اهدای جوایز حقوق بشری بین المللی به وکلای ایرانی

ایران وایر

بنیاد «هولتفورت» در آلمان اعلام کرده است که قصد دارد از ۶ وکیل ایرانی، به دلیل آن‌چه «پایبندی‌شان به تعهدات انسانی، صنفی، حقوق مدنی و حقوق بشری» خوانده، تقدیر کند. 

رسانه‌های آلمان با تایید این خبر نوشته‌اند که هیچ یک از این شش نفر قادر نخواهند بود که در مراسم بنیاد هولتفورت آلمان برای دریافت جوایزشان شرکت کنند. در بخشی از گزارش «لگال تریبون آنلاین» (Legal Tribune Online) نوشته شده است: «دو نفر از این وکلا هم‌اکنون در زندان هستند و چهار وکیل ایرانی دیگر هر لحظه بیم آن را دارند که بار دیگر دستگیر شده و راهی زندان شوند.» 

«مصطفی نیلی»، «آرش کیخسروی»، «امیر سالار داوودی»، «محمد نجفی»، «سعید عطایی کچویی» و «گیتی شفیعی» شش وکیل ایرانی هستند که جایزه هولتفورت را در سال ۲۰۲۳ دریافت خواهند کرد. 

بنیاد هولتفورت از این‌که وکلای ایرانی باید به دلایلی همچون «توهین به رهبر جمهوری اسلامی»، «همکاری با دولت‌های دشمن از طریق انتقال اطلاعات» و «تبلیغ علیه حکومت» ابراز تاسف کرده است. 

طبق گزارش رسانه‌های آلمان، این ۶ وکیل ایرانی از طریق «انجمن وکلای جمهوری‌خواه» (RAV) به بنیاد هولتفورت پیشنهاد شده‌اند. بنیاد وکلای جمهوری‌خواه نیز یک انجمن مستقل حقوقی است. این انجمن در بیانیه‌ای پیرامون چرایی انتخاب این وکلای ایرانی نوشت: «همکاران ایرانی ما صرفا به دلیل حمایت از مردم کشورشان مقابل یک حکومت مستبد و استبدادی، تحت فشار هستند. چنین اتفاقی ما را تحت تاثیر قدرت این وکلا و همچنین استبداد نظام ایران قرار داد.» 

جایزه هوتلفورت، هر ساله به وکلایی اهدا می‌شود که از نظر کانون وکلای آلمان و همچنین هیات داوران این بنیاد، نسبت به تعهدات صنفی، حقوق بشری، آزادی‌های مدنی جوامع خود و همچنین محافظت از شهروندان کشورشان مقابل سرکوب‌ها، بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشند. 

همزمان اعلام شده که جایزه بین‌المللی حقوق بشری «لودویک ترارو»، امسال به امیرسالار داوودی، وکیل ایرانی زندانی تعلق خواهد گرفت.

این جایزه  که جایزه‌ای که هر ساله به وکلای حامی حقوق بشر اهدا می‌شود، قرار روز جمعه ۱۶ ژوئن ۲۰۲۳ طی مراسمی در آمستردام، پایتخت هلند به امیرسالار داوودی اهدا شود.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل