مولوی عبدالحمید: حمله به کلانتری زاهدان محکوم است و پشت‌پرده آن مشخص نیست

گروه «جیش‌العدل» در بیانیه‌ای مسئولیت حمله را برعهده گرفت

امیرحسین میراسماعیلی

گروه «جیش‌العدل» در بیانیه‌ای مسئولیت حمله به کلانتری ۱۶ زاهدان را بر عهده گرفت. صبح روز شنبه ۱۷ تیرماه در حمله به کلانتری ۱۶ شهر زاهدان در استان سیستان ‌و بلوچستان دو مامور نیروی انتظامی کشته شدند.

مولوی عبدالحمید، امام‌جماعت اهل سنت زاهدان، با صدور بیانیه‌، حمله مسلحانه صبح روز شنبه به کلانتری ۱۶ این شهر را محکوم کرد و گفت از هویت عاملان آن و انگیزه‌شان بی‌اطلاع است.

امام‌جمعه مسجد مکی زاهدان در بیانیه خود آورده است: «حادثه حمله افراد مسلح به کلانتری ۱۶ زاهدان موجب تاسف و تالم شدید گردید. اگرچه تاکنون ابعاد این جریان برای بنده مشخص نیست و از کیفیت این حمله و اینکه چه گروه یا افرادی پشت آن هستند بی‌اطلاع هستم، اما پیشاپیش نگرانی و برائت خویش را از هر نوع خشونت و حمله مسلحانه و هر حرکتی که باعث ناامنی باشد، اعلام می‌دارم.»

مولوی عبدالحمید که از شهریور سال قبل تاکنون، بارها حمایت خود را از اعتراضات سراسری مردم ایران و شهروندان زاهدانی علیه جمهوری اسلامی اعلام کرده است، در این بیانیه با تاکید بر «حفظ تمامیت ارضی و امنیت کشور»، راه پیگیری مشکلات جامعه را «مذاکره و انتقاد سازنده» دانست و افزود: «برای رسیدگی به حقوق حقه از طریق صحیح و مسالمت‌آمیز تاکید داریم. لذا از مردم شریف استان سیستان ‌و بلوچستان به‌ویژه زاهدان تقاضا دارم ضمن حفظ آرامش و خویشتن‌داری، از هر نوع حرکت و عملی که باعث ناامنی می‌شود پرهیز کنند.»

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها و سخنان مقام‌های نظامی در ایران، در این حمله که با پرتاب نارنجک به دست افراد مسلح و ناشناس به سمت کلانتری ۱۶ زاهدان و سپس تیراندازی‌های ممتد در نزدیکی مصلی جمعه این شهر آغاز شد و دست‌کم چهار ساعت طول کشید، یک سرباز وظیفه به نام مبین رشیدی و یکی از نیروهای کادر پلیس زاهدان به نام علی کیخا، جان باختند و درنهایت چهار مهاجم نیز با شلیک ماموران سپاه پاسداران و نیروی انتظامی، کشته شدند.

قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پس از پایان ماجرای حمله به کلانتری ۱۶ زاهدان و اشغال چندساعته این محل به دست مهاجمان، در بیانیه‌ای با «تروریستی» خواندن حمله مذکور، از «هلاکت ۴ مهاجم» سخن گفت و ادعا کرد که آن‌ها موفق به ورود کامل به کلانتری نشده‌اند.

هنوز خبری درباره هویت چهار مهاجم کشته‌شده و انگیزه آن‌ها از انجام این عملیات، منتشر نشده و هیچ گروهی سیاسی یا شبه‌نظامی نیز مسئولیت آن را برعهده نگرفته است.

پیش‌ازاین، علیرضا مرحمتی، معاون امنیتی استاندار سیستان‌ و بلوچستان، گفته بود: «هم‌اکنون اوضاع تحت کنترل نیروهای امنیتی قرار دارد و درب کلانتری ۱۶ بازگشایی شد. چهار نفر مسلح صبح امروز به کلانتری ۱۶ حمله کردند، اما عامل انتحاری در کار نبوده، بلکه عوامل تروریستی از نارنجک استفاده کردند. عوامل وارد برجک شدند، اما نتوانستند وارد محوطه کلانتری شوند.»

این درحالی است که دادستان زاهدان در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های داخلی اعلام کرده بود که در ابتدای درگیری، دو نفر از مهاجمان با کمربندهای انتحاری، خود را منفجر کردند و یک مامور انتظامی در اثر این حادثه جان باخت.

در همین حال، وب‌سایت خبری حال‌وش که اخبار استان سیستان‌ و بلوچستان و بلوچ‌ها را پوشش می‌دهد، گزارش داد که مهاجمان به مدت چندین ساعت کلانتری را به تصرف خود درآوردند و مقابل نیروهای حکومتی مقاومت کردند.

در این گزارش آمده بود: «درگیری شدید بین مهاجمان و نیروهای امنیتی» ادامه دارد و نیروهای یگان‌ویژه پلیس تمام خیابان‌های زاهدان و ورودی و خروجی‌های منتهی به مسجد مکی و کلانتری ۱۶ را مسدود کردند. حال‌وش از پرواز پهپادها بر فراز منطقه درگیری نیز سخن گفته بود.

همچنین پس از آغاز درگیری‌ها، حساب کاربری توییتر منتسب به مولوی عبدالغفار نقشبندی، امام جمعه سابق راسک، نوشته بود: «طبق اخبار موثق، فدائیان بلوچ کلانتری ۱۶ زاهدان را که عامل فاجعه خونین زاهدان بود به رگبار بسته‌اند. ازاین‌رو ممکن است هر آن، نیروهای وحشی رژیم به همین بهانه به ‌سوی مسجد مکی بروند. از جوانان زاهدانی درخواست می‌شود گرداگرد مسجد حلقه بزنند.»

کلانتری شماره ۱۶ زاهدان که در نزدیکی مصلی و مسجد اهل سنت این شهر قرار دارد، محلی است که ماموران امنیتی در تاریخ هشتم مهرماه سال گذشته، شهروندان بلوچ معترض را مقابل آن به رگبار بستند و بیش از ۱۰۰ نفر، ازجمله ۱۶ کودک را کشتند.

شهروندان معترض بلوچ در این روز که به «جمعه خونین» معروف شده است، در اعتراض به «تجاوز یک فرمانده پلیس به دختری بلوچ»، مقابل کلانتری ۱۶ زاهدان تجمع کرده بودند.

از: ایندیپندنت

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل