بحران حمل و نقل در ایران؛ هواپیماهای فرسوده و راه‌آهن نا‌امن

هواپیمایی هما (عکس از آرشیو)

رئیس سازمان هواپیمایی ایران با تایید وجود «بازار سیاه بلیت» هواپیما در کشور، علت آن را افزایش تقاضا و کمبود عرضه عنوان کرد.

هم‌زمان، رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌و نقل ریلی از حذف ۳۵۰ هزار بلیت قطار مسافربری به خاطر کمبود ۹۰۰ لکوموتیو خبر داد.

محمد محمدی‌بخش رییس سازمان هواپیمایی ایران، روز چهارشنبه ۴ مرداد گفت نیاز حال حاضر کشور ۵۵۰ فروند هواپیما است اما فقط ۱۸۰ فروند هواپیما سر خط داریم و برای حل مشکل پروازها، باید ۳۷۰ هواپیمای جدید به ناوگان هوایی کشور اضافه شود.

او گفت به علت افزایش تقاضا و کمبود عرضه با بازار سیاه بلیت هواپیما و سوداگری در این زمینه مواجه هستیم: دستگاه‌های امنیتی و حاکمیتی هم ورود کرده‌اند و نظارت‌های دقیق‌تری در این حوزه اتفاق خواهد افتاد.

به گفته او ایران ۳۳۰ فروند هواپیمای ثبت شده دارد که ۱۳۹ فروند از این رقم زمین‌گیرشده است.

آقای محمدی‌بخش در ادامه گفت٬ تعدادی از این هواپیماها قابل برگشت به چرخه نیستند و حرفه‌ای نیست هواپیمایی که برای ۲۰ سال زمین‌گیر شده را جزو دارایی‌ها محاسبه کنیم: قرار است پارک دایمی هواپیماهای زمینگیر را در کنار فرودگاه همدان تاسیس کنیم.

اظهارات آقای محمدی‌بخش در حالی است که زمستان پارسال نیز پدیده بازار سیاه بلیت و گران فروشی آن مطرح شده بود و هشت شرکت عرضه‌کننده بلیت و ایرلاین به دلیل گران‌فروشی، ۱۱۹ میلیارد تومان جریمه شدند، اما وضعیت بازار بلیت هواپیمای ایران کماکان آشفته است.

هم‌زمان با اظهارات آقای محمدی‌بخش، رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌و نقل ریلی از حذف ۳۵۰ هزار بلیت قطار مسافربری به خاطر کمبود ۹۰۰ لکوموتیو خبر داد.

سبحان نظری به خبرگزاری ایلنا گفت به دلیل نبود لکوموتیو کافی در دسترس شرکت‌ها، تنها در بخش مسافری حدود ۹۲۲ قطار در طول ۴۵ روز نیمه دوم تابستان از برنامه حرکت قطار حذف شده و بیش از ۳۵۰ هزار بلیت از برنامه حرکت قطارهای مسافری نیمه دوم تابستان حذف شد: تنها در کمتر از دو ماه حدود ۱۴۰ میلیارد تومان از درآمد شرکت‌های ریلی از دست رفت.

او در ادامه تصریح کرد تنها در بازه زمانی اردیبهشت ماه تا تیرماه ظرفیت لوکومتیو مشغول به کار در شرکت‌های بخش خصوصی به کمتر از ۵۰ درصد رسید و از ۱۷۵ دستگاه لوکومتیو مشغول به کار در حال حاضر حدود ۸۰ لکوموتیو مشغول کار هستند یعنی ظرفیت به حدود ۴۸ درصد رسیده‌است.

به گفته او، بخشی از این لکوموتیو‌ها از رده خارج شدند اما بخشی از آنها در سوانح اخیر از بین رفتند و واقعیت این است که تعداد سوانح ریلی به ویژه بخش باری اخیرا به شدت افزایش یافته که نمونه آن سانحه چند روز گذشته در هرمزگان بود که جان لکوموتیوران را گرفت.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، ایلنا، رادیو فردا. د.خ

از: رادیو فردا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل