مهاجرت «تعداد قابل توجهی» از سازندگان مسکن از ایران به ترکیه

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک ایران از مهاجرت «تعداد قابل توجهی از سازندگان مسکن» کشور به ترکیه و گرجستان خبر می‌دهد.

داود بیگی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا همچنین گفت به هر مقدار که بازار ملک کشورهای خارجی را رونق بدهیم به همان اندازه دلار از کشورمان خارج می‌شود و این برون‌رفت سرمایه در آینده برای کشورمان «بسیار خطرناک» است.

او در ادامه تصریح کرد دلیل مهاجرت سازندگان مسکن این است که کشورمان شرایطی ایجاد شده که سازنده به هدف مالی خود دست پیدا نمی‌کند.

طی چند سال گذشته رشد چشمگیر قیمت مصالح ساختمانی، رکود در بازار به خاطر گسترش فقر در کشور، همچنین نوسانات سهمگین و سقوط ارزش ریال باعث نابسامانی‌های گسترده در بازار املاک شده است.

در نقطه مقابل، آمارهای رسمی ترکیه حاکی از اوج‌گیری ساخت و سازها، همچنین فروش مسکن به شهروندان خارجی است.

حتی به‌رغم زمین‌لرزه بزرگ فوریه امسال که منجر به کشته شدن بیش از ۵۰ هزار شهروند شد، بر اساس گزارش مرکز آمار ترکیه، طی پنج ماه نخست سال جاری میلادی، ۱۶ هزار و ۷۷۹ واحد مسکونی به شهروندان خارجی فروخته شده که سهم ایرانی‌ها از این رقم ۱۴ درصد بود.

بیگی‌نژاد می‌گوید اگر سرمایه سازنده به اندازه مهاجرت برسد، مهاجر خواهد شد و امکانات و سرمایه خود را در دیگر کشورها به کار می‌گیرد: در غیر این صورت نیز وارد بازارهای موازی و دلالی می‌شود؛ بازارهایی که برای حاکمیت مزاحمت ایجاد می‌کند.

تنها حوزه مسکن نیست که فعالان آن از ایران به کشورهای خارجی مهاجرت می‌کنند.

طی ماه‌های گذشته گزارش‌های زیادی از مهاجرت نخبگان، پرستاران، دانش‌آموزان و حتی مهاجرت شرکت‌های داروسازی ایران به ترکیه و دیگر کشورهای منطقه منتشر شده است.

آمارهای بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد که در نیمه اول سال ۱۴۰۱ خالص حساب سرمایه کشور منفی ۱۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار بوده‌است؛ به عبارتی این میزان از فرار سرمایه از کشور اتفاق افتاده است.

بر پایه آمارهای بانک مرکزی، از آغاز سال ۱۳۹۷ که ایران بار دیگر درگیر تحریم‌های آمریکا شده، تا نیمه پارسال، نزدیک به ۳۹ میلیارد دلار فرار سرمایه از کشور اتفاق افتاده است.

با استفاده از گزارش‌های ایلنا، مرکز آمار ترکیه، رادیو فردا؛ د.خ / پ.پ

از: رادیو فردا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل