بازگشت قیمت دلار به مرز ۴۴ هزار تومان؛ پنجمین خروج بزرگ سرمایه‌ مردمی در تاریخ بورس تهران

روند نزولی بورس و ماندن دلار در مرز ۴۴ هزار تومان پس از سیاست‌های دستوری دولت؛ قیمت دلار در بازار آزاد تهران با وجود فشارهای بانک مرکزی و سیاست‌های جدید دولت دوباره به مرز ۴۴ هزار تومان برگشت. تجارت‌نیوز هم از روند نزولی بورس به دلیل سیاست‌های دستوری درباره دلار خبر داد.

سایت تجارت نیوز نوشت در آخرین روز کاری هفته، شاخص کل بورس روند نزولی به خود گرفت و با افت بیش از دو درصدی روبه‌رو شد و در نهایت روی عدد یک میلیون و ۹۱۱ هزار واحدی ایستاد.

این سایت نوشت بسیاری از کارشناسان علت این ریزش شاخص را قیمت‌گذاری دستوری دلار می‌دانند. ریزشی که در نهایت به خارج شدن بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در یک روز از بازار سهام انجامید: پنجمین خروج بزرگ سرمایه‌ مردمی در تاریخ بورس تهران.

سیاست‌های جدید بانک مرکزی درباره ارز از روز سه‌شنبه چهارم بهمن اجرا شد. پس از افزایش قیمت دلار به ۴۵ هزار تومان، بانک مرکزی ارز توافقی را حذف کرد و سقف فروش دلار به متقاضیان عادی و برای مصارف خدماتی صرافی‌ها را از دو هزار یورو به پنج هزار یورو افزایش داد.

بانک مرکزی همچنین طرح دلار توافقی را پس از حدود شش ماه از اجرای آن حذف کرد.

در همین حال خبرگزاری فارس اعلام کرد بانک مرکزی در راستای اجرای سیاست‌های جدید خود برای کنترل بازار ارز، نقش محوری به صرافی بانک ملی داده است.

بر این اساس همه صادر کنندگانی که بخشی از صادرات خود را به صورت اسکناس وارد می‌کنند، برای رفع تعهد ارزی باید ارز خود را به صرافی بانک ملی بفروشند. صرافی بانک ملی هم هر روز در بازار متشکل ارزی منابع ارزی خود را برای صرافی‌ها به حراج می‌گذارد.

بانک مرکزی خرداد ماه طی بخشنامه‌ای به صرافی‌های مجاز اجازه داده بود تا ارز اسکناس صادر‌کنندگان را با نرخ توافقی، خریداری و به متقاضیان ارز بفروشند. این بانک جلسه‌ای را نیز با فعالان صنعت پتروشیمی برگزار کرد و از آنان خواست ارز خود را به بازار عرضه کنند.

مقامات دولت مانند گذشته دلیل افزایش قیمت دلار را «فضاسازی روانی» و «اقدامات دشمنان» خوانده و گفته‌اند نرخ واقعی دلار بین ۲۸ هزار و ۵۰۰ تا ۳۰ هزار تومان است.

با این حال محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی گفته بود: « مردم زندگی و رفتار خود را روی قیمت ۴۵ هزار تومانی دلار تنظیم می کنند. علت این است که به وعده ما مبنی بر این که نیازهای آنان را با دلار ۲۸ هزار تومان تامین می‌کنیم اعتماد ندارند.»

دور جدید روند صعودی قیمت دلار پس از قطعنامه پارلمان اروپا درباره تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران آغاز شد و در روز یک‌شنبه دوم بهمن، قیمت دلار به بیش از ۴۵ هزار تومان افزایش یافت.

با این حال رئیسی در همان روز در جلسه دفاع از بودجه سال ۱۴۰۲ گفت که «وضعیت قیمت طلا و ارز و گرانی‌ها کاهشی خواهد شد».

از: ایران اینترنشنال

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل