اعتراضات کارگران؛ اعتصاب کارگران منطقه ویژه در سربندر

ایران وایر

اتحادیه آزاد کارگران، امروز چهارشنبه ۲۳فروردین۱۴۰۲ ویدیویی از راهپیمایی و تجمع اعتراضی روز گذشته بازنشستگان تامین اجتماعی اهواز منتشر کرده است.

روز سه‌شنبه ۲۲فروردین‌۱۴۰۲، جمعی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی اهواز در اعتراض به شرایط بد معیشتی و عدم رسیدگی به خواست و مطالبات‌شان در مقابل اداره کل تامین اجتماعی خوزستان در اهواز دست به تجمع زده و سپس تا میدان فرهنگ این شهر در سطح خیابان‌ها همراه با سردادن شعار راهپیمایی کردند.

بازنشستگان تامین اجتماعی خوزستان ماه‌های متوالی است که برای شنیده شدن صدای اعتراضات صنفی خود در مقابل نهادهای مربوطه از جمله استانداری و ادارات تامین اجتماعی کل، یا در شهرستان‌ها دست به اعتراض می‌زنند.

روز سه‌شنبه ۲۲فروردین۱۴۰۲، در در ادامه اعتراضات معیشتی در ایران، کارگران پروژه‌ای منطقه ویژه پتروشیمی سلمان فارسی در سربندر دست از کار کشیدند.

کارگران کارگران پروژه‌ای منطقه ویژه پتروشیمی سلمان فارسی شاغل در مخازن کروی در سربندر (بندر امام خمینی) در اعتراض به افزایش نیافتن دستمزد، کارگاه را تخلیه کرده و به اعتصاب دست زدند.

با این‌همه، سخنگوی اقتصادی دولت گفته است «فعلا از تغییر دستمزد خبری نیست.»

بنا بر گزارش اتحادیه آزاد کارگران، اعتصاب کنندگان کارگرانی هستند که در شرکت پیمانکاری «ایرج کیوانی» استخدام شده و می‌گویند خواسته‌شان «افزایش دستمزد به میزان ۵۲ درصد» است.

آن‌ها اعلام کرده‌اند در صورت عدم رسیدگی به خواستشان، به‌صورت «سراسری» اعتصاب خواهند کرد.

هم‌زمان با برگزاری تجمعات معیشتی کارگران، «احسان خاندوزی»، سخنگوی اقتصادی دولت جمهوری اسلامی، گفت که تصمیم‌گیری در مورد حداقل دستمزد، یک مذاکره سه‌جانبه بین کارفرمایان، کارگران و دولت است و «روال قانونی تعیین دستمزد برای سال ۱۴۰۲ طی شده» است.

به گفته خاندوزی، دولت «فعلا تصمیم جدیدی برای تغییر دستمزدها» ندارد، مگر این که «سه شریک اجتماعی تصمیم جدیدی را اتخاذ کنند.»

اظهارات این مقام بلندپایه دولتی در حالی است که اعتراضات معیشتی تا روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ ادامه داشت و از نخستین ساعات آغاز سال ۱۴۰۲ از سر گرفته شد.

روز سه‌شنبه شماری از مال‌باختگان بانک «آینده» نیز تجمع کردند و شعار دادند.

«شفافیت» و «اجرای عدالت» از جمله خواسته‌های این مال‌باختگان بود. در ویدیوهای منتشر شده از تجمع این مالباختگان شعار «مسئول بی‌لیاقت نمی‌خوایم نمی‌خوایم.» شنیده می‌شود.

بنابر جزییات، مزد تعیین‌شده مصوب شورای عالی کار، حداقل مزد ماهانه حدود پنج میلیون و چهارصد هزار تومان اعلام شده است.

بر اساس مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد ماهانه کارگران مشمول قانون کار، متاهل و دارای فرزند، حدود ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است، در حالی که این شورا سبد معیشت یک خانوار سه نفره را بیش از ۱۳ میلیون تومان برآورد کرده و تشکل‌های مستقل کارگری سبد معیشت را بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان اعلام کرده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل