رویارویی ایران و آمریکا در سوریه؛ جو بایدن: دنبال درگیری نیستیم اما با قدرت پاسخ می‌دهیم

واکنش‌ها به تشدید درگیری‌های شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی و نیروهای آمریکا در سوریه ادامه دارد. جو بایدن گفت آمریکا برای محافظت از شهروندانش، «با قدرت» جواب می‌دهد. هم‌زمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد تعداد شبه‌نظامیان کشته شده وابسته به ایران به ۱۹ نفر رسیده است.

بامداد شنبه پنجم فروردین، دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد تعداد شبه‌نظامیان کشته شده وابسته به جمهوری اسلامی در حملات هوایی ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا در دیرالزور سوریه به ۱۹ نفر افزایش یافته است.

هم‌زمان، جو بایدن در صحبت‌های خود در کنار جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، درباره این حملات متقابل گفت: «در مسیر کانادا، تیم امنیت ملی من خبر دادند که یک گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری‌اسلامی به یکی از تاسیسات ما حمله پهپادی کرده که باعث تلفاتی در بین نیروهای ما شده و متاسفانه یکی از پرسنل ما جان باخته است.» 

بایدن خاطرنشان کرد: «من به تیم امنیت ملی خود دستور واکنش فوری دادم و بامداد پنج‌شنبه، نیروهای ارتش آمریکا مجموعه‌ای از حملات هوایی را در سوریه انجام دادند که در آن افراد مسوول حمله به تاسیسات ما، هدف قرار گرفتند.»

او ادامه داد: «ایالات متحده بدون شک به دنبال درگیری با ایران نیست اما آماده است برای محافظت از شهروندان آمریکا با قدرت جواب بدهد؛ اتفاقی که دقیقا در حملات هوایی بامداد پنج‌شنبه رخ داد.»

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون هم در اظهار نظری درباره این حملات گفت: «ما در حال بررسی خسارات وارد شده به مراکز استقرار این گروه‌ها و تلفات احتمالی شبه‌نظامیان هستیم. این حملات دقیق با هدف حفاظت از گروه‌های آمریکایی انجام شد. ایالات متحده برای کاهش تلفات و پرهیز از هر گونه تشدید تنش، اقدام نظامی متناسب و هدف‌دار انجام داد.» 

او در ادامه با تکرار سخنان لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفت: «هیچ گروهی در برابر حمله به نیروهای ما مصونیت نخواهد داشت. همچنین نیروهای ما در سوریه به ماموریت خود در حفاظت از نیروهای ائتلاف و غلبه کامل بر داعش ادامه خواهند داد.»

لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه ایالات متحده هم در واکنش به حملات نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی به پایگاه‌های آمریکا در سوریه گفت: «ایران بیش از هر چیز نگران پالایشگاه‌های خود است. ایالات‌ متحده باید در ازای هر حمله به آمریکایی‌ها، یک پالایشگاه ایران و زیرساخت‌های نفت و گاز این کشور را هدف قرار دهد.» 

مایکل مک‌کال، دیگر سناتور جمهوری‌خواه کنگره آمریکا هم تاکید کرد اقدامات بازدارنده ایالات متحده در مقابل جمهوری‌اسلامی «کارایی لازم» را ندارد.

دو سناتور جمهوری‌خواه دیگر نیز به این حملات واکنش تندی نشان دادند. از جمله باب منندز که رژیم جمهوری‌اسلامی را «تهدیدی برای آمریکا و شرکای منطقه» خواند و رند پال که گفت باید همین امروز «به هر جنگ بدون اجازه‌ای» پایان داد. 

در مقابل، گروه‌های وابسته به جمهوری اسلامی در سوریه نیز در بیانیه‌ای که به امضای کمیته مستشاری ایران نیز رسیده، در واکنش به حمله‌های آمریکا به مواضع خود هشدار دادند به حملات بیشتر آمریکا واکنش قاطع نشان خواهند داد.

این بیانیه خاطرنشان کرد چند تن از نیروهای این گروه‌ها در جریان حملات آمریکا کشته و زخمی شده‌اند اما به جزییات بیشتری اشاره نکرد.

گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران در سوریه جمعه نیز چندین راکت و پهپاد به سمت پایگاه‌های آمریکا در شرق سوریه شلیک کردند.

این حمله‌ها در واکنش به حمله تلا‌فی‌جویانه نیروهای آمریکا به مواضع شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی صورت گرفت که به کشته شدن هشت نفر از آنان منجر شده بود.

درگیری‌های روز‌های پنج‌شنبه و جمعه یکی از مهم‌ترین رویارویی‌های شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی و ائتلاف بین‌المللی ضد داعش از سال ۲۰۱۹ در سوریه بود.

در حمله پهپادی شبه‌نظامیان وابسته به ایران به یکی از پایگاه‌های نیروهای ائتلاف در دیرالزور، یک پیمانکار آمریکایی کشته و شش سرباز و پیمانکار آمریکایی دیگر زخمی شدند.

نیروهای آمریکایی نیز در واکنش به این حمله، با دو جنگنده اف-۱۵یک انبار سلاح و یک مرکز کنترل و نظارت نیروهای شبه‌نظامی را در شرق سوریه هدف قرار دادند.

در پی حمله آمریکا، نیروهای شبه‌نظامی مورد حمایت ایران شامگاه جمعه پایگاهی متعلق به نیروهای آمریکایی را در میدان گازی کونیکو در شرق دیرالزور سوریه هدف حمله راکتی خود قرار دادند.

از سوی دیگر، شبکه خبری العالم، وابسته به صدا و سیما، به نقل از منابع محلی گزارش داد پایگاه آمریکایی‌ها در میدان نفتی «العمر» سوریه هدف قرار گرفته و در پی آن صدای چندین انفجار شنیده شده است.

الجزیره نیز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد: «دو پایگاه نیروهای آمریکایی در شرق سوریه هدف حمله‌های راکتی و پهپادی قرار گرفته‌اند و در این حمله‌ها دست‌کم یک آمریکایی مجروح شده است.»

این مقام آمریکایی هم گفت: «نیروی هوایی آمریکا دو فروند از سه پهپادی را که به سمت یک پایگاه ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در شرق سوریه شلیک شده بود، سرنگون کردند.»

رویترز نیز به نقل از مقامات ایالات‌متحده، خبر زخمی شدن یک سرباز آمریکایی در حملات روز جمعه در شرق سوریه را تایید کرد.

در همین حال، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، اعلام کرد ۱۰ راکت یک پایگاه نظامی آمریکا در شمال شرقی سوریه را هدف قرار دادند که این حمله هیچ خسارت جانی و مالی‌ای برای نیروهای آمریکایی در پی نداشت.

سنتکام افزود: «یکی از راکت‌های شلیک شده به سمت پایگاه ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، در فاصله پنج کیلومتری این پایگاه فرود آمد و به یک منزل مسکونی اصابت کرد. در این حمله دو زن و دو کودک زخمی شدند و به خانه آن‌ها خسارت عمده وارد شد.»

از: ایران اینترنشنال

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل