درآمد دولت ایران از مالیات در یک سال «۵۴ درصد» افزایش داشت

درآمد دولت جمهوری اسلامی از محل اخذ مالیات در ۱۱ ماه اول سال جاری، ۱۴۰۱، نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۴ درصدی را نشان می‌دهد.

خبرگزاری رسمی ایرنا روز چهارشنبه، ۱۷ اسفندماه، به نقل از مجتبی امیری، رئیس گروه برنامه‌ریزی و آمارهای سازمان مالیاتی، نوشت: «در ۱۱ ماه امسال ۴۲۸ هزار و ۷۹۹ میلیارد تومان مالیات دریافت شد. دریافتی مالیات امسال نسبت به قانون مصوب بودجه رشد ۱۰۳ درصدی را به همراه داشت.»

این کارشناس مالیاتی با اشاره به این که در مالیات‌های مستقیم رشد ۱۱۹ درصدی نسبت به بودجه داشتیم گفت: «از مجموع وصولی درآمدهای مالیاتی، بیش از ۲۶۶ هزار میلیارد تومان مربوط به مالیات‌های مستقیم با ۵۹ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است.»

آقای امیری ادامه داد: «۱۶۲ هزار میلیارد تومان مربوط به وصولی مالیات در بخش کالاها و خدمات با ۸۵ درصد تحقق نسبت به بودجه و ۴۸ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.»

افزایش چشمگیر در درآمد دولت ابراهیم رئیسی از محل مالیات در حالی است که دولت قصد دارد برای جبران کسری بودجه در سال آینده میزان مالیات را ۴۷ درصد افزایش دهد، عاملی که مورد انتقاد برخی کارشناسان قرار گرفته است.

سهم نفت در بودجه سال آینده ایران به کمتر از ۳۰ درصد رسیده است، اتفاقی که به دلیل کاهش شدید صادرات نفتی ایران به دلیل تحریم‌های جهانی رخ داده است.

در بودجه سال آینده، ۱۴۰۲، شاهد رقم ۸۳۸ هزار و ۶۰۹ میلیارد تومان برای درآمدهای مالیاتی هستیم که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۴۷ درصدی را نشان می‌دهد.

به نظر می‌رسد که دولت ایران به دلیل کاهش شدید درآمدهای نفتی در حال افزایش مالیات با هدف جبران کسری بودجه خود است، اقدامی که می‌تواند به فشار بیشتر مالی روی جامعه ایران منتهی شود.

برخی از درآمدهای مالیاتی نظیر مالیات بر ارزش ‌افزوده که سهم ۹ درصدی در کالا یا خدمات دارد، به‌واسطه افزایش تورم رشد کرده است.

از سوی دیگر درآمد حاصل از نقل ‌و انتقال نیز به‌واسطه افزایش قیمت خودرو یا ملک رشد یافته و باز هم به طور خودکار، درآمد مالیاتی دولت را افزایش خواهد داد؛ مشابه این موضوع در سایر درآمدهای مالیاتی نیز مشاهده می‌شود.

از: رادیو فردا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل