فرشاد قربان‌پور: سردار حمید اباذری کیست و چرا حرفش مهم است؟

فرشاد قربان‌پور-روزنامه‌نگار

هشتم دیماه انتشار بخشی از سخنرانی سردار حمید اباذری در شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها خبرساز شد. این کلیپ بخشی از فیلم بلندی بود که شبکه تبرستان استان مازندران در ششم دیماه پخش کرده و در آن سردار اباذری در بزرگداشت شهدای خیابان فلسطین شهر ساری سخن می‌گفت.

سخنان او آنجا مهم بود که گفت بسیاری از سرداران و مقام‌ها و خواص و بزرگان کم‌آورده و احتمالا از اجرای فرامین سرباز زدند.

سردار اباذری دقیقا می‌گوید: “برخی بریدند”.

یا اینکه به بیان دیگر شاید در اتفاق‌های مربوط به سه ماه گذشته، سکوت کردند.

همانگونه که طبق بولتن محرمانه خبرگزاری فارس که افشا شد؛ آقای خامنه‌ای به آقای غلامعلی حداد عادل نسبت به سکوت برخی خواص، انتقاد می‌کند.

سردار حمید اباذری در این خبرها به عنوان مشاور فرمانده کل سپاه معرفی می‌شود.

اما یک روز پس از انتشار این خبر، روابط عمومی سپاه اعلام می‌کند: “سردار حمید اباذری مشاور فرمانده کل سپاه نیست و آنچه گفته، برداشت شخصی خودش است و با واقعیت انطباق ندارد”.

اما سردار اباذری کیست و چه‌کاره است؟

حمید اباذری شاید جنوبی باشد. اهل سربندر در ماهشهر، چون بیشتر همانجاها است. شاید از همین روست که هیات رزمندان اسلام آنجا را تاسیس کرد. و شاید از همین روست که ابتدا جذب نیروی دریایی سپاه شد. از این رو در اصل دریادار دوم است و نه سرتیپ.

او حدود ۱۱ سال در مسئولیت‌های مختلف فرماندهی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نیروی دریایی سپاه بود. سپس به دانشگاه امام حسین منتقل شده و جانشین فرمانده آنجا شد. او در این دانشگاه، علاوه بر جانشینی، فرمانده دانشکده تربیت جهادی را نیز برعهده داشت که وظیفه‌اش هدایت و آموزش نیروهای تازه جذب‌شده‌ است.

سوابق خبری نشان می‌دهد، سردار اباذری از سال ۱۳۹۰ به جانشینی فرمانده دانشگاه تربیت افسری امام حسین منصوب شد.

و دست‌کم از سال ۹۳ در میان اخبار و رسانه‌ها نام او با همین مسئولیت و به عنوان کسی که برای سخنرانی در مراسم‌های مختلف حضور می‌یابد برده شد.

برای نمونه ده روز پس از حمله به سفارت عربستان در تهران، سردار اباذری در ۲۴ دیماه ۹۴ در یادواره ۸۷ شهید بخش گوراب زرمیخ شهرستان صومعه سرا با عنوان جانشین دانشگاه افسری امام حسین حضور یافت و گفت: “حادثه حمله به سفارت عربستان اقدامی حساب شده بود. خبرداریم افرادی که در آن تجمع بودند شعار حیدر حیدر سر می‌دادند. این شعار متعلق به یک گروه شیعه بوده که توسط انگلیس ایجاد شده است”.

سردار اباذری آنقدر مهم بود که در بیست فروردین ۱۳۹۷ سردار جعفری فرمانده کل سپاه درگذشت مادرش را رسما تسلیت گفت.

او که برای چند سال متوالی در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشگاه امام حسین، در حضور رهبر، فرمانده میدان بود در ۱۸ فروردین ۱۳۹۶ در حسینیه ثارالله بندر امام طی سخنانی گفت: “بنده سال گذشته در دانشگاه افسری امام حسین ع حضرت آقا را امام مسلمین خطاب کردم، بعضی از دوستان گفتند ممکن است حضرت آقا ناراحت شوند اما گفتم بنده وظیفه دارم ایشان را امام مسلمین خطاب کنم”.

او در ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ نیز با عنوان جانشین دانشگاه افسری امام حسین، سخنران پیش از خطبه نماز جمعه رشت بود.

در خرداد ۱۳۹۹ دوره فرماندهی سردار علی فضلی در دانشگاه امام حسین خاتمه یافت.

احتمالا، هم‌زمان دوره خدمت سردار اباذری هم در این دانشگاه خاتمه یافته و مدت کوتاهی شایعه شد که سردار اباذری دوباره به نیروی دریایی سپاه رفته است.

اما سردار حمید اباذری در بیست فروردین ۱۴۰۰ با عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی امام علی ع در بندر امام سخنرانی کرد.

این قرارگاه در آذرماه ۹۹ برای عمران و آبادانی و دفع سیل شکل گرفته بود.

سردار اباذری در ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ تحت عنوان مشاور فرمانده سپاه و جانشین سابق دانشگاه افسری امام حسین ع در یادواره ۲۴ شهید محله نوروزآباد شهرستان گناوه سخنرانی کرد، اما روابط عمومی سپاه، عنوان او یعنی مشاور فرمانده سپاه بودن را تکذیب نکرد.

او در ۲۹ مهر ۱۴۰۱ نیز در هفتمین یادواره ۷۲ شهید گلزار موحدین و هیات آیت‌الله صالحی قائمشهر دوباره با عنوان مشاور فرمانده سپاه سخن گفت که باز هم تکذیب نشد.

همچنین از ابتدای سال ۱۴۰۱ اخباری مبنی بر جانشینی سردار اباذری در قرارگاه سازندگی امام حسن مجتبی ع به گوش رسید. قرارگاهی که رئیسش همان سردار جمال‌الدین آبرومند است. سردار معروف و رفیق گرمابه و گلستان محمدباقر قالیباف. این قرارگاه که در سال ۹۹ تشکیل شد کارهای جهاد سازندگی سابق را انجام می‌دهد.

تمام اینها نشان می‌دهد سردار اباذری، فرمانده مهمی در سلسله‌مراتب میانی این نیرو است و به حرفش باید توجه کرد.

از: ایران امروز 

 

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل