ادامه برخورد با مخالفان حجاب اجباری؛ تشکیل پرونده قضایی برای کتایون ریاحی و پانته‌آ بهرام

صدای آمریکا

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران روز دوشنبه از «تشکیل پرونده قضایی برای کتایون ریاحی و پانته‌آ بهرام، دو بازیگر زن ایرانی، خبر داد. این آخرین اقدام از سوی دستگاه‌های جمهوری اسلامی برای برخورد با مخالفان حجاب اجباری در ایران است.

مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران در بیانیه کوتاه خود دلیل تشکیل این «پرونده قضایی» را «جرم کشف حجاب در ملأ عام و انتشار تصاویر در فضای مجازی» اعلام کرده و گفته است که پرونده‌های آنان به دادسرای ارشاد ارسال شده است.

پیش از این، حضور خانم ها ریاحی و بهرام در مراسم عمومی و انتشار تصاویری از آنها در شبکه های اجتماعی، انتقاد شدید برخی از رسانه های جمهوری اسلامی را به دنبال داشت.

از جمله، عکس‌هایی از کتایون ریاحی و گلاب آدینه، و فاطمه معتمد آریا، بدون حجاب اجباری، در مراسم تشییع جنازه کیومرث پوراحمد منتشر شد. پس از آن هم تصاویر دیگری از خانم ریاحی بدون حجاب اجباری انتشار یافت.

کتایون ریاحی و گلاب آدینه

در واکنش به این اقدام، کانال تلگرامی «رجانیوز» با اشاره به حواشی ایجادشده پس از انتشار تصاویر بدون حجاب این بازیگران، نوشت: «شرعا حجاب بر زنان سالخورده که زنانگی خود را نیز از دست داده‌اند واجب نیست.»

نویسنده این مطلب در توجیه ادعای خود به آیه‌ای از قرآن اشاره کرد که به گفته او چنین مضمونی دارد. اما شماری از فعالان حقوق زنان آن را توهین به زنان دانستند.

پس از آن هم تصاویری از کتایون ریاحی منتشر شد که با پوشش معمولی و بدون حجاب به ابراز احساسات مردم پاسخ می‌داد.

خانم ریاحی از نخستین هنرمندانی بود که ضمن برداشتن حجاب اجباری، از اعتراضات مردم ایران حمایت کرد و بازداشت و محاکمه نیز شد.

پانته‌آ بهرام هم چهارشنبه شب گذشته در اکران مردمی سریال جدید «پوست شیر»، در سینما لوتوس تهران بدون حجاب اجباری حاضر شد.

به بهانه حضور بدون حجاب اجباری پانته آ بهرام، مدیر سینما لوتوس در تهران برکنار شد

پس از آن و به دنبال انتشار تصاویر بدون حجاب اجباری او، مقامات وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی، مدیر آن سینما را عزل کردند.

حبیب ایل‌بیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، نیز با متهم کردن سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده سریال به تخلف و «پخش ترانه غیرمجاز»، گفت: مدیر سینمای نمایش‌دهنده سریال به علت «عدم اقدام درست و به موقع» در کنترل برنامه و هدایت نکردن فرد «متخلف و قانون شکن» به بیرون از فضای سینما، از سمت خود برکنار شده است.

اقداماتی مانند برخورد قضایی با این دو بازیگر زن در شرایطی انجام می‌شود که با گسترش «نافرمانی مدنی» در ایران، به ویژه اصرار زنان و دختران به «پوشش اختیاری»، مقامات جمهوری اسلامی با افزایش فشار، تهدید و تعطیلی کسب و کارهای مردم بر حفظ حجاب اجباری اصرار دارند. با این حال، بر اساس تصاویر و گزارش‌های ارسالی از ایران، توفیق چندانی در این سیاست به دست نیاورده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل