی درباره وضعیت روحی و روانی محمد قبادلو اعلام کرده است: «معاینه روانپزشکی انجام شد با توجه به معاینه و شرح حال نامبرده سوابقی از تشخیص و درمان اختلالات خلقی را ذکر می‌کند در حال حاضر علائم و شواهد از اختلال عمده‌ روانپزشکی که باعث فقدان قوه تمییز و کنترل ارائه شو، در زمان وقوع جرم در نامبرده مشاهده نمی‌شود و مسئول اعمال و رفتار خود بوده است».

این در حالی است که بر اساس آنچه که ایرنا منتشر کرده با صحبت های امیر رئیسیان همخوانی داشته و پزشکی قانونی بر اساس اظهارات متهم وضعیت سلامت او را تایید کرده است.

ایرنا تایید کرده که با توجه به ابعاد امنیتی این پرونده و اجرای تبصره ماده ۴۸ (انتخاب وکلای مورد تایید رئیس قوه قضاییه) وکلای معرفی شده توسط خانواده قبادلو، (مهدخت دامغان‌پور و امیر رئیسیان) صلاحیت دفاع از وی در پرونده افساد فی الارض را که در دادگاه انقلاب رسیدگی می شود را ندارند اما حضور آنها در پرونده کیفری محمد قبادلو مانعی ندارد و وکلای تعیینی می‌توانند از اتهامات انتصابی وی در دادگاه کیفری یک دفاع کنند.

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است.

 

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل