انجمن «حمایت از حقوق کودکان» خواستار اعلام آمار دقیق کودکان کشته‌شده و بازداشتی شد

رادیو فردا

رادیو فردا

انجمن «حمایت از حقوق کودکان» در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی خواستار اعلام «آمار دقیق و شفاف از کودکان کشته‌شده و بازداشتی از آغاز اعتراضات تا به امروز» شد.

این انجمن در نامه خود خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌ای اضافه کرد که شفافیت درباره نهاد بازداشت‌کننده کودکان نیز برای «پیگیری وضعیت آنان و انجام مساعدت‌های حقوقی» ضروری است.

در جریان اعتراضات سراسری در ایران پس از جان باختن مهسا امینی، صدها معترض از جمله ده‌ها کودک و نوجوان با شلیک نیروهای امنیتی کشته شدند.

مقامات جمهوری اسلامی هنوز آمار دقیقی در مورد کشته‌شدگان اعتراضات اعلام نکرده‌اند، اما بر اساس آخرین آمار سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، تاکنون دست‌کم ۴۷۶ شهروند، از جمله ۶۴ کودک و ۳۴ زن کشته شده‌اند.

همچنین نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در این مدت، هزاران معترض را که در میان آنان کودکان و نوجوانان نیز بودند، بازداشت کردند. قوه قضائیه برای برخی از معترضان بازداشتی زیر ۱۸ سال، کیفرخواست نیز صادر کرده است.

انجمن حمایت از حقوق کودکان در نامه خود به رئیس قوه قضاییه از «به محاق رفتن حق دسترسی آزادانه به وکیل مورد اعتماد و منتخب» برای کودکان بازداشت‌شده انتقاد کرد.

این انجمن نوشت که علاوه بر این، «ایجاد رانت و تبعیض و تعارض منافع و رویه‌های باژگون برخی از محاکم در پذیرش وکلای خاص» تبعات مالی «ناشایسته» و «مضرات دوچندانی» را برای کودکان بازداشتی و خانواده‌هایشان به وجود آورده است.

این در حالی است که به نوشته انجمن حمایت از حقوق کودکان، «وکلای دلسوزی» آماده‌اند «به صورت رایگان» از حقوق کودکان بازداشت‌شده دفاع کنند.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل