بازجویی حمید بابایی توسط وکیل تسخیری

hamid babai”دو هفته قبل از برگزارى دادگاه، وکیل تسخیرى، به طور ناگهانى و بدون اطلاع قبلى به ملاقات حمید بابایى در اوین رفته و با زیر پا نهادن اصول وکالت، اقدام به بازجویى از حمید بابایى مى کند.”

این توصیف یک منبع نزدیک به حمید بابایی، دانشجوی دکترای اقتصاد در دانشگاه لی یژ بلژیک که پس از ورود به ایران، با اتهام جاسوسی مواجه شد، در خصوص نقش وکیل تسخیری در حکم ١٠ سال حبس در دادگاه ١٠ دقیقه اى به ریاست قاضى صلواتى، است.

او می گوید که در حین این ملاقات، وکیل تسخیری، یک برگ کاغذ سفید و خودکار مقابل بابایى قرار داده و از وى مى خواهد تا اگر ایشان جرمى مرتکب شده اند و در حین بازجویى نگفته اند به وکیل بگویند.

حمید بابایی دانشجوی بورسیه، ۳۰ ساله، اهل تکاب، که روز ۵ مرداد ۱۳۹۲، پس از حدود ٣ سال و ۷ ماه تحصیل به همراه همسر خود برای دیدار از خانواده وارد تهران شده بود، به اتهام جاسوسی و ارتباط با دول متخاصم متهم و در دادگاه انقلاب اسلامی، محاکمه شد، در این خصوص گفته است که “با مسامحه به وکیل گفتم من هیچ جرمى مرتکب نشده ام.”

اما وکیل در ادامه با تفتیش عقاید حمید بابایى، نظر وى را در رابطه با گرایشات سیاسى او پرسیده و نیز نظرش را در خصوص عقاید اصلاح طلبان در خصوص شورایى شدن رهبرى و کم شدن اختیارات رهبرى جوبا مى شود.

حمید بابایی با تایید این رفتار وکیل تسخیری، مى گوید: “با اینکه مى دانستم این وکیل از وکلاى خودفروخته و یا به عبارت دیگر یک اطلاعاتى در لباس وکالت است، باز با بردبارى به وى جواب دادم که من هیچ گرایش سیاسى خاصى ندارم و هرگز سیاسى نبوده ام.”

اما وکیل تسخیرى، در ادامه بازجویی، از دوستان بابایى در خارج از کشور پرسیده و اینکه آیا وى کسانى را در خارج دارد که به نفعش فعالیت رسانه اى کنند؟

بابایى جواب مى دهد، دوستان زیادى را در خارج دارم اما آنها هم سیاسى نبوده و هیچ گاه فعالیت رسانه اى نداشته اند.

بابایى مى گوید: “در نهایت بردبارى با این فرد برخورد کردم و به خوبى مى دانستم وى از طرف اطلاعات، مامور بازجویى تحت پوشش وکالت، گشته است و در دادگاه از من دفاع نخواهد کرد.”

او می گوید: “در پایان وکیل دوباره بى شرمانه مى پرسد اینجا چیزى ندارى که بنویسى و این در حالى بود که در ابتدا بابایى لایحه اى را که از قبل نوشته بود به وکیل داده بود. بابایى با نگاه معنادارى به وکیل مى فهماند که دیگر این سوال را نپرسد.”

این دانشجوی زندانی مى گوید از روزى که به ایران برگشته ایم امنیت روحى را از من و همسرم گرفته اند و هر بار که به دادگاه احضار شده ایم با تهدید به اعدام توسط قاضى صلواتى رو به رو شده ایم.

اقدامات و راى هایى که در دادگاه انقلاب صادر مى شود به جاى آنکه ضامن امنیت و سلامت جامعه باشد، بیشتر در جهت زدودن احساس امنیت و فروپاشیدن خانواده هاست.

تنها چند ماه مانده به دفاع از پایان نامه هاى دکترى حمید بابایى و همسرش کبری پارساجو، و یافتن شغل و تامین وضعیت معیشتى، با این اقدام و راى دادگاه انقلاب خانواده جدیدى که تازه شکل گرفته بود، اینگونه برآشفته و در معرض فروپاشى قرار گرفته است.

حمید بابایی که به اتهام ارتباط با دول متخاصم متهم و محکوم شده است، همواره این اتهام را رد کرده است. او تاکید دارد که این اتهامات پس از رد درخواست همکاری وزارت اطلاعات در خصوص همکارى براى نظارت بر دانشجویان ایرانى شاغل به تحصیل در بلژیک، به وی نسبت داده شده است.

هفته گذشته سازمان عفو بین الملل، با صدور بیانیه اقدام فوری، ضمن محکومیت عدم مجوز انتخاب وکیل برای این دانشجوی زندانی، خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط وی شد.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل