سایت ملیون ایران

تحریف محتوای مکالمه وزرای خارجه ایران و اتریش؛ وین:‌ بر پایان سرکوب اعتراضات تأکید کردیم

وزیر خارجه اتریش می‌گوید در یک گفت‌وگوی «صریح» با همتای ایرانی خود، بر لزوم «پایان دادن به سرکوب‌ اعتراضات» از سوی جمهوری اسلامی تأکید کرده است.

این در حالی است که جمهوری اسلامی با ارائه روایت سانسورشده از محتوای گفت‌وگو با طرف اتریشی، هدف این مکالمات را «تقدیر» ایران از اتریش در «میزبانی مذاکرات رفع تحریم‌ها» عنوان کرد.

الکساندر شالِن‌بِرگ، وزیر خارجه اتریش، روز پنج‌شنبه سوم فروردین توئیت کرد که در «تماس تلفنی صریح و شفاف» با حسین امیرعبداللهیان، به او گفت اتریش «انتظار دارد که ایران سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز را پایان دهد، به حقوق زنان احترام کامل بگذارد، زندانیان را آزاد کند و با سازمان بین‌المللی انرژی اتمی کاملا همکاری کند».

 

اما رسانه‌های ایران نوشتند حسین امیرعبداللهیان «از میزبانی وین در مذاکرات رفع تحریم‌ها تقدیر کرد» و وزیر خارجه اتریش نیز با بیان «تأسف» از شرایط ایجادشده در روابط ایران و اروپا گفته «امیدوار است با رفع این موانع، پویایی و تحرک مثبت در روابط ایران و اروپا ایجاد شود».

درخواست وزیر خارجه اتریش برای «آزادی زندانیان» در ایران به احتمال زیاد اشاره به شهروند اتریشی است که به تازگی در ایران به هفت سال و نیم حبس محکوم شد.

اتریش ماه گذشته سفیر تهران در وین را در ارتباط با حکم یادشده احضار و شدیدا به او اعتراض کرد. این شهروند اتریش که نامش برده نشده، در تظاهرات ماه‌های اخیر ایران بازداشت شده است.

حکم این دوتابعیتی زمان کوتاهی پس از آن بود که ایران مسعود مصاحب، زندانی دوتابعیتی را برای «درمان» موقتا از زندان خارج کرد.

آقای مصاحب، ۷۶ ساله و دبیر پیشین انجمن دوستی ایران و اتریش، به اتهام «جاسوسی برای موساد و آلمان» به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود اما چند ماه پیش موقتا از زندان آزاد شد.

به نوشته رسانه‌های تهران، حسین امیرعبداللهیان در گفت‎‌وگو با الکساندر شالن‌برگ، سخنان روز سه‌شنبه علی خامنه‌ای در مورد «عدم دخالت ایران در اوکراین» را نقل کرد. اما این رسانه‌ها نگفتند که وزیر خارجه اتریش در این ارتباط چه مطالبی بیان کرده است.

اتحادیه اروپا، که اتریش یکی از ۲۷ عضو آن است، در ماه‌های اخیر بارها از جمهوری اسلامی به دلیل «تجهیز روسیه به پهپادهای تهاجمی» انتقاد کرده و مقامات و نهادهای متعددی در ایران را تحریم کرده است.

با این حال، وزیر خارجه اتریش که کشورش دارای منافع اقتصادی مهمی در ارتباط با عربستان و امیرنشین‌های خلیج فارس است، در حساب توئیتری خود تأیید کرد در گفت‌وگو با همتای ایرانی‌اش، با استقبال از توافق اخیر عربستان و ایران (برای ازسرگیری روابط کامل بین ریاض و تهران)، آن را «گامی برای کاهش تنش در منطقه» نامیده است.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوم فروردین نیز روایت متفاوتی از محتوای گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه استرالیا با حسین امیرعبداللهیان ارائه کرده بود.

خبرگزاری ایرنا گزارش داده بود که حسین امیرعبداللیهان بر «تداوم دیپلماسی» بین تهران و کانبرا تأکید کرده و گفته که رهبر یک «گروه جدایی‌طلب تروریستی و متهم به قتل شهروندان عادی ایران» ساکن استرالیا شده است.

این گزارش در حالی منتشر شد که بر اساس توئیت پنی وانگ، وزیر خارجه استرالیا، او همتای ایرانی خود گفت «سرکوب وحشیانه زنان و اقلیت‌ها و اعدام معترضان» در ایران را محکوم می‌داند و افزود که استرالیا در کنار مردم ایران می‌ایستد.

از: رادیو فردا

خروج از نسخه موبایل