سایت ملیون ایران

واکنش هنرمندان ایرانی به روز جهانی زن؛ حمایت از زنان و جنبش آزادی‌خواهی ایرانیان

از راست: یاسمین طباطبایی، گلشیفته فراهانی و نازنین بنیادی

صدای امریکا

تعدادی از هنرمندان ایرانی با انتشار تصاویر و پیام‌های متنوع نوشتاری یا تصویری در شبکه‌های اجتماعی، فرا رسیدن هشتم مارس، روز جهانی زن را تبریک گفتند.

این هنرمندان با اشاره به مناسبت این رویداد جهانی، تلاش زنان ایرانی برای رسیدن به برابری و حقوق انسانی، از محور‌های اصلی جنبش «زن زندگی آزادی» در ایران را ستوند.

برخی نیز مانند نازنین بنیادی با شرکت در برنامه‌ها ‌و جلسات مختلف درباره رویدادهای کنونی و مبارزات زنان ایرانی توضیحاتی دادند.

به گزارش «آسوشیتدپرس، نازنین بنیادی، بازیگر و فعال حقوق بشر در حاشیه نشست روز زن «فوربز» در ابوظبی از جهانیان خواست تا از اعتراضات در ایران حمایت کنند و گفت آنها خواستار احقاق حقوق زنان و تغییرات سیاسی هستند.

خانم بنیادی گفت :«آمدن دختران ۱۲ ساله، دختران مدرسه‌ای‌ به خیابان‌ها برای اینکه بگویند جمهوری اسلامی را نمی‌خواهند بی‌سابقه بوده و شجاعت آنها به دیگران سرایت کرده است». او در ادامه افزود که «مستبدان از هیچ چیز بیش از یک زن آزاد و فعال سیاسی نمی‌هراسند.»

نازنین بنیادی سیاست‌های طالبان در افغانستان و جمهوری اسلامی ایران در قبال زنان را «آپارتاید جنسیتی» خواند و گفت: «ما باید از نظر قانونی این را به عنوان آپارتاید جنسیتی به رسمیت بشناسیم تا بتوانیم بر آن غلبه کنیم.»

در ادامه این مطلب مروری داریم بر تعدادی از این پیام‌های هنرمندان ایرانی برون‌مرزی که به مناسبت روز جهانی زن در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شده است.

گلشیفته فراهانی، بازیگر ساکن فرانسه، کلیپ انیمیشنی از «سرود آزادی» را به اشتراک گذاشت و روز جهانی زن را با پیام «زن زندگی آزادی» تبریک گفت.


حمید سعیدی، نوازنده و آهنگساز ساکن لس‌آنجلس، و برنده جایزه موسیقی گرمی نوشت :«درود بر زنان بی‌پروای سرزمین مادری که رهبری و شجاعت را به ما مردان ایرانی آموختند. هشتم مارس روز جهانی زن بر همگی مادران، همسران، و دختران جهان فرخنده باد.»

لیلی محسنی، خواننده و بازیگر در انگلیس با انتشار متن ترانه «نان و گل رز» از جیمز اوپنهایم، گفت :«شادا روز جهانی زن به خواهرانم، به بچه‌های ایران که برای نفس کشیدن هم باید بجنگند، چه برسد به نان و حقوق و زندگی بهتر !»


شبنم طلوعی، بازیگر و خواننده ساکن ایالت کالیفرنیا با انتشار دو عکس شخصی، یکی با حجاب و دیگری بی‌حجاب نوشت :«این عکس‌ها که هر دو در یک‌ سال و یکی در تهران و دیگری در پاریس گرفته شد، نمونه‌ای از زندگی دوگانه‌ای بود که حکومت اسلامی چهار دهه بهمون تحمیل کرده. روز جهانی زن در این سال پردرد، به دختران و زنان ایران مبارک باد، بدون این زنان و دختران جسور، جهان نمی‌دونست چقدر دختر ایران از تحمیل و تبعیض و اجبار منزجره.»


مری آپیک، بازیگر، کارگردان، و تهیه‌کننده ساکن لس‌آنجلس پوستری را به اشتراک گذاشت و گفت :«۸ مارچ بر همه زنان جهان، به ویژه زنان ایران‌زمین مبارک باد، زن زندگی آزادی.»

ادامه در صدای امریکا

 

 

 

 

 

خروج از نسخه موبایل