نخست‌وزیر عراق عذرخواهی نکرد؛ تکرار ادعا درباره نام خلیج فارس

نخست‌وزیر عراق نه تنها درباره به کار بردن عبارت «خلیج عربی» به جای خلیج فارس عذرخواهی نکرد، بلکه مدعی شد که این یک «واقعیت تاریخی» است.

محمد الشیاع السودانی روز شنبه ۲۴ دی‌ماه در مصاحبه با بخش عربی دویچه‌وله گفت «نمی‌خواهد وارد این مسائل شود، اما خلیج عربی یک واقعیت تاریخی است».

آقای السودانی اخیرا در مراسم گشایش مسابقات فوتبال کشورهای حوزه خلیج فارس در بندر بصره عراق، از نام رسمی این مسابقات با عنوان «جام خلیج عربی» استفاده کرد. فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا، نیز در این مسابقات از نام «خلیج عربی» استفاده کرده بود.

این اظهارات بعد از چند روز سکوت، نهایتا به واکنش جمهوری اسلامی منجر شد و وزارت خارجه ایران سفیر عراق در تهران را فراخواند و خواهان عذرخواهی عراق شد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران چهارشنبه هفته گذشته ادعا کرد که ناصر شیاع السودانی «در مطلبی که در فضای مجازی اخیراً منتشر کرده، این مسئله را اصلاح کرده است».

به رغم اظهارات امیر عبداللهیان، نخست‌وزیر عراق روز شنبه دوباره بر استفاده از عبارت «خلیج عربی» تاکید کرد.

همچنین مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ و رقیب جناح‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی در عراق، نیز اخیرا در توئیت خود از عبارت «خلیج عربی» برای خوشامدگویی به مهمانان فوتبالی و فوتبال‌دوستان به بصره استفاده کرد.

از: رادیو فردا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل