صعود دختران هندبالیست ایرانی به مسابقات جهانی ۲۰۲۴

تیم ملی هندبال زنان جوان ایران

تیم ملی هندبال زنان جوان ایران

تیم ملی دختران ایران در هفدهمین دوره هندبال جوانان آسیا، ضمن غلبه بر قزاقستان موفق شد سهمیه حضور در رقابت‌های جهانی را کسب کند.

ایران با برتری ۲۷ بر ۲۴ و قرار گرفتن در رده پنجم، برای دومین دوره پیاپی جواز حضور در مسابقات جهانی را به دست آورد؛ مسابقاتی که سال آینده در مقدونیه برگزار خواهد شد.

در این نبرد حساس و نزدیک، فاطمه مریخ هشت گل به ثمر رساند. مائده عشاق هفت بار دروازه دامیرا جپارووا را باز کرد. نسترن فراهانی پنج گل زد. سعیده غضنفری سه گل، زهرا فتوتی دو گل و هانیه شاه‌ویسی و هستی دخایی نیز هر کدام یک‌بار دروازه قزاقستان را گشودند.

قزاقستان در نیمه دوم فشار فراوانی روی دروازه ایران آورد اما الناز یارمحمدی با مهار موقعیت‌های متعدد حریف، اجازه نداد جواز جهانی از چنگ همبازیانش خارج شود.

یارمحمدی مانند دیدار با هندوستان، بار دیگر عنوان بهترین بازیکن زمین را به خود اختصاص داد و با تمجید از کیفیت رقابت‌ها گفت: «خوشحالم که توانستم از دروازه‌مان به خوبی محافظت کنم. با همدلی تمام بچه‌ها توانستیم سهمیه مسابقات جهانی را کسب کنیم.»

دختران ایران که این ورزش پر تحرک و سرشار از درگیری را با حجاب اجباری انجام می‌دهند، در نخستین بازی به‌رغم نمایش قابل قبول، با حساب ۲۹ بر ۲۳ مغلوب چین شدند. سپس در مهم‌ترین بازی گروهی توانستند ۳۷ بر ۳۶ از سد ازبکستان بگذرند. شکست مقابل ازبکستان می‌توانست خیلی زود، رویای صعود را بر باد دهد.

ایران سپس مطابق پیش‌بینی‌ها از تایوان شکست خورد. هندوستان چهارمین حریف ایران بود. یعنی واپسین دیدار در مرحله گروهی که تیم بازنده، شانس جهانی شدن را از دست می‌داد اما دختران ایران که نمی‌خواستند زود و دست خالی به ایران برگردند، ۳۹ بر ۳۱ به پیروزی رسیدند.

زهرا فتوتی هفت بار، سعیده غضنفری و فاطمه مریخ هر کدام شش بار دروازه شارما چتنا را باز کردند. نسترن فراهانی و هانیه شاه‌ویسی نیز پنج گُله شدند.

ایران در گام بعدی برای راه‌یابی به بازی سرنوشت‌ساز پنجم-ششمی، هنگ کنگ میزبان مسابقات قهرمانی آسیا را با نتیجه یک‌طرفه ۴۵ بر ۱۶ از پیش رو برداشت تا با این برد آسان، در رقابت رده‌بندی به مصاف قزاقستان برود و ضمن کسب پیروزی، مسافر مسابقات جهانی شود.

این تیم را غلامعلی اکبرآبادی (مدیرفنی) به اتفاق فاطمه محمدخانی و مریم فخری (مربیان) همراهی می‌کنند. جوانان ایران از بهمن ۱۴۰۱ تا پیش از اعزام به هنگ کنگ، پنج مرحله اردوی تدارکاتی را پشت سر گذاشتند. نخستین اردو در بافق برپا شد، اردوی دوم در شاهرود و سه اردوی بعدی هم در تهران.

ایران در دوره پیشین مسابقات جهانی در جمع ۳۲ تیم شرکت‌کننده، بالاتر از آمریکا و مکزیک در رده سی‌ام قرار گرفت و حالا برای ارتقای جایگاه خود، در مسابقات جهانی ۲۰۲۴ به میزبانی مقدونیه شمالی شرکت خواهد کرد.

دختران ایران در دوره قبل قهرمانی آسیا، بهترین نتیجه را در تاریخ این تیم به‌جا گذاشتند و با صعود به فینال، روی سکوی دوم ایستادند. با این توضیح که در دوره پیشین، تیم‌های شرق آسیا غایب بودند اما در مسابقات امسال حضور دارند و از قضا هر چهار تیم برتر از شرق آسیا هستند.

کره جنوبی و چین برای ایستادن روی سکوی قهرمانی به مصاف هم خواهند رفت. برنده بازی تایوان و ژاپن هم به مدال برنز می‌رسد.

از ۱۷ دوره جوانان آسیا در رده دختران، کره جنوبی ۱۵ بار قهرمان شده است و حالا برای تصاحب شانزدهمین جام قهرمانی به زمین خواهد رفت.

تنها دوره‌ای که جام به تیم دیگری رسید، سال ۲۰۲۲ بود و در غیاب نمایندگان شرق آسیا، بازیکنان هندوستان نشان طلا را به گردن آویختند.

از: رادیو فردا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل